"5 שנים פטור ממס הכנסה ל-10,000 עוה"ד הראשונים שיעברו הסבה"

התוכנית של איתן ארז לטיפול בשוק עוה"ד: שנתיים התמחות, לא יחולקו רישיונות לעורכי דין חדשים במשך 5 שנים, "טיפול שורש" בעובדי מדינה שלומדים משפטים

עו"ד איתן ארז, מבכירי עורכי הדין בתחום חדלות הפירעון, התייחס לדברים שאמר לאחרונה השר נפתלי בנט בקשר לריבוי עורכי הדין: "חייבים להבין שריבוי עורכי הדין הפך לבעיה של לאומית של מדינת ישראל. אלפי עורכי דין שאין להם עבודה מייצרים הליכים משפטיים מיותרים, והם בעצם הגורם האמיתי לעומס במערכת המשפט".

לדברי עו"ד ארז, נפתלי בנט צודק לחלוטין כשהוא קורא לציבור להפסיק ללמוד משפטים. לפי עו"ד ארז, את בעיית העומס יש לפתור על-ידי כמה צעדים:

1. פסיקת הוצאות משפט ריאליות כנגד נתבעים שהפסידו.

2. טיפול שורש בבעיית ריבוי עורכי הדין. לדברי עו"ד ארז, "במדינה עם 60 אלף עורכי דין, יש בכל רגע נתון 15 אלף עורכי דין מובטלים, שמייצרים אין-ספור תביעות-סרק שמשתקות את המערכת. בכל שנה מאות עורכי דין מוכרזים פושטי רגל או מושעים מעיסוק במקצוע. זהו מצב בלתי נסבל".

3. על משרד המשפטים להפנים את העובדה שריבוי עורכי הדין היא בעיה לאומית. עו"ד ארז: "זו בעיה של המדינה שיוצרת עומס עצום ומכבידה על הסקטורים היצרניים. לכן יש להסב 10,000 עורכי דין לתחומי ההוראה וההיי-טק על-ידי תמריצי מס, שיקבעו כי עורך דין שמחזיר את רישיונו ללשכת עורכי הדין יקבל פטור ממס הכנסה על עבודה בהוראה או בהיי-טק למשך 