ביה"ד ידרוש להקפיא את המכרזים לנמלים החדשים בזמן המו"מ

ניסיון אחרון למנוע את השביתה הגדולה בנמלים שתחל מחרתיים: סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה זימן אליו את כל הצדדים המעורבים במטרה למנוע מהלכים חד-צדדיים ■ הבוקר התפטר מתפקידו מנכ"ל נמל אשדוד שוקי סגיס

סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, זימן אליו היום (א') בשעות הצהריים את נציגי המדינה, ההסתדרות, ועדי העובדים בנמלים ואת נציגי איגוד לשכות המסחר, שעתרו לבית הדין בניסיון למנוע את השביתה שעשויה לפרוץ בנמלים החל מיום שלישי הקרוב.

פליטמן, שמחליף את הנשיאה נילי ארד שנמצאת בחופשה, ממשיך במקרה זה את המסורת של ארד ושל קודמה בתפקיד השופט סטיב אדלר: במקום לקיים דיון פומבי שבסופו החלטה באם להוציא צווי מניעה לשביתה או לאו, הוא מנסה לפתור את הסכסוך באמצעות גישור ופישור.

על-פי הערכות, פליטמן יפציר בצדדים לנהל משא-ומתן בתום-לב תוך הקפאה של מהלכים חד-צדדיים: ההסתדרות תידרש להימנע בזמן הזה משביתות, ואילו המדינה תידרש להקפיא את המכרזים להקמת נמלים חדשים צעד שראש הממשלה בנימין נתניהו כבר התנגד לו בשיחותיו עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני.

סכסוך העבודה בנמל חיפה ובנמל אשדוד הוכרז לפני שבועיים, לאחר שהממשלה פרסה מכרזים להקמה והפעלה של שני נמלים, בסמוך לנמלים הקיימים. בהסתדרות טוענים כי המכרזים פורסמו ללא הידברות מוקדמת ובמנותק ממסמך העקרונות שגובש כבר לפני חצי שנה, אשר נחשף במלואו ב"גלובס".

על-פי המסמך, שנכתב לאחר משא-ומתן חשאי שארך שנתיים, הוסכם עקרונית בין המדינה לבין ההסתדרות וועד העובדים בנמל אשדוד, כי נמל אשדוד יופרט, ובסמוך אליו ייבנה נמל פרטי נוסף. הוסכם כי העובדים יחזיקו בשיעור מסוים מהאחזקות הן בנמל הקיים והן בנמל החדש, וכי אף שיפעלו שני ועדים נפרדים, אלה יורשו לפעול תחת "ועד מאוחד" כל זמן שלא יפעלו נגד התחרות בין הנמלים.

בינתיים, בשעה שבית הדין לעבודה מנסה לפשר בין הצדדים, שר התחבורה ישראל כץ שב ופירט היום את תוכניות המדינה לשימוש בנמלים אחרים באזור במקרה של שביתה, זאת בניסיון להפגין נחישות מול ההסתדרות.