הקרב על בית שמש

באומת הסטארט-אפ משפחה נעקרת מביתה בגלל קנאות דתית

אקדים ואומר, שאני מאמין בלב שלם שרוב התושבים החרדים בבית שמש, גם הם, מן הסתם מגנים מעשה כל כך חריג כמו ההתקפה הבזויה על ילדה צעירה, שאופן לבושה לא היה מקובל עליהם. אבל, זה עדיין לא מפריע לרבים מהם להפגין עמדות קיצוניות כנגד התושבים החילוניים והדתיים הלא חרדים, המהווים ביחד, עדיין, רוב בעיר המפולגת.

בעצרת ענקית שנערכה בעיר בשבוע שעבר, התגודדו אלפי חרדים במטרה למחות כנגד "השימוש באייפונים במחשבים ובטכנולוגיה" שמשחיתים כידוע לכל את נפש הדור הצעיר. שלטי ענק הציגו סיסמאות כמו: "כאן אין מחשב או כל מכשיר שקולט אינטרנט או סרטים" ובנוסף "לשמור ולעשות כנגד פגעי הטכנולוגיה". אבל דווקא העצרת הזו והשלטים הללו עומדים בניגוד מעניין לתעשיית ההיי-טק הצעירה שמתפתחת בעיר בשנים האחרונות.

באזור התעשייה של בית שמש ניתן למצוא חברות סטארט-אפ צעירות כמו Viewbix ועומק אינטראקטיב, שנרכשה לאחרונה על ידי אינטל, בצידן של חברות ותיקות כמו קוואלקום ומטריקס. רק כדי להמחיש עד כמה הדיון הציבורי בעיר הוא הזוי, ראוי לציין שבמטריקס למשל עובדות עשרות נשים חרדיות והן כמובן עושות שם שימוש במיטב הטכנולוגיה לצורך עבודתן.

בוגרי Yeshiva University

היזמים של חברת Viewbix הם יהודים דתיים אורתודוכסים, שניהם עולים חדשים מארצות הברית. הם בוגרי Yeshiva University המבססת את לימודיה על תורה ומדע. מעניין לציין שבין בוגרי האוניברסיטה ניתן למצוא כמה וכמה דמויות בולטות בהיי-טק הישראלי וביניהן מייקל אייזנברג (קרן הון סיכון אלף), ג'ייסון שוורץ (סמנכ"ל כספים בשופינג.קום וקלריזן), מארק לסניק (פורטיסימו) ואחרים.

יהונתן סטפנסקי, בן 41, חגג לפני שבועיים עשור לעלייתו לישראל מניו יורק. הוא מילא בעברו תפקידי ניהול בכירים בגולדמן זקס, אקמאי ו-IDT ולאחר מכן חבר להלל שיינפעלד, גם הוא עולה חדש מארצות הברית, כדי להקים את הסטארט-אפ שלהם בבית שמש. לסטפנסקי ולאשתו חמישה ילדים והמבוגר שבהם, יוסף, התגייס לא מזמן ומשרת ביחידה טכנולוגית בחיל הים. אסתר, בת 18, מתגייסת בספטמבר לשירות לאומי, במסגרתו תעבוד עם ילדים אוטיסטיים. שאלתי אותו לדעתו על ההקצנה החרדית בעיר והטכנופוביה בקרב הציבור החרדי.

"אם לצטט את הרב שלנו, הסוס כבר עזב את האורווה. אין ספק שהטכנולוגיה היא חלק מהחיים שלנו ותהיה חלק מהעתיד שלנו. כיהודי דתי אדוק, אני פשוט מקפיד על שימוש נכון בטכנולוגיה, ומנסה למנוע מכשולים מהילדים שלי על ידי שימוש בפילטרים אוטומטיים כנגד אתרי אינטרנט לא ראויים.

האם ניתן לשלב אמונה בתורה וקיום מצוות עם עבודה בהיי-טק?

