"המקופחים" מכפר אז"ר קיבלו מרשם האגודות בוררות המנוגדת לתקנון

חברים בכפר אז"ר ביקשו למנות את הבורר כדי לקבל פיצוי מפרויקטים מסחריים שצפויים לקום על אדמות המושב, זאת בניגוד לתקנון

משרד רשם האגודות השיתופיות במשרד הכלכלה, בראשות עו"ד מירון הכהן, אישר לאחרונה לקדם במושב כפר אז"ר הליך בוררות שנוי במחלוקת מבחינה חוקית, לאור בקשה של בעלי עניין במושב, הדורשים לקבל פיצוי כספי מיוחד מפרויקטים מסחריים של המושב. זאת, כך טוענים המתנגדים, בניגוד מוחלט לכללים הנהוגים ברשות מקרקעי ישראל ובתקנון המושב. הבורר שמונה הוא עו"ד דוד גילת.

עו"ד מארי קושניר הררי, סגנית רשם האגודות מאפריל 2012, הייתה עד מינויה לתפקיד זה שותפה במשרדו של גילת. ממשרד רשם האגודות נמסר כי "מינוי בוררים מבוצע על-ידי מנהלת מחלקת הבוררויות, עו"ד דנה ביאלר (או במידת הצורך על-ידי ממלא-מקום), ובהמלצת ועדה למינוי בוררים, המונה 4 עורכי דין, בה חברה גם עו"ד קושניר-הררי כחברה מן המניין".

הפרשה עוסקת בקבוצה של 50 בעלי עניין בנחלות, מתוך 76 בעלי נחלות במושב, שמגדירים את עצמם כ"המקופחים מכפר אז"ר". בשנות ה-60' נערך מבצע ארצי, בו הוקצו משקי עזר לבנים של בעלי נחלות, על-פי קריטריונים של הגופים המיישבים, בשטח של דונם.

50 בעלי נחלות בכפר אז"ר לא עמדו בקריטריונים או לא היו מעוניינים להשתתף במבצע, ורק 26 בנים של בעלי נחלות הוכרו כזכאים וניצלו את המבצע להקצאת משק עזר. במסגרת המבצע הארצי ניתן היה גם למכור את משקי העזר (בתו של נשיא המדינה, שמעון פרס, למשל, צביה ולדן, ובעלה, פרופ' רפי ולדן, רכשו משק עזר בכפר אז"ר). לפי עסקה שנעשתה לפני למעלה משנה, שווי הקרקע למשק עזר בכפר אז"ר מגיע לכ-4 מיליון שקל.

תיקון עוול היסטורי

כשהחל תהליך הפשרת הקרקע החקלאית בשנות ה-90' ועם הזינוק במחירי הנחלות במושבים, טענו חברי קבוצת "המקופחים" כי מגיע להם פיצוי מיוחד בגין העובדה שלא יכלו לנצל בשנות ה-60' את הזכות למשק עזר.

רשות מקרקעי ישראל דחתה על הסף דרישות של "המקופחים" לקבל זכות למשק עזר. לאחרונה, בעקבות קידום תוכניות ליזמות עסקית חדשה על קרקעות כפר אז"ר, מנסה קבוצת "המקופחים" להשיג לעצמה הכנסות כספיות בטיעון של "תיקון העוול ההיסטורי".

עיריית רמת-גן, אליה צורף כפר אז"ר כשכונה עירונית, מקדמת פרויקט מסחרי על אדמות המושב בכניסה לרמת-אפעל, והמושב מקדם במקביל תוכנית לתחנת דלק ליד משטרת מסובים.

קבוצת "המקופחים" העלתה תביעה חדשה, לפיה הם יקבלו מהפרויקטים המסחריים פיצוי כספי מיוחד בגין "העוול ההיסטורי". האסיפה הכללית של המושב דחתה דרישה זו, העומדת בניגוד לתקנון המושב.

תקנון אגודת כפר אז"ר קובע כי במקרים של שיווקי קרקע לגורמי חוץ - למשל פרויקטים מסחריים ויזמות עסקית, כמו השכרת מבני ציבור, קרקע לאנטנות לחברות סלולר ושלטי חוצות - הרווחים יתחלקו "שווה בשווה בין יחידות המשק". כך מחולקים בפועל, מזה שנים, רווחי כפר אז"ר מפעילויות אלה.

בעקבות דחיית דרישתם באסיפה הכללית, חברי ועד כפר אז"ר, שהם מקבוצת "המקופחים", בקשו מרשם האגודות למנות בורר מטעמו, על מנת להפוך את החלטת האסיפה הכללית, באופן שיאפשר להם פיצוי מיוחד מהפרויקטים המסחריים.

מינוי בורר

לפי פסיקה של בג"ץ וכן לפי פסיקה קודמת של רשם האגודות הקודם עו"ד אורי זליגמן (בעניין מושב מכורה), לא ניתן להפעיל בורר מטעם רשם האגודות בנושא העומד בניגוד לתקנון המושב. כאשר מדובר בקרקעות מדינה שהוקצו למושבים ללא מכרז, יש לצרף לכל הליך את רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

יש לציין כי נגד חלק ניכר מקבוצת "המקופחים" הגישה רמ"י תביעות בגין שימושים חורגים ללא אישור.

למרות זאת, החליטה עו"ד דנה ביאלר ממשרד רשם האגודות למנות בורר בעניין דרישת קבוצת "המקופחים" לפיצוי מיוחד בגין "העוול ההיסטורי" מההכנסות מהפרויקטים המסחריים, שלפי התקנון יש לחלקם באופן שוויוני בלבד. רשות מקרקעי ישראל לא זומנה כלל להשתתף בהליך.

לדברי מומחה בתחום האגודות השיתופיות, "מינוי בורר בנסיבות אלה הוא מתנה לבעלי העניין במושב".

רשות מקרקעי ישראל מסרה כי היא "לא מתערבת במישור היחסים הפנימיים בין חברי האגודה וחלוקה שוויונית של הרווחים".

ממשרד רשם האגודות נמסר: "לעו"ד ביאלר יש סמכות שיפוטית על-פי דין לדון בבקשות או ערעורים בנושאי בוררות על-פי פקודת האגודות השיתופיות, ולהחלטותיה יש תוקף של החלטה שיפוטית. בהתאם לכך, במקרה שבו צד לתיק חולק על החלטה שיפוטית, כאמור, או סבור כי היא ניתנה בחוסר סמכות, פתוחה בפניו האפשרות לערער או לעתור נגד החלטה זו, לפי העניין ובהתאם לדין הרלבנטי".

ועד כפר אז"ר מסר כי כל חברי האגודה הוזמנו להליך הבוררות כדי להביע את עמדתם, וכי "הכפר יכבד כל הכרעה משפטית שתתקבל".