תנועת אומ"ץ ללפיד: שקול לפטר מנהל החקירות של המכס

הבקשה מגיעה על רקע חקירה שהתנהלה נגד רפי עמיאל בעבר, בחשד לקשרים אסורים עם גורמים בארגוני הפשע

שר האוצר, שקול לפטר את מנהל מחלקת החקירות מכס ומע"מ בתל-אביב רפי עמיאל - כך מבקשת תנועת אומ"ץ בפנייה ששיגרה בשבוע שעבר לשר האוצר, יאיר לפיד. זאת, על רקע חקירה שהתנהלה נגד עמנואל בעבר, בחשד לקשרים אסורים עם גורמים בארגוני הפשע, וכן על רקע התנהלותו ויחסו לרפי רותם, לשעבר קצין המודיעין של אגף מכס-מע"מ, שחשף שחיתויות ברשות המסים.

"חקירה זו לא הביאה לכדי הכנת תיק לפרקליטות אך העננה שמונחת מאז מעל לראשו של עמיאל נותרה כל השנים", כתב יו"ר התנועה, אריה אבנרי ללפיד. אבנרי מבהיר כי התנועה כבר עסקה בנושא זה בעבר, ואולם כעת הנושא התעורר מחדש על רקע התנהלות עמיאל מול רפי רותם. "אנו חוזרים לעסוק בנושא זה עתה בעקבות פרשת רפי רותם שחשף בשעתו את מעשה השחיתות בראשות המיסים (שבעקבותיהם הוגשו כמה כתבי אישום) ובין השאר חשף עובדות חמורות שקשורות בתפקודו של עמיאל", כתב אבנר.

אבנרי אף מפנה במכתבו לכתבה שהתפרסמה ביוני האחרון ב"גלובס", על ידי משה ליכטמן, ועוסקת בהתנהלותו של עמיאל מול רפי רותם, ובכלל. "ב-12 השנים האחרונות התחלפו שניים-שלושה ראשי אגף חקירות במשטרה, מפכ"לים, ראשי שב"כ ומוסד. רק באחד התפקידים הרגישים ביותר במערכת הכלכלית - יחידת החקירות המרכזית של מע"מ-מכס ברשות המסים - מכהן לבטח וללא עוררין רפי עמיאל", כתב ליכטמן. עוד ציין בכתבה: "שנה אחרי מינויו של עמיאל, 15 חוקרים ביחידה, ובראשם קצין המודיעין, רפי רותם, התלוננו על שחיתות פנימית ביחידה ופרוטקציה לחברי ליכוד, לאנשי עסקים מסוימים ולעבריינים החוגגים על חשבוניות פיקטיביות.

"כשהתפוצצה בינואר 2007 פרשת רשות המסים, ביום שבו נעצר עמיאל על-ידי המשטרה, שודרה ב"יומן שישי" בערוץ 2 קלטת מטרידה. הקלטת כללה תיעוד של שיחה בין עמיאל לבין ט', חוקר בכיר ביחידה, שניסה לתפוס ספרים במשרדיו של ראובן גבריאלי, אך לא קיבל אישור לפעולה. החוקר ט', שכתב דוח על האירוע, נקרא לחדרו של עמיאל ונשאל: "למה כתבת את הדוח?"; ט' ענה: "כי זה מה שהיה"; עמיאל סיכם: "לא כל מה שרואים, כותבים בדוח".

"חקירת המשטרה קיבלה עם הזמן תפנית והתמקדה יותר במנהלת לשכת רה"מ לשעבר, שולה זקן, ובמינויים הפסולים ברשות המסים, תוך הזנחת החקירה על מה שהתרחש בתוך היחידה. יש להדגיש שלא הוגש כתב אישום נגד עמיאל והתיק נגדו נסגר מחוסר אשמה".

לדברי אבנרי, "הכתבה מצביעה על התנהלותו הבעייתית של עמיאל לאורך השנים ומעלה שאלה חמורה - מדוע הוא זכה לגיבוי הן של הנהלת משרד האוצר והן של גופי אכיפת החוק. אחת העובדות הקשות המצוינות בכתבה מצביעה על כך שעמיאל מנע בשעתו מלחקור אדם שנחשד בשעתו העומד בראש משפחת פשע שקשור אליו אישית בקשרים אישיים".

"זאת ועוד", מוסיף אבנרי, "רפי רותם העיד במשטרה שבשעתו איים עליו עמיאל ואמר לו: 'תזהר, דיר בלאק, אני ומאיר אברג'יל חברים מהילדות מלוד ורמלה. אנחנו מבלים עם הנשים!!!' ואף תקף את רפי רותם פיזית והמשטרה לא חקרה את הנושא כראוי".

בהקשר לכך, מציין אבנרי, כי לפני זמן קצר פנתה אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה והתלוננה נגד עמיאל על כך שהוא מאיים על רפי רותם לכאורה במסרונים. "לצערנו הודיעה המשטרה בתגובה כי אינה יכולה לחקור נושא זה מאחר שרפי רותם אינו עובד ציבור. בכוונתנו לערער על החלטה זו", הודיע אבנרי לשר האוצר.

עוד צוין בפניה ללפיד, כי "עמיאל מכהן בתפקידו תריסר שנים. זו עובדה תמוהה ביותר בגלל אופי התפקיד והרגישויות מסביב.

על הרקע הזה, מבקשים בתנועת אומ"ץ, כי לפיד ישקול אפשרות להביא לסיום מיידי בתפקידו של עמיאל ו"למנות במקומו אדם אחר שאין עננה מעל לראשו".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "עבודה עיתונאית ראויה ומאוזנת, כפי שמתבקשת מכללי האתיקה העיתונאית, תעלה בנקל שכל הטענות המובאות על ידכם נבדקו ע"י גורמי החקירה ובהם משטרת ישראל והפרקליטות והתיקים נסגרו בחוסר אשמה. זאת ועוד, פרסומם החוזר של הטענות בגורמי התקשורת גרם לעוגמת נפש ופגיעה ממשית בשמו הטוב של מנהל בשירות הציבורי, העושה מלאכתו נאמנה ומוביל את היחידה שבראשה הוא עומד במאבק ללא מורא כנגד עברייני מס כולל גורמי פשיעה בכירים בפשע המאורגן".