אדרי לורמוס: "רצחנו אותם, ההשפעה שלנו על השוק עצומה"

"גלובס" חושף את התמליל המלא של השיחה בין מנכ"ל פסגות לשעבר לסוחר הנוסטרו שלו ■ ורמוס: "הדלפה מגמתית של קטעי שיחות"

חומרי החקירה שנאספו כנגד מנכ"ל פסגות לשעבר, רועי ורמוס, מגלים מעורבות לכאורה בפרשת חשבון הנוסטרו של פסגות.

לפי תמליל אחת מהשיחות שהוקלטו במערכת השיחות של פסגות - שהגיע לידי "גלובס" והיווה חלק מחומר החקירה של רשות ניירות ערך - ורמוס ידע מראש ולא בדיעבד את ההשפעה על מחירי השוק שנעשתה ערב מכרז ההחלף, והיה מודע לתוכנית הגדולה - שהייתה על-פי החשד ניסיון לגרוף רווחים באמצעות יצירת פער מלאכותי בין מחירי האג"ח שהוחלפו במכרז.

ביום חמישי האחרון אמר המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, עו"ד יהודה שפר, בראיון ל"גלובס", כי בעניינו של ורמוס "הראיות לגבי התרמית הן לא חד-משמעיות, כי אמנם יש 5 שיחות טלפון מ-5 האזנות סתר לפחות, אבל מדובר בעיקר בהתפארות שבדיעבד, ולכן האחריות היא כמנהל ולא כשותף לעבירה".

תמליל שיחת הטלפון, הנחשף כעת, עומד בסתירה לדברים אלה, שכן השיחה התקיימה ערב קיומו של מכרז ההחלף, ואין מדובר ב"התפארות שבדיעבד".

השיחה המדוברת, בין ורמוס לבין דוד אדרי, סמנכ"ל הברוקראז' בפסגות, התקיימה ב-3 בספטמבר 2007, יום אחד לפני מכרז ההחלף שעתיד להתקיים למחרת היום. בשיחה, שאותה יזם אדרי ובוצעה מהשלוחה של אדרי במטה פסגות, הוא מעדכן את ורמוס על הפעילות שביצע חשבון הנוסטרו של פסגות באותו יום, ערב המכרז.

להלן תמליל השיחה:

אדרי: "תדע לך רועי, ההשפעה שלנו על השוק היא עצומה".

ורמוס: "אני יודע".

אדרי: "אתה, אתה היחידי שיודע, תקשיב, אתה לא יודע איך ההשפעה שלנו על השוק היא עצומה, תדע לך שהשוק היה צריך לעלות, ולא נתנו לו לעלות, והוא יורד".

ורמוס: "וואללה".

אדרי: "תדע לך, רועי..."

ורמוס: "רגע, עכשיו, עכשיו זה יורד בגלל הסנטימנט כאילו?"

אדרי: "אנחנו פשוט הרגנו אותו, כמה ימים לא נתנו לו לנשום, כחלק מהמאסטר-פלאן שלנו".

ורמוס: "ברור, ברור, ברור".

אדרי: "אתה מכיר את המאסטר-פלאן הגדול?"

ורמוס: "ברור, ברור, ברור".

אדרי: "אנחנו כזה... אתה יודע, אנחנו לא מבינים איזה השפעה כבר יש לנו על השוק".

ורמוס: "עיקר הפינאלה במק"מ שזה משתחרר?"

אדרי: "רועי... אה... לא, לא, מחר הפינאלה יהיה במכרז החלף".

ורמוס: "כן".

אדרי: "זה יהיה הפינאלה האמיתי".

ורמוס: "מתי המק"מ, המק"מ מחר?"

אדרי: "גם מחר, גם, גם, גם שמה אנחנו ניקח שמה כמות גדולה".

ורמוס: "ואז זה משתחרר".

אדרי: "ואז אנחנו נשחרר אותם לחופשי, מה שנקרא, אני מקווה שלא הרגנו אותו עד כדי כך שהוא לא ישתחרר, אבל ההשפעה שלנו על השוק היא עצומה, אנחנו פשוט עדיין לא קולטים כמה אנחנו דרמטיים, נחמד פה, תקשיב, נחמד פה מאוד".

ורמוס: "אז מה אתה... מחר זה גם בהחלף וגם במק"מ?"

אדרי: "כן, כן, ביחד".

ורמוס: "הבנתי".

אדרי: "מחר השוק לא יעלה, בוא נגיד ככה, אם זאת השאלה שלך, גם היום הוא לא יעלה כבר, השוק גמור. כרגע, כרגע אנחנו... הוא נמצא בסיטואציה מאוד לא טובה".

ורמוס: "תגיד לי מה זה הארבע סדרות?"

אדרי: "217, 026, 610 שזאת הסדרה המהותית עבורנו וה..."

ורמוס: "610 זה ממצ"מ?"

אדרי: "כן, תגיד לי, אתה ראית מה קרה ב-815480 בימים האחרונים?"

ורמוס: (ההקלטה לא ברורה)

אדרי: "הרגנו אותם, רצחנו אותם, רועי, הורדנו אותם אחוז. אתה יודע איזה קשה זה להוריד את כל העקום הבינוני אחוז? וזה מה שעשינו".

ורמוס: "בסדר, זה ישתחרר אחרי זה".

אדרי: "כן, בסדר, זה צריך להתהפך, זה ישתחרר אחרי שאנחנו נתהפך".

ורמוס: "שיהיה לנו מספיק סחורה".

אדרי: "הבנת?"

ורמוס: "לגמרי".

אדרי: "בקיצור, רציתי לעדכן אותך, אין לי הרבה אנשים לשתף, אתה יודע".

ורמוס: "לא, לא, לא, לא, בסדר, טוב מאוד".

אדרי: "אני אעדכן אותך מחר. מחר זו תהיה התוצאה הסופית של התוכנית הגדולה".

ורמוס: "וואללה. טוב, ביי".

מתרמית לעבירת מנהלים בתאגיד

חקירת רשות ניירות ערך נפתחה בפברואר 2010, בחשד לביצוע עבירות בידי שני עובדים בכירים בפסגות ניירות ערך, אדרי, שהיה סמנכ"ל הברוקראז' ושי בן-דוד, שימש מנהל חדר המסחר.

הם נחשדו בפעילות תרמיתית באגרות חוב קונצרניות וממשלתיות, באמצעות חשבון הנוסטרו של פסגות ניירות ערך, וכן בפעילות תרמיתית במכרז הנפקת אג"ח ממשלתיות של משרד האוצר, ביחד עם שני עובדים בכירים בדויטשה בנק ישראל - אהרון נבון, מנהל חדר המסחר דאז וסער וינטראוב, ברוקר בחדר המסחר בבנק.

שני המנהלים הבכירים בפסגות - ורמוס, ששימש מנכ"ל פסגות בית השקעות; ושי ירון, ששימש מנכ"ל פסגות ניירות ערך; היו מעורבים על-פי החשדות בעבירות שבוצעו.

רשות ניירות ערך הודיעה כי "החשודים פעלו יחדיו בדרכי תרמית, לאורך תקופה ובאופן שיטתי, בהיקף של מיליארדי שקלים, במטרה להשפיע של שערים של ניירות ערך שונים הנסחרים בבורסה. החשודים השתמשו בכוחה ובעוצמתה של פסגות על-מנת להשפיע בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך, ולעוות את תוצאות המסחר בבורסה, על מנת לייצר רווח לפסגות - רווח שהשפיע גם על השכר והתגמולים ששולמו לחשודים. הפעילות התרמיתית בנוגע לאג"ח מדינה בוצעה במסגרת היערכות להשתתפות במכרזי החלף של משרד האוצר, וגרמה נזק ישיר לאוצר המדינה".

החקירה הפלילית שביצעה רשות ניירות ערך הסתיימה בספטמבר 2010, ובינואר 2011 הודיעה הפרקליטות על זימונם לשימוע של 6 החשודים, שהואשמו בכפוף לשימוע בעבירה של תרמית בניירות ערך ובעבירות נוספות. השימוע לורמוס התקיים ביוני 2011; חלק מהחשודים בתיק החליטו להימנע מלהתייצב לשימוע.

לאחר השימוע לורמוס, הוחלט בפרקליטות להתמקד לזנוח את האישום בתרמית בניירות ערך, ככל שהוא מופנה כלפיו, ולהתמקד בעבירה פחותה, של עבירות מנהלים בתאגיד.

בשבוע שעבר הודיעה הפרקליטות כי חתמה על הסדר עם ורמוס, שלפיו הוא לא יועמד לדין, בכפוף לכך שישלם "עיצום כספי" של חצי מיליון שקל, ושיתחייב שלא לתבוע את המדינה על אובדן הכנסות, שנגרם מכך שנמנע ממנו דה-פקטו מלעבוד בשוק ההון בשנתיים וחצי האחרונות בשל החשדות נגדו.

ורמוס: "השיחות הוקלטו ביוזמתי"

סנגוריו של ורמוס, עורכי הדין ניר כהן, ז'ק חן, אמיר בן-ארצי ועינת בן-משה, מסרו בתגובה: "אנו העלנו את טענותינו בשימוע מפורט מול הפרקליטות, והעובדה היא כי אלה התקבלו והובילו להחלטה שלא להגיש כתב אישום נגד רועי ורמוס. אין לנו כל כוונה להגיב להדלפות מגמתיות של קטעי שיחות, אשר הוקלטו ביוזמת רועי ורמוס והועברו על-ידו לרשות ניירות ערך".

יצוין כי בחקירתו ברשות ניירות ערך בשנת 2010, ורמוס התייחס לשיחת הטלפון המדוברת בינו לבין אדרי. "אני לא מכיר או לא הכרתי שום תוכנית להוריד את השוק", הוא ענה בחקירתו, "לא במקרה הזה ולא בשום מקרה. אני לא מכיר שום 'מאסטר-פלאן', ומה שאני מבין מהשיחה הזו, שכתוצאה מהפוזיציות של דוד והמסחר שהוא ביצע - זה לשיטתו היה מהלך דומיננטי. היקפי המסחר שלו, הייתה להם השפעה על השוק. לא יודע על שום תוכנית מוקדמת או כוונה... אני לא מכיר את הפעילות שהוא ביצע פה. זה משהו שהוא מספר לפי מה שאני מבין אחרי המסחר באותו יום, ואני לא מכיר שום תוכנית כזו".

עורכות הדין נוית נגב, איריס ניב-סבאג וגל הררי-גולדמן ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגות את אדרי, סירבו להגיב לדברים.