שיפור בתנאי עובדי הקבלן: העלאת שכר, ארוחות, שי לחג

הכנסת העבירה את החוק לשיפור תנאי העסקת עובדי הקבלן במגזר הציבורי ■ עובדי הניקיון יהיו זכאים מעתה להצטרף לקרן השתלמות, והקבלן יהיה מחויב להפריש עבורו תשלומים חודשיים בגובה של 7.5% מהשכר

שנה וחצי לאחר שגובש ההסכם בין ההסתדרות למדינה ומספר חודשים לאחר ששר האוצר יאיר לפיד הבטיח לעגן את ההסכמות בחקיקה, עבר היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית בכנסת החוק שמשפר את תנאי העסקתם של עובדי שמירה וניקיון במגזר הציבורי כולו.

מזה מספר חודשים, ובאיחור ניכר מיום חתימת ההסכם, החלו משרדי הממשלה ליישם את ההסכם מפברואר 2012, שמבטיח לעובדי הניקיון והשמירה במגזר הציבורי שכר מינימום מיוחד בגובה 4,650 שקל, קרן השתלמות מהיום הראשון, שי לחג, ארוחות מסובסדות ועוד. אלא שיתר הגופים במגזר הציבורי, בהם אוניברסיטאות, רשויות מקומיות, קופות-חולים, חברות ממשלתיות ועוד, לא מיהרו ליישם את הסכם ובחלק מהמקרים אף התנערו ממנו.

החוק שעבר היום נועד לחייב אותם בישומו לפי דין, וזאת בתוך 75 ימים. במגזר הפרטי נחתם לאחרונה הסכם קיבוצי דומה ואף משופר יותר מול ארגון חברות הניקיון, אולם הוא ייכנס לתוקף רק עם חתימת שר הכלכלה על צו הרחבה שיחיל את ההסכם על כלל המעסיקים הפרטיים.

"מדובר בחוק כמעט חסר תקדים, ובשינוי דרמטי בתנאי ההעסקה של עובדי השמירה והניקיון, אמר היום ל"גלובס" יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן. לדבריו, החוק מחייב לא רק התקשרויות חדשות בין מעסיקים לקבלני שמירה וניקיון, אלא גם התקשרויות קיימות - כאשר שינוי תנאי ההעסקה והעלויות הנלוות של התקשרויות קיימות לא ייחשב להפרת חוזה. המשמעות היא שמזמיני השירות יידרשו לספוג את העלויות החדשות.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר: "החוק הזה מהווה הישג חשוב בכך שהוא החזיר את הכבוד לעובדים החלשים במשק. יחד, ניצחנו את האפליה של עשרות אלפי עובדים וקבענו בשטח מציאות חדשה".