"הגעתי הנה מאמריקה ושם השאלה הזו בכלל לא הייתה נשאלת. ברור ששומרי מצוות יכולים לעבוד כמעט בכל עבודה. בשכונה שלי, כאן בבית שמש, יש מספר לא קטן של שומרי תורה כמוני, שהקימו חברות סטארט-אפ או שעובדים בהיי-טק. בבניין שבו אנחנו עובדים מתכנסים מדי יום כ-30-40 איש לתפילת מנחה. אני מתפלל למען בית שמש ולמען מדינת ישראל כולה, שהקיצוניים לא ינצחו. ההיסטוריה של העם היהודי מלאה במנהיגים רוחניים שגם עבדו לפרנסתם, כמו הרמב"ם או 'החפץ חיים'. יהודים אורתודוקסים חייבים להוות דוגמה ומופת לכך שניתן לשלב עבודה ופרנסה בקיום מצוות".

הלל שיינפעלד, שותפו של סטפנסקי להקמת הסטארט-אפ Viewbix , הוא בן 41, נשוי ואב לחמישה. הוא עבד בעבר בתפקידים בכירים ב-IDT ועלה לארץ בשנת 2002.

"הבעיה של החרדים היא לא באמת הטכנולוגיה עצמה", אמר לי, "אלא בכך שהיא מאפשרת למשתמשים בה להתחבר עם העולם שבחוץ. הגישה לאינטרנט, למשחקים ולרשתות החברתיות יש בה גם היבטים שליליים. אבל אני למדתי ממורי ומהרב שלי שלא לחסום את העולם החיצון אלא ללמוד להבחין בין הטוב לבין הרע שעלול להגיע ממנו. החרדים מעדיפים להתנתק לחלוטין מאשר להתמודד".

"אי שם" בבית שמש

מה אתה חושב על האלימות כלפי הילדה נעמה מרגוליס?

"זוהי טרגדיה שהמחישה את אוזלת היד של המשטרה בנושא הזה. בארצות הברית פשע כזה לא היה עובר בשתיקה בשום אופן. אבל צריך לקחת בחשבון שמדובר בקומץ קיצוני, שממש לא מייצג את הקהילה החרדית. הטרגדיה האמיתית היא, לדעתי, שאף מנהיג חרדי לא העז לגנות בגלוי את האלימות הזו. זה עלול להתפרש כהסכמה שבשתיקה מצד הרוב החרדי הדומם. למרבה הצער חסרים בציבור החרדי מנהיגים גדולים בתורה, שמסוגלים להנחות אנשים לנהוג ברגישות ובמתינות ולא בקיצוניות".

אז איזה צד ינצח לדעתך?

"זו איננה שאלה קלה. אני מקווה שדווקא בבית שמש נזכה לראש עיר שידאג לכל חלקי האוכלוסייה. יש לעיר הזו היכולת להפוך לדוגמה כיצד משלבים חילוניים ודתיים מכל הסוגים יחד, במקום אחד, בהרמוניה. אבל זה ידרוש מנהיגות אמיתית ואומץ רב".

הקיצוניות בבית שמש דווקא הביאה בינתיים לתוצאה חיובית: המתמודדים הלא חרדים החליטו שלאחר שיבדקו בסקרים מיהו המועמד המוביל, הם יתאחדו מאחוריו על מנת למנוע מהחרדים להשתלט סופית על העיר ולשנות את צביונה. למרבה הצער, לנעמה מרגוליס ולמשפחתה זה כבר לא ישנה הרבה. לאחר מסכת מתמשכת של איומים והתנכלויות, הם עוזבים את העיר.

באומת הסטארט-אפ משפחה נאלצת לעקור את עצמה מביתה בגלל קנאות דתית קיצונית, שעדיין לא נמצא לה מענה הולם. אל תתנחמו בכך שזה קרה "אי שם" בבית שמש. בהיעדר מנהיגות מתונה ברחוב החרדי ולאור חסרונה של מדיניות מניעה גורפת, זה עלול לקרות בכל מקום אחר ברחבי המדינה. מן הראוי לזכור שחיילים דתיים הוכו במרכזי ערים, באור היום ובאין מפריע רק בגלל שלבשו מדי צה"ל. גם זה קורה במדינת ההיי-טק שלנו.

קיינן פרטנרס היא בעלת מניות ב-Viewbix, הכותב הוא חבר דירקטוריון בחברה.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל