כמה כסף יקבלו בעונה הקרובה הנציגות הישראליות באירופה?

חיפה ומכבי ינסו להעפיל לשלב הבתים של הליגה האירופית, שם מובטח להן העונה מענק מינימלי של 1.3 מיליון אירו; וכמה קיבלה הפועל?

910.3 מיליון אירו - זה הסכום שתחלק אופ"א בעונת המשחקים הקרובה (2013/14) ל-32 הקבוצות שישתתפו בליגת האלופות. כך הודיע ארגון הכדורגל האירופי. מדובר על עלייה קלה לעומת ה-904.6 מיליון אירו שחולקו אשתקד. המועדונים שיעפילו לבתים יכניסו סכום מינימלי של 8.6 מיליון אירו כ"א, לפני תמלוגי זכויות השידור של המפעל (Market Pool), ולפני מענקים נוספים עבור ניצחונות בבתים והתקדמות במעלה השלבים של הצ'מפיונס ליג, ע"פ המפתח הבא: ניצחון בשלב הבתים יכניס 1.0 מיליון אירו לכל קבוצה; תוצאת תיקו - 500 אלף אירו; העפלה לשמינית הגמר - 3.5 מיליון אירו; רבע הגמר - 3.9 מיליון; חצי גמר - 4.9 מיליון; הזוכה תקבל 10.5 מיליון אירו, וסגניתה 6.5.

כזכור, בעונה החולפת היתה זו יובנטוס האיטלקית שגרפה את ההכנסות הגבוהות ביותר מאופ"א עבור השתתפות בליגת האלופות - 65.31 מיליון אירו בסך הכל. יובה, שהודחה כבר ברבע הגמר, הכניסה 20.5 מיליון אירו בלבד ממענקים עבור הישגיה, אך חוזה זכויות השידור הגבוה של זכייני הטלוויזיה האיטלקיים מול אופ"א, ביחד עם העובדה שרק שתי נציגות איטלקיות העפילו לבתים (מילאן הנציגה השנייה) - סידרו לה עוד 44.81 מיליון אירו בגין Market Pool. באיירן מינכן הגרמנית, שזכתה בליגת האלופות, קיבלה מאופ"א צ'ק בסך 55.04 מיליון אירו - 19.1 מיליון עבור Market Pool, והיתר כמענקים עבור הישגים.

יש לזכור כי מלבד כל המענקים והבונוסים המצוינים כאן, קבוצות המשתתפות במפעלים האירופיים מכניסות כספים נוספים ממכירת כרטיסים ומנויים למשחקים השונים במסגרות היבשתיות.

לאיזה סכומים יכולות לצפות הקבוצות הישראליות?

מכבי ת"א, שהודחה על-ידי פ.צ באזל השווייצרית בשלב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות, כבר הבטיחה לעצמה הכנסה בסך 400 אלף אירו מאופ"א לפי המפתח הבא: 200 אלף אירו מענק אוטומטי שמקבלת כל אלופה מקומית שלא מצליחה להעפיל לשלב הבתים של הצ'מפיונס; 200 אלף אירו עבור השתתפות בשלב המוקדמות השלישי.

כעת, במכבי, שנשרה לשלב הפלייאוף של הליגה האירופית, ינסו לגרוף הכנסות נוספות מאופ"א. עבור ניצחון בפלייאוף אין מענקים, אך הדחה ממנו תכניס למכבי 150 אלף אירו נוספים, ובסך הכל מכבי בתסריט הזה תסכם קמפיין אירופי קצר עם הכנסות בשווי כולל של 550 אלף אירו מאופ"א. העפלה לבתים של המפעל המשני כבר תוכל להכניס כסף טוב מאד לצהובים: 1.3 מיליון אירו אוטומטיים שמקבלת כל משתתפת, 200 אלף אירו עבור כל ניצחון, ו-100 אלף אירו עבור כל תוצאת תיקו. כמו בליגת האלופות, גם במפעל זה נשמר נתח נוסף עבור Market Pool.

מכבי חיפה תקבל גם היא 150 אלף אירו אם תודח בפלייאוף של הליגה האירופית, או את הסכומים השמורים לשלב הבתים אם תעפיל אליו. הפועל ת"א, שהתרגלה להכניס סכומים גבוהים מאד מאירופה בשנים האחרונות, תסתפק העונה ב-140 אלף אירו בלבד מאופ"א, בעקבות הדחתה לפאנדורי הרומנית בשלב המוקדמות השלישי של הליגה האירופית. הפועל ר"ג, שהודחה באותו שלב על-ידי אשטוריל הפורטוגלית, תקבל סכום זהה.