נעילה מעורבת במחזור דליל בבורסה; שמן טיפסה 5.5%

ליאו ליידרמן הסיר מועמדותו לתפקיד הנגיד, 5 ימים לאחר שיעקב פרנקל הסיר מועמדותו ■ שמן דיווחה על ממצאי גז טבעי ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-380 מיליון שקל

המסחר בבורסה בת"א נחתם היום (א') במגמה מעורבת, כאשר מדד המעו"ף הוסיף לערכו כ-0.1% וננעל ברמה של 1,208 נקודות ומדד ת"א 100 טיפס בכ-0.25% לרמה של 1,101 נקודות. מדד הבנקים השיל מערכו כ-0.2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-380 מיליון שקל, כאשר מניות האנרגיה עמדו במוקד. המסחר התנהל היום על רקע הטלטלה בבנק ישראל - סאגת המינוי של נגיד לבנק שמותירה את כלכלת ישראל באי-ודאות (על כך בהמשך), וכן על רקע עליות השערים שחתמו את שבוע המסחר בוול סטריט ביום שישי.

בישראל הסיפור הגדול של התקופה האחרונה הוא סאגת מינוי הנגיד לבנק ישראל. ביום שישי האחרון הפרופ' ליאו ליידרמן הסיר את מועמדותו לתפקיד, לאחר שקיים שיחות אינטנסיביות עם בני משפחתו שהביאו אותו להעדיף להמשיך כאיש פרטי בעבודתו באוניברסיטת תל-אביב ובבנק הפועלים.

5 ימים בלבד לפני כן, פרופ' יעקב פרנקל הסיר אף הוא את מועמדותו לתפקיד נגיד בנק ישראל, לאחר שחווה לדבריו "מסע של הכפשות ושקרים שפגעו בשמו הטוב וביושרו". לא מן הנמנע שליידרמן ראה את מה שעבר הפרופ' יעקב פרנקל, והעדיף שלא להיכנס אף הוא לקלחת.

בכל מקרה, נכון להיום אין מועמד מוביל לתפקיד הנגיד, לאחר פרישתה של הנגידה בפועל קרנית פלוג לאחר 25 שנה בבנק ישראל. מועמד אפשרי שעומד על הפרק הוא יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אבל הוא אמר כבר בפברואר השנה כי אינו מעוניין בתפקיד. בהיעדר מועמד מוביל אחר, ייתכן וראש הממשלה נתניהו יילחץ על קנדל כן לקחת את המושכות.

"העובדה שהשוק מייצר דרמות היא ההזדמנות של הסוחר"

ביום שישי מדדי המניות בוול סטריט ננעלו בעליות של עד 0.6%, על רקע התקווה כי נתוני התעסוקה המאכזבים יגרמו לפדרל ריזרב להמשיך ברכישות האג"ח. בסיכום שבועי הנאסד"ק עלה 2.1%, ה-S&P 500 עלה ב-1.1% והדאו ג'ונס ב-0.6%.

דוח התעסוקה בארה"ב לחודש יולי הצביע על יצירת 162 אלף משרות חדשות בלבד, בעוד אנליסטים ציפו ל-180 אלף משרות. מדובר בשפל של 4 חודשים בקצב יצירת המשרות. שיעור האבטלה אמנם ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2008 (שיעור של 7.4%), אך זאת בית היתר בשל יציאה של אמריקאים רבים משוק העבודה (לסיפור המלא).

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", מתייחס למגמה החיובית בוול סטריט, בהקשר של קניית מניות בירידות. לפי הניתוח הטכני, סגל סבור כי מגמת העלייה בארה"ב תימשך עוד הרבה זמן ונקודות, ומציין כי "העובדה שהשוק מייצר דרמות היא ההזדמנות של הסוחר - תראו כמה בוכים כאן על העדר דרמות בבורסה בתל אביב".

סגל סבור כי עדיין כדאי להיות חשופים למגזרי הפיננסים, התעשיה, הבריאות והצרכנות המחזורית. המנתח הטכני של "גלובס" מפנה את תשומת הלב לחולשת סקטור הטכנולוגיה ולמשקלו היורד במדד ה-S&P500 - "אמירה טכנית ששווה להשקיע מחשבה במשמעות שלה מעבר לבחירת מניות".

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירת סוף השבוע על שוק ההון, כי "בטווח הקצר המסחר בשוק המקומי יושפע בעיקר מהמגמה מעבר לים. זו סביר שתתנהל על רקע פרסום נתוני מאקרו בארה"ב ועונת פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני של השנה. בהמשך, תשפיע על המסחר גם מדיניות הנגיד החדש, לכשייבחר, באשר לשיעור הריבית במשק. זו, צפויה להשפיע על אטרקטיביות ההשקעה בבורסת ת"א ועל רמת תיאבון הסיכון של המשקיעים".

שמן גילתה גז טבעי

מניות הגז-נפט קבוצת דלק , ישראמקו , רציו , אבנר ודלק קידוחים , נסחרו בהמתנה להכרעת בג"ץ הצפויה באשר ליצוא הגז של ישראל. המדינה חייבת עד יום שני הקרוב להגיב להמלצת השופטים לקיים דיון בהרכב מורחב בנושא.

עוד בסקטור האנרגיה, שמן הגיבה לדיווח מאמש על מציאת סימנים "משמעותיים" של גז בקידוח "ים-3" - בדרך לקידוח שכבת הנפט באתר. (לסיפור המלא)

מניות כיל והחברה לישראל סיימו את השבוע בירידה של 1.5% ו-2.7% בהתאמה, על רקע ירידות חדות במניות הדשנים בוול סטריט עקב הודעת הענקית אורלקלי על שבירת הקרטל בשוק וצניחת מחירי האשלג. בבנק לאומי סבורים כי"רמת הסיכון הכרוכה בהשקעה במניות ענף הדשנים עלתה משמעותית".