"לבטל את זכיית JcDecaux במכרז פרסום החוצות בר"ג"

6 חברות פנו בעניין לשר גדעון סער ■ המכרז דורש השקעה של 10 מיליון שקל בשדרוג מבני הפרסום בעיר, והחברות טוענות כי רק ל-JcDecaux יש אפשרות כזו

6 חברות פרסום חוצות פנו במכתב לשר הפנים גדעון סער, שבו הן מבקשות ממנו שלא לחתום על הבקשה לאישור חריג שהגישו עיריית רמת-גן וחברת פרסום החוצות הצרפתית JcDecaux - כך נודע ל"גלובס".

האישור נדרש לאור זכייתה של החברה הצרפתית בזיכיון בלעדי לפרסום בכל ריהוט הרחוב בעיר, לתקופה ממושכת וחריגה של 25 שנה.

במקביל פנו החברות במכתבים דומים ל-20 נציגי עירייה ברמת-גן, שבהם הן מבקשות להביא לביטול המכרז הקודם וליצירת מכר חדש שיאפשר את השתתפותן של חברות ישראליות.

לפני מספר חודשים פרסמה עיריית רמת-גן מכרז לריהוט רחוב (תחנות אוטובוס, מכווני תנועה, מפות עיר ועמודי רחוב). העירייה אימצה את השיטה שנקטה עיריית תל-אביב לפני מספר שנים, שלפיה תידרש החברה הזוכה להשקעה בתשתיות ולהחלפת כל מתקני הרחוב בטווח זמן של שנה, ותמורת זאת תקבל זיכיון ארוך למשך 15 שנה, עם אופציה ל-10 שנים נוספות. גם במכרז זה זכתה JcDecaux.

לפרוס השקעה על כמה שנים

מאחורי שיטה זו עומדת הכוונה לשפר את ההשקעה בתשתיות שלא על חשבון העירייה, אך מנגד לאפשר לגורם המשקיע ליהנות מפירות השקעתו לאורך זמן, מאחר שמדובר בהשקעה של מיליוני שקלים בטווח קצר.

במכרז בתל-אביב עמדה ההשקעה על היקף של 30 מיליון שקל, וברמת-גן היא מוערכת ב-10 מיליון שקל. בנוסף נדרשת הזכיינית לשלם תשלום זיכיון, אך הרף המינימלי שנקבע במכרז לא נחשב לגבוה במיוחד - כ-1.3 מיליון שקל לשנה.

כפי שקרה בתל-אביב, ההשקעה הגדולה הנדרשת בתוך שנה בלבד מנעה מחברות מקומיות מלהתמודד במכרז, שכן בשוק הפרסום המצטמצם ממילא מדובר בהשקעה גדולה מאוד שקשה לעמוד בה, גם בחברה מרוויחה. כך, כמו במכרז בתל-אביב, התמודדה במכרז חברה אחת בלבד - JcDecaux . לכן טוענות החברות כי יש לפרסם מכרז חדש - שיאפשר את פריסת ההשקעה הנדרשת על פני 3-4 שנים - מה שיאפשר את השתתפותן בו.

במכתב לסער טוענות החברות כי "עקב חריגה מתנאי מכרז מקובלים בתחום, שלפיהם נדרש הזוכה לבצע השקעות של כ-10 מיליון שקל על-פני שנה אחת, הודרו רגליהן של חברות ישראליות בעלות ניסיון מקצועי רב הפועלות בתחום עשרות שנים. למכרז ניגשה חברה בינלאומית אחת שחוסנה הכלכלי ניכר. ברור היה למפרסמי המכרז, כמו גם למתמודד היחיד, כי חסם ההשקעה עומד בפני החברות המקומיות, וכי הדרך להתקשרות תהיה קלה. הזוכה הציע דמי זיכיון בקרבה רבה לסכום המינימום".

עוד נטען כי לא ראוי כי מגבלות התזרים של חברות ישראליות, הנובעות מגודלו של השוק הישראלי, יביאו לכך שרק גורם זר שמחזור עסקיו הגלובלי עומד על מיליארדי אירו בשנה, יוכל להתמודד במכרזי העיריות.

מעיריית רמת-גן לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.