על מה בנוי "תיק ניגוד העניינים" נגד אבי לוזון?

אורי לוזון, עידן מליחי, גיא לוזון, עמוס לוזון ■ אלו השמות שמופיעים בחוות הדעת המשפטית של משרד הספורט בעניין יו"ר ההתאחדות

ארבעה ימים לפני פרסום דוח זליכה, הסיר משרד הספורט את הכפפות ושלח מכתב תלונה לסגנית ראש רשות התאגידים של משרד המשפטים ומנהלת תחום המלכ"רים, עו"ד אביטל שרייבר. על הפרק: "ניגוד העניינים של יו"ר הנהלת ההתאחדות לכדורגל". במכתב, שהגיע לידי "גלובס", מפורטת חוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד הספורט, עו"ד הדס פרבר-אלמוגי, הטוענת לניגודי העניינים שבו מצוי אבי לוזון. זו אותה חוות דעת אליה התייחסה שרת התרבות והספורט לימור לבנת, כשאמרה כי לוזון לא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו בעקבותיה.

סעיף 14 בחוות הדעת מדבר על קשרי המשפחה של אבי לוזון עם נושאי התפקידים במכבי פ"ת ובקבוצות אחרות, וניתן לאתר בו כמה טעויות עובדתיות. כדי להדגיש את הזיקה של יו"ר ההתאחדות לקבוצות שונות, מצוינת העובדה כי אחייניו של לוזון, אורי לוזון ועידן מליחי, הם שחקני מכבי הרצליה ובני יהודה. יש לציין כי משחקו האחרון של עידן מליחי בכדורגל הישראלי היה ב-1 במארס 2008 ואילו זה של אורי לוזון היה ב-17 באפריל 2010. הדוח גם טוען כי בנו היו"ר, תמיר לוזון, הוא שחקן פעיל במכבי פ"ת, למרות שמשחקו הרשמי האחרון היה ב-2008.

גם הקשר עם אחיו עמוס לוזון מובא בחוות הדעת. "חמור במיוחד הוא ניגוד העניינים שבין תפקידו כיו"ר ההתאחדות לבין קשריו המשפחתיים מדרגה ראשונה עם מספר רב של נושאי תפקידים במכבי פ"ת, אשר שני אחיו ושני בניו קשורים אליה (בין כעובדים ובין כנותני חסות)", מצוין במכתב. "השילוב שבין קרבת משפחה מדרגה ראשונה לבין אינטרסים כלכליים שיש, מטבע הדברים, לעובד, נושא משרה או ספונסר של קבוצה, יוצר ניגוד עניינים אישי מהדרגה החמורה והגבוהה ביותר".

המכתב מציין כי לוזון לא מסתיר את זיקתו למכבי פ"ת, מציין משפטי אהדה שלו ואף כי "לא הסתיר את שמחתו על חזרתה של מכבי פ"ת לליגת העל". המכתב לא מביא הוכחות להחלטות שנבעו מניגוד העניינים שהוזכר למעלה, אבל טוען: "ככל שמדובר בהימצאות במצב של ניגוד עניינים, אין חובה כי ניגוד העניינים יתממש בפועל ודי בחשש או באפשרות ממשית לניגוד עניינים".

שתי דוגמאות שמציינת עו"ד פרבר-אלמוגי: מינוי גיא לוזון למאמן הנבחרת הצעירה (במכתב הוא מצוין דווקא כמאמן נבחרת הנוער) וההליכים המשמעתיים נגד מכבי פ"ת שהביאו לירידתה בעונת 2011/12. המכתב טוען כי "רק לחץ ציבורי הביא להקמתה של ועדת איתור ולקיומה של הצבעה חשאית ובתום ההליך, באופן לא מפתיע, נבחר גיא לוזון לתפקיד". עוד טוען המכתב כי ההחלטה של בית הדין העליון להפוך תחילה את החלטת בית הדין המשמעתי להפחית שלוש נקודות בפועל ממאזנה של מכבי פ"ת לפני עונה, "נתפסה בציבור כנובעת ממניעים זרים". המכתב לא מפרט ממצאים שיוכיחו זאת אבל במכתב נכתב כי "מצב אירועים זה מדגים את ניגוד העניינים של לוזון".

במכתב מודגשת מסקנה אחת מוועדת זליכה שנוגעת לרשות התאגידים: "אנו ממליצים לרשם העמותות לשקול מחדש את אישורו לניהול תקין בהתאחדות לכדורגל".

ל"גלובס" נודע כי ההתאחדות מכינה בתגובה חוות דעת משפטית משלה, שתוגש עד לסוף השבוע.