משרד המשפטים: לא להעביר לרשות השידור כסף

בכך מקפיא ליכט את הרפורמה ברשות השידור, ומגבה את שר התקשורת בכוונתו לערוך מהלך מרחיק לכת יותר לקראת הבראת רשות השידור ■ לא מן הנמנע כי מדובר בהליך היסטורי של סגירה ופתיחה מחדש

בחוות דעת תקיפה מאשר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, לממונה על השכר באוצר שלא לאשר את הרפורמה ברשות השידור. בכך מקפיא ליכט את הרפורמה ברשות השידור, ומגבה את שר התקשורת גלעד ארדן בכוונתו לערוך מהלך מרחיק לכת יותר לקראת הבראת רשות השידור. לא מן הנמנע כי מדובר בהליך היסטורי של סגירה ופתיחה מחדש.

"המחשבה המתגבשת היא כי לשם יצירת שידור ציבורי ראוי, מקצועי, נטול פניות ויעיל מבחינה כלכלית, ייתכן שנדרש שינוי מבני עמוק בהרבה מזה שמציעה הרפורמה הנוכחית", כתב ליכט, "בנסיבות אלה עולה שאלה האם נכון להעביר לרשות בעיתוי הנוכחי הלוואות ומענקים מכספי ציבור". לדבריו, "כלל לא ברור אם נכון להעביר מענקים והלוואות לגוף שלא ברור שייוותר במתכונתו הנוכחית בתום תהליך הבחינה ויישום המסקנות של בחינה זו".

בחוות הדעת שהועברה לאוצר, נמתחת ביקורת חריפה ביותר על הנעשה ברשות השידור. "הרשות הולכת ומתדרדרת והיא מתקשה להגשים את ייעודה על-פי דין", נכתב, "תקציבה המשמעותי של הרשות, הממומן ברובו מכספי אגרה הנגבים מן הציבור, אינו מנוצל כראוי וזאת בלשון המעטה. ניהול הרשות זוכה לביקורת רבה מצד הגורמים שאמורים היו לפקח על התנהלותו התקינה ובכלל זה מחברי מליאה ואחרים שתפקידם לפקח על התנהלות הרשות.

"לאחרונה במסגרת הדיונים שנערכו בקרב גורמי הממשלה הרלוונטיים, עלו בעיות מהותיות בנוגע ליישום מתווה הרפורמה ובכלל זה הסדר המימון. הדעה הרווחת בקרב גורמי המקצוע בממשלה המלווים את עבודת הרשות היא כי קיים ספק רב האם הרפורמה המוצעת אכן תשיג את יעדיה ותבריא את הרשות. החשש הוא כי מתווה הרפורמה והתרבות הארגונית ברשות כפי שבאה לידי ביטוי לאורך השנים, ובעיקר בחודשים האחרונים, לא יאפשרו לרשות לעמוד במשימותיה גם לאחר יישום הרפורמה".

הסכם המימון בין הממשלה לרשות השידור נחתם באוגוסט 2012. בהסכם התחייבה הממשלה להעניק לרשות הלוואות בסך 530 מיליון שקל, לאפשר מכירת נכסי נדל"ן ולזכות אותה בעדם ב-150 מיליון שקל ובנוסף לקבל מענק של 90 מיליון שקל מהאוצר. בתום הדיונים על הרפורמה, נותרו בה בעיקר התחייבות לצמצום כוח אדם והסכמי שכר חדשים. לא נותר בה פרט על שינוי מבני או ייעודי.

ליכט פנה כבר בספטמבר 2012 ליו"ר רשות השידור ולשרים והתריע כי קיים חשש כי הרפורמה לא תיושם כראוי והכסף הציבורי שיושקע בה רק יסייע להנציח את אי-הסדרים ברשות. באפריל 2013 הודיע השר ארדן להנהלת רשות השידור כי הוא מבקש לבחון מחדש את הרפורמה. הדבר לא הפריע לרשות השידור לחתום על הסכם הרפורמה מול העובדים. ההסכמים הועברו לאישור הממונה על השכר, אולם הוא היסס לאשרם.