ניו-יורק כמוזיאון פתוח: קבלו המלצות להפתעות האמנות של הקיץ בעיר הגדולה

בחודשי הקיץ, הופכת ניו-יורק למוזיאון פתוח, כשיצירות אמנות זמניות משתלבות בפארקים וברחובות ומצטרפות להיצע העצום שמוצג במוזיאונים ובגלריות

אחד הסודות השמורים של ניו-יורק מתגלה בהדרגה רק בפני מי שהולך בעיר ברגל. בקיץ במיוחד, הופכת ניו-יורק למוזיאון פתוח ענק, ויצירות אמנות זמניות משתלבות בפארקים ובין המגדלים ברחבי העיר.

עד לפני עשר שנים בערך, איש לא טרח לצאת ממנהטן כדי לראות אמנות ותרבות. שכונות כמו ויליאמסבורג בברוקלין ולונג איילנד סיטי בקווינס היו מחוץ לתחום למי ששלמות גופו וארנקו קרובים לליבו. אבל ניו-יורק היא גם מופת להתחדשות עירונית - עובדה המזינה את ערכי הנדל"ן של העיר ומשפיעה על התנודה האזורית של הביקושים. יוזמות עירוניות זוכות למעורבות פעילה של תושבים ויוזמות פרטיות זוכות לתמיכה מהרשויות.

ברשימה זו תמצאו המלצות לכמה מהפתעות האמנות של הקיץ בניו-יורק, חלקן במקומות הידועים וחלקן בשוליים.

הכחול הגדול

ג'יימס טורל במוזיאון גוגנהיים

"אור הוא חומר חזק. יש לנו חיבור ראשוני איתו אך תחושת הנוכחות הפיזית שלו סביבנו שברירית. אני אוהב לעבוד באור, שכן נוכחותו מורגשת באופן פיזי, כך שנוכל להרגיש איך האור שוכן בחלל ואני שואף לתת לכם לראות ולחוות את התחושות". כך מסביר האמן ג'יימס טורל את השתלטותו המרהיבה על החלל הפנימי הספירלי שתכנן פרנק לויד רייט למוזיאון הגוגנהיים.

טורל (64), יליד לוס-אנג'לס, מפורסם ביצירות האמנות המורכבות שהוא יוצר ללא שימוש בחומר. תוך ניצול של תכונות החלל והאור, המוקרן או מסונן לאורכי גל בצבעים שונים, הוא מכניס את הצופים לחוויה חלומית, טריפית, רוחנית כמעט. לפעמים זה שיטוט זהיר בערפל, גילוי של עומק בתמונה שטוחה או כמו בגוגנהיים, היטמעות מוחלטת באור וצבע.

המיצב "Aten Reign", אחת היצירות הגדולות ביותר של טורל, יוצר מפגש חווייתי מסוג חדש עם הבניין, תוך שימוש באור הטבעי המציף אותו. הוא ממקד את תשומת הלב בתחושת הקתדרלה שמתקבלת בהתבוננות מהקרקע למעלה הגלריה הספירלית. רבים מהמבקרים בוחרים לשכב על הרצפה ולשקוע באור הכחול, הזהוב או האדמדם ששוטף את החלל.

מוזיאון גוגנהיים, השדרה החמישית 1071 (רחוב 88-89), דמי כניסה 18/22 דולר (ילדים עד גיל 12 חינם) א'-ד', ו' 10:00-17:45, שבת עד 19:45. שעתיים אחרונות בשבת חינם. בשל האופי האינטימי והמדיטטיבי של היצירה כניסת הקהל מוגבלת והתורים מתארכים

guggenheim.org

הינומה בחדר

רוברט אירווין במוזיאון ויטני

רגע לפני שמוזיאון ויטני לאמנות אמריקנית עוזב את קוביית הבטון המאסיבית שלו במדיסון אבניו לצורך שיפוצים, מוצגת בו עבודה איקונית של האמן רוברט אירווין, שלא הוצגה מאז נוצרה לראשונה ב-1977. היצירה "Scrim veil" תופסת את מלוא הקומה הרביעית במוזיאון. למרות החלל רחב-הידיים מדובר ביצירה מינימליסטית: אירווין מותח מסך דקיק מהתקרה עד לגובה העיניים לאורך כל החדר, ומקיף את הקירות בפס שחור. מקור האור היחיד הוא החלון הטרפזי הפעור בבטון, בבניין הברוטליסטי (אדריכלות של בטון חשוף) שתכנן האדריכל מרסל ברוייר.

כיוון האור, נקודת המבט של הצופה וזווית הבד האוורירי, יוצרים תעתוע בין אטום לשקוף, בין חדר אחד לשניים, בין ערפל לאוויר צלול. היצירה המינימליסטית מעניקה לצופה חוויה רב-חושית ומנהלת דיאלוג מעניין עם החלל הצבעוני שיוצר טורל בגוגנהיים.

מוזיאון ויטני: שדרת מדיסון 945, (רח' 75), מחיר: 16/20 דולר, עד גיל 18 חינם. whitney.org

הקפיצה הגדולה

טיימס-סקוור בחצות

בכל לילה, רגע לפני חצות, הופכים המסכים המרצדים בטיימס-סקוור למוזיאון דיגיטלי ומשמשים מצע להקרנה הגדולה ביותר בעולם של יצירת אמנות. במשך כל היום מתחרים השלטים האלקטרוניים על תשומת ליבו של הקהל העצום החולף במקום, עם פרסומות למותגי אופנה, קוסמטיקה, אלקטרוניקה, משקאות ורכב. לפתע, פעם אחת ביממה, הם מפסיקים בו-זמנית את מכבש המכירות האינסופי ומקרינים בו-זמנית את "הקפיצה", יצירת אמנות משנת 1978, של האמן ג'ק גולדסטיין.

על המסכים מופיעה דמות דיגיטלית מוארת של קופץ למים, המבצע קפיצה וירטואוזית ומתפרק לגורמים בטרם יפגע במים הדמיוניים. העבודה המוקרנת מדי לילה, מ-1 באוגוסט, היא חלק מתוכנית האמנות הרחבה של "ועד השכונה", Times Square Alliance, המשלבת אמנות חיה במרחב הציבורי.

את היצירה המוקרנת על-פני שלטי המגדלים לאורך 5 בלוקים, בין ברודוויי לשדרה השביעית ובין רחובות 42 ל-47, ניתן לראות גם במוזיאון היהודי ברחוב 92 על השדרה החמישית. שם מוצגת התערוכה "ג'ק גולדסטיין X 10,000", רטרוספקטיבה של האמן היהודי אמריקני, יליד מונטריאול.

ההקרנה בטיימס סקוור מדי לילה בשעה 23:57 בדיוק, עד 31.8

TimesSquareNYC.org/Arts

מי שמעדיף את שעות היום אבל נרתע מנחילי האדם השוטפים את טיימס סקוור, יכול להצטרף לסיור מודרך בן שעה או שעה וחצי, היוצא ממוזיאון טיימס סקוור, השוכן בתיאטרון "Embassy" - בית הקולנוע הראשון שהקימו מטרו גולדווין מאייר בעיר, בשנות ה-20. הסיורים יוצאים מדי יום בשעות קבועות, מ-9:45 עד 16:45. מחיר: 25 דולר.

timessquarenyc.org/tours

רקמה עירונית

רובע האופנה של ניו-יורק

מוזיאון גורדי השחקים של ניו-יורק שוכן אמנם בבניין ריץ קרלטון בקצה התחתון של מנהטן, אך בימים אלה הוא מציג תערוכת פופ-אפ במרכז העיר, המתמקדת בצמיחתו של רובע האופנה. "The garment district", שהיה בעשורים הראשונים של המאה ה-20 לב תעשיית הביגוד של ארצות הברית.

125 גורדי השחקים צמחו בעשור שבין מלחמת העולם הראשונה לשפל הכלכלי הגדול (1921-1931), ובחללי הלופט שלהם עבדו בתור הזהב של התעשייה יותר מ-100 אלף איש, שסיפקו 75% מצריכת הביגוד של אמריקה באותן שנים.

התערוכה פתוחה חינם, בכתובת 1411 ברודווי. מוזיאון גורדי השחקים שוכן בבטרי פלייס מס' 39. ימים א'-ד' 12:00-18:00, מחיר: 2.5-5 דולר

skyscraper.org

צבעים משלנו

אורלי גנגר במדיסון סקוור פארק

אחת מנקודות החן הנפלאות של ניו-יורק שוכנת ברובע פלטאיירון - במפגש בין ברודוויי והשדרה החמישית, בין רחוב 23 ל-25 - חבוי מדיסון סקוור פארק (לא להתבלבל עם הגרדן, מעוז הכדורסל והמופעים). הפארק מנוהל על-ידי ועד תושבים ומדי קיץ מציג עבודת אמנות מונומנטלית, זמנית, של אמן נבחר.

השנה זוהי אורלי גנגר, ישראלית כמו שהיא נשמעת, אמנית צעירה (34) החיה בניו-יורק ויוצרת פיסול סביבתי מרגש. עבודתה "אדום, צהוב וכחול" מציבה שלושה פסלים סרוגים מחבל ימאים, באורך 427 ק"מ (20 פעם אורכה של מנהטן). הפיסול נע בין החומר הגמיש אך הקשיח, בין החומה המתנוססת להשתרגות בצמחייה ובדשא, ועוטף את הפארק ברכות מפתיעה.

עד 8 בספטמבר, מדיסון סקוור פארק, היצירה פתוחה לקהל בין 12:00 ל-18:00 מדי יום

www.madisonsquarepark.org

זכרונות מאפריקה

מוזיאון ברוקלין

למזדרזים, עד 18 באוגוסט מוצגת תערוכת ענק מרהיבה של האמן האפריקני אל אנטסואי במוזיאון ברוקלין. לעומת זאת, את עבודת החוצות המעולה שלו, "גשר שבור II", הנמתחת על קיר בניין הפונה לפארק העילי "הייליין", מרחוב 21 עד ל-22, תישאר במקום עד סוף ספטמבר.

אנטסואי מפורסם בשטיחים הזהובים שלו, הארוגים משאריות מתכת ופח, מפקקי בקבוקים ומאריזות של מוצרי צריכה זולים, יצר כאן פסיפס גדול מידות מלוחות פח מוחלדים ומראות זכוכית. כך נוצר מראה גשר, כשהמראה משקפת את קו הרקיע מהצד השני של הפארק. זוהי עבודתו הגדולה ביותר עד כה, והיא משפיעה על המרחב האורבני סביבה, בהשתקפויות והכפלות של הפארק המקסים ממילא.

הייליין פארק הוקם על שרידי קו הרכבת העילית לאורך השדרה העשירית, מרחוב 30 עד רח' גנסוורט, מתחת לרח' 13. הוא הפך לטיילת משולבת בגנים אורגניים, המתנשאת מעל הרחוב, עם תצפית לנהר ההדסון ונקודות מפגש אסטרטגיות עם מוקדי עניין בעיר.

הפארק פתוח מדי יום מ-7:00 בבוקר עד 23:00. חינם

thehighline.org

סוקרטס משקיף

גן הפסלים בלונג איילנד סיטי

עד 1986, היה הפארק המרהיב הזה מזבלה פיראטית שזיהמה את גדת האיסט ריבר. קבוצת אמנים, בהנהגתו של מארק די סוברו, הפכה את השטח למוזיאון פתוח לפיסול חוצות, המארח אמנים בתוכניות רזידנסי, מספק מרחב ציבורי תרבותי לאנשי השכונה ולילדיה. בשנה שעברה החל הפארק לארח מיצב אדריכלי זמני לקיץ, בשיתוף עם אגודת האדריכלים של ניו-יורק. כעת ניצבת שם, בין פסלי הקבע, עבודה מונומנטלית של האדריכל היפני טושיהירו אוקי.

היצירה נקראת - tree wood, מבנה אמורפי של קורות עץ המשתלבות בחורש הטבעי, ובין צמרות העצים מתנוסס שנדליר ענק, המעניק לפארק תחושת ביתיות מוזרה ורומנטית.

באחרונה הצטרפה לפעילויות הפארק גם תוכנית מחול שנתית, ובקיץ מעלים הרקדנים הפועלים במקום מופע פתוח לקהל.

32-01 שדרת ורנון, לונג איילנד סיטי, קווינס, פתוח כל יום מ-10:00 עד שקיעת השמש, חינם. מופעי מחול בכל שבת ב-15:00, חינם

socratessculpturepark.org