טיול מרענן לסוף-השבוע: פסטיבל לילות מורשת בגליל

לאט-לאט מפנימים יותר ויותר גורמי תיירות ותרבות, שאם רוצים חיי פנאי ותרבות כלשהם באוגוסט במזרח התיכון, מוטב לעשות זאת בערב ובלילה, כשהטמפרטורות מתחילות לצנוח

לאט-לאט מפנימים יותר ויותר גורמי תיירות ותרבות, שאם רוצים חיי פנאי ותרבות כלשהם באוגוסט במזרח התיכון, מוטב לעשות זאת בערב ובלילה, כשהטמפרטורות מתחילות לצנוח. בתור בונוס מקבלים גם אווירה ייחודית. אות הפתיחה לעונת הפעילויות הליליות ניתן בסוף יוני, עם אירועי "לילה לבן", ובעקבותיהם הולכים גם עונת התרבות בירושלים ושפע של טיולי שקיעה, לילה, חושך, עששיות וצפייה בכוכבים ברחבי הארץ. גם פסטיבל לילות מורשת הגליל הוא אח חוקי למשפחה הזו, ומוטב שכך, שכן באזורים שבהם הוא מתקיים - עמק בית שאן ויתר העמקים הצפוניים, הימים לוהטים אבל הלילות - נהדרים.

הפסטיבל הוא פרי של שיתוף פעולה בין כמה גורמים, ובהם משרדי ממשלה (התיירות ופיתוח הנגב והגליל), עמותות תיירות (גליל, גולן ועמקים) וארגונים ירוקים (קק"ל), שחברו יחדיו למיזם שבו יתקיימו שלל אירועים במרחבי הצפון בשעות הערב והלילה. הרעיון הוא להציג את המגוון הגדול והעשיר של הגליל ואנשיו מהבחינה הכי רחבה של מורשת - אנושית, תרבותית, מוזיקלית, קולינרית ועוד. בקיצור - כל מה שיש לצפון להציע גם בלי פסטיבל - מסיורי עששיות ועד שיט לילי.

ובכל זאת, יש גם חידושים. כבר כמה חודשים שנטלי והילל פרץ מפעילים במושב היוגב קרקס חקלאי, יחיד מסוגו - אולי אפילו בעולם. בני הזוג החמוד הזה, שהגיעו מעולם האקסטרים (הוא) ומהמחול (היא) חזרו ארצה אחרי עשור של נדודים, שבו למדו קרקסנות במדריד וכמעט הקימו את אותו מיזם בקריביים... בחלקה שלהם יש שדה חמניות לצד גן ירק וספירלת תבלינים משגעת. משפחות מגיעות הנה לבילוי משולב של כמה שעות, הכולל פעילויות בתחנות שונות: כתב חידה וכתב סתרים, ריצה בין ממטרות, שתילה וקישוט עציץ ועוד.

בין כל הפעילויות משתלב מופע קרקס בכיכובם, ובסיומו אפשר ליהנות מקטיף ירקות אורגני. הפתיחות שלהם, האהבה שלהם לאדמה ולקרקס, והרצון העז שלהם להביא את הבשורה לקהל ובמחיר שפוי, מוסיפים המון. בימי הפסטיבל יתאחרו מעט שעות הפעילות כדי ליהנות גם ממופע ג'אגלינג אש, ולכן רצוי להתעדכן באתר (www.agricircus.com; 40 שקלים לאדם, 180 שקלים למשפחה - ברישום מוקדם באתר 25% הנחה; קטיף ירקות אורגניים מ-5 שקלים לקילוגרם; טל' 054-5500274).

ואם הרעב מציק, יש מקום חדש שכדאי לנסות. לא רחוק ממושב היוגב, באורחן שבשולי כביש 65, נפתח לפני כמה חודשים בית קפה-מסעדה בשם ינאיס, שמציב רף חדש למקום מסוגו. השף אורי נתנזון הגיע לכאן היישר מיערות הכרמל, ובחר לעשות הכול במו ידיו, כך שלמעט חומרי גלם ספציפיים, כל התוצרת היא מקומית (לחמים, פסטות, קינוחים ועוד). המחירים אמנם נמוכים רק במעט מאלה שבמרכז, אבל האיכות גבוהה. בפסטיבל יתקיימו כאן ימי קולינריה מיוחדים לפי עדות וארצות, ערבי ג'ז בימי חמישי ועוד.

סוג אחר של אכילה מוצע בבית שאן. כאן נחשפנו להתארגנות מקסימה שמבוססת על כוחות מקומיים ועל שיתוף פעולה של הקהילה. מבנה הסראיה היפהפה שבמרכז העיר הופך בימים אלה (וגם בסוכות) לשוק תוסס המכונה סקיתומרקט. בית שאן נקראה בתקופה היוונית סקיתופוליס ומכאן משחק המילים. כעשרים דוכנים ימלאו את חצר האבן שהותירו אחריהם העות'מאנים, ויציעו מרכולתם למבקרים: דוכני מזון, אומנות ויין, וגם מוזיקה, מופעים והרקדות.

הסקיתומרקט, שזו שנתו השנייה, הוליד מיזם מקסים לא פחות של "סיורים וסיפורים". אביטל קופלזדה, אישה מרתקת עם סיפור חיים מעניין, מארגנת סיורי טעימות בין בתי הבשלניות האותנטיות בעיירה, שחלקן משתתפות גם בסקיתומרקט. הסיורים שזורים בסיפורים אנושיים מרגשים, ומהווים חוויה מעצימה. אסתר אשכנזי, למשל, עלתה מהונגריה, וכיום היא מייצרת בקונדיטוריה הביתית שלה עוגיות הונגריות קטנות וקסומות לצד הקיורטוש המוכר. חווה אלמו, שעלתה אחרי תלאות מאתיופיה, הקימה את מרכז גרמאג'ין, שבו היא משמרת תרבות אתיופית, מספרת את סיפורה, מגישה אוכל מסורתי, ומדהימה את המבקרים ביכולותיה ובכישוריה (טל' 054-2662335).

שוקי קופלזדה מפליא במטעמי המטבח הפרסי עם גונדי (קציצות עוף וירקות), עם חורש סבזי (תבשיל בשר וירק) וכמובן עם אורז פרסי (טל' 054-6866720). אתי ולינעמת מביאה את ניחוחות מצרים במג'דרה, בתבשיל הזיתים ובפול המצרי (טל' 050-6354011) ושרה כהן, ממושב רחוב השכן, מגישה בעליצות מטעמים כורדיים כמו קובה חמוסטה ויפרח (עלי גפן ממולאים) (טל' 050-7315478). כל בית מקבל הזמנות ומארח בדרכו שלו. בסיורים של אביטל דוגמים כארבעה מהם עם טעימות כהלכתן. הסיורים נבנים בהתאמה ללקוחות (130-100 שקלים לאדם, טל' 050-6866444). הסקיתומרקט מתקיים באוגוסט מדי יום חמישי החל ב-18:00.

וגם לבית שאן יש שכנים נאים. מושב ירדנה מיושב בעולים מכורדיסטן, ואורי מנחם הקים, במבנה ששימש בית ספר, את הגן הכורדי - מרכז למורשת יהדות כורדיסטן. מטיילים זוכים לחוויה אתנית אותנטית ומתקבלים באפיית קאדות (מאפה מתוק-מלוח) על הסאהל (סאג'). בבית המורשת יש תלבושות, תצלומים של ימי המושב הראשונים ופריטים שהביאו העולים ארצה, וכן מצגת קצרה.

לקינוח דגמנו ארוחה מסורתית עם קובה מיוחד ועם שלל תוספות. ב-21 באוגוסט יתקיים כאן מעין פסטיבל מחולות. יופיעו להקת מחול ונגנים מסורתיים, יהיו סדנאות אפייה ובישול במחירים סמליים, ואפילו סדנת מחול. הכניסה חופשית (טל' 050-4017796).

פסטיבל לילות מורשת בגליל יתקיים בתאריכים 15-24 באוגוסט. פרטים נוספים: http://dorldor.galil.gov.il