נתניהו: נשקיע למעלה מ-40 מיליארד ש' בנגב בעשור הקרוב

על פי התוכנית הממשלתית, בתום המהלך צפוי הנגב להפוך ל"עמק הסיליקון הישראלי", כשמטרופולין באר שבע ישמש מוקד להתפתחות היי-טק וסייבר ■ נתניהו: "המנוע האמיתי הוא המנוע של המגזר העסקי, המגזר הטכנולוגי שדוחף את כל השאר"

במהלך העשור הקרוב צפויה הממשלה להשקיע בנגב למעלה מ-40 מיליארד שקל - כך הצהיר היום (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקור בעיר הבה"דים, קריית ההדרכה של צה"ל המוקמת בנגב. הכסף יושקע במעבר בסיסי צה"ל, בפיתוח פרויקטים כלכליים ותשתיתיים ובפיתוח האוכלוסייה הבדואית.

על פי התוכנית הממשלתית, בתום המהלך צפוי הנגב להפוך ל"עמק הסיליקון הישראלי", כשמטרופולין באר שבע ישמש מוקד להתפתחות היי-טק וסייבר, והרשויות סביבו ייהנו מצמיחה כלכלית ודמוגרפית. לפי התוכנית, עד לשנת 2020 צפוי גידול של כ-1.4-1.7 מיליארד שקל בשנה בפעילות הכלכלית של הנגב.

"חלק מהדברים שאנחנו רוצים לעשות זה לממש את החזון שהניח ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, להפרחת הנגב", אמר נתניהו. "אני שאלתי את עצמי שנים רבות מדוע זה לא התממש בהיקפים הראויים? הסתכלתי וראיתי שבארה"ב, בערי המדבר בלאס וגאס ובפיניקס - קצב הצמיחה הגדול ביותר.

נתניהו הוסיף ואמר כי "האמריקאים פתרו את בעיית היבוא, ויש יופי ביובש, ובמרחבים הללו, ובשמש, אז איך קרה שחזון בן גוריון מומש בפיניקס ולאס וגאס - ולא מומש בעוצמתו המלאה בנגב? אני הגעתי למסקנה שיש סיבה אחת: אתה לא יכול לאורך זמן, להנשים את החלום בכסף ממשלתי. אין דרך כזאת. אתה חייב להכניס מנוע אוטונומי קבוע של כסף מהמגזר העסקי, של צמיחה כלכלית, של יצירת יתרונות תחרותיים שמזינים את עצמם. אין פיתוח של הנגב בלי שתהיה פה פריחה עסקית. זה התנאי ההכרחי, בלעדיו לא יהיה כלום. נקים פה מפעלי טקסטיל, ננשים אותם, ניתן להם סובסידיות, לא נוכל להחזיק אותם. לאורך זמן התחרות תהרוס אותם וזה בדיוק מה שקרה", אמר נתניהו.

לדברי ראש הממשלה, יש לייצר יכולת כלכלית עצמאית על מנת לממש את החזון. "המנוע הוא לא מנוע ממשלתי, אף על פי שאנחנו נוהגים לדבר במונחים כאלה - המנוע האמיתי הוא המנוע של המגזר העסקי, המגזר הטכנולוגי שדוחף את כל השאר, זה הקטר. זה הרזה שסוחב את כל האחרים, זאת הייתה ונשארה האמת, וזה מה שבידל את לאס וגאס ואת פיניקס, וגם ערי מדבר אחרות שהצליחו להתרומם ואנחנו לא. זאת ההכרה הבסיסית ביותר", אמר.

נתניהו הוסיף כי "באותה הזדמנות כמובן נפנה נדל"ן בתל אביב, נעזור לבעיית הדיור פעמיים - גם פה וגם שם, וכמובן אנחנו נפתח את הנגב. צריך להבין שכשאנחנו מפתחים את המקום הזה זה לא לעסקים בלבד. תושבי פיניקס ותושבי לאס וגאס נהנים מהפיתוח הכביר ששם נעשה. כל אחד נהנה. זה מעלה את כולם ומעלה אותם בצורה אדירה. זה נכון שמחיר הנדל"ן יעלה פה, אבל הוא יירד שם. מי שיש לו דירה היום בנגב, תחזיקו את הדירות האלה, כי הן שוות יותר ממה שאתם חושבים. מי שאין לו - תקנו עכשיו, תקנו הכל, תשקיעו הכל. הולך להיות פה עתיד מזהיר למדינת ישראל".

בביקור השתתפו גם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') דן הראל, סגן הרמטכ"ל אלוף גדי אייזנקוט, ר' אט"ל אלוף קובי ברק, רח"ט תכנון תא"ל יחזקאל הגאי, ר' מינהל המעבר דרומה נתי אפרתי וסגנו חזי משיטה ויו"ר "חברת מבט לנגב" אברהם קוזניצקי.