מפגין אמפתיה

וינשטיין אמון על מערכת אכיפת החוק ולא יכול לעסוק בכל תיק באופן פרטני

שתי הפגנות התקיימו מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בהפרש של שבוע בין האחת לשנייה. בין הפגנה אחת לאחרת התהפך עולמו של הפליט הסודני תושב תל-אביב, באביקר איברהים, שהושלך למעצר על לא עוול בכפו. עוד נשוב להפגנה השנייה, שהתקיימה אמש (מוצ"ש) מול בית היועץ המשפטי בהרצליה פיתוח, אבל את הסיפור הזה ראוי לספר מההתחלה.

איברהים, שזכה בחוגי ארגוני זכויות אדם לכינוי "באבי", הוא פליט סודני השוהה בתל-אביב, וברשותו ויזה כחוק. בתחילת החודש אישר היועץ וינשטיין את נוהל הטיפול של משטרת ישראל ורשות ההגירה בנוגע למסתננים מסודן ומאריתריאה, החשודים בפלילים, תוך שערך בו כמה תיקונים מינוריים. הנוהל נדרש עקב העובדה שבעלי נתינות זרה הנחשדים בפלילים, מגורשים פעמים רבות למדינות מוצאם, במקום שיינקט נגדם הליך פלילי, הכרוך במעצר, בייצוג משפטי ובהעמדה לדין בישראל.

אלא שבשל הקושי - במישור המשפט הבינלאומי - לגרש אנשים למדינות שבהן מתחוללת מלחמה פנימית, כמו אריתריאה וסודן, נוצר הנוהל המאפשר לעצור בפועל את ה"חשודים" לתקופת זמן בלתי סבירה של 3 שנים (!), בלא הליך משפטי - נוהל שמתאים למדינות חשוכות שמערכת המשפט שלהן עקרה, ולא למדינת חוק.

בהתאם לנוהל עצרו שוטרים את איברהים, כשברשותו פריטים מחשידים כמו אופניים וטלפון סלולרי. הוא נדרש להראות קבלה המוכיחה שרכש את הטלפון הסלולרי. בהיותו פעיל מוכר בקהילה הסודנית, המכיר את קשיי היומיום שבחיכוך מול הרשויות הישראליות, הפתיע איברהים את השוטרים והציג להם קבלה. או-אז הם שאלו אותו אם גם על האופניים הוא יכול להציג קבלה, ומשהתשובה הייתה שלילית - הובילו אותו למעצר, בלא כל חשד סביר לביצועה של עבירה פלילית.

ההפגנה לפני שבוע מול ביתו של וינשטיין קוימה על-ידי פעילים חברתיים המסייעים לזכויותיהם של עובדים זרים, בדרישה אחת ויחידה: שחררו את באביקר איברהים.

וינשטיין, ששמע בתוך ביתו פנימה את קולות המפגינים, יצא אליהם. הוא שמע את סיפורו של איברהים, שכפעיל חברתי בקהילת הפליטים, אף שיחק בהצגת תיאטרון קהילתי את תפקיד השוטר הישראלי. וינשטיין אמר כי אינו מכיר את המקרה, אך הוא מוכן להידרש אליו ולבדוק את נסיבותיו.

בשבוע שעבר הודיע דובר משרד המשפטים, בתגובה לפנייה, כי "היועמ"ש ביקש לבדוק את הדברים ואת נסיבות המקרה. בינתיים הודיעה המשטרה, היום אחר-הצהריים, כי הוחלט לשחרר את האיש נוכח רמת הראיות בתיק".

שעות אחדות לאחר מכן שב ומסר משרד המשפטים כי השחרור מעוכב לפי שעה, וכי במשטרה או ברשות ההגירה שוקלים מחדש את נסיבות הפרשה.

האמנם משטרת ישראל או רשות ההגירה מרשות לעצמן להמרות את פי היועץ המשפטי לממשלה? ביום שלישי הודיעה דוברת רשות ההגירה והאוכלוסין: "העצור נמצא כרגע במשמורת של רשות ההגירה והאוכלוסין, לאחר שהועבר על-ידי המשטרה ביום שישי האחרון לפי כל הכללים בנוהל. לא התקבלה ברשות פניית המשטרה בנושא, ואם תתקבל כזו, היא תיבדק".

ביום רביעי נמסר לארגון כי איברהים הועבר מהמשטרה לרשות ההגירה והועבר לכלא סהרונים, שם הוא צפוי היה לשבת במשמורת עד 3 שנים.

שגיאה טקטית

ביום חמישי בערב הייתה אמורה להתקיים הפגנה נוספת מול ביתו של וינשטיין בהרצליה פיתוח. אלא שביום רביעי בערב הודיע משרד המשפטים חגיגית כי "בעקבות פניות ליועמ"ש בעניין מעצר באביקר איברהים והשמתו במשמורת של אדם נוסף, אמלוסום טלאימונט, לאחר שזוכה בדין, התחייב היועץ לבדוק את נסיבות שני עניינים אלה. בעקבות התחייבות זו, נערך דיון בראשות היועץ ובהשתתפות הגורמים הרלוונטיים, שלאחריו החליט היועץ להורות על שחרורם של השניים".

וינשטיין פעל כאן כראוי, אבל עשה אולי שגיאה טקטית במישור אחר לגמרי. כמי שאמון על מערכת אכיפת החוק בכללותה, היועץ איננו יכול לאפשר לעצמו לעסוק בכל תיק ותיק באופן פרטני. שחרורו של באביקר איברהים לאחר הפגנה מול ביתו של היועץ עשוי לגרום לשרשרת הפגנות מול ביתו, בדרישה שיצלול לעוד ועוד מקרים פרטניים.

אולי זו הסיבה שוינשטיין החליט לצאת אל המפגינים ולהפגין אמפתיה גם אמש, בהפגנה הנגדית - של תושבי שכונות דרום תל-אביב, בדרישה "להבטיח את שלומנו" מול אימת העובדים הזרים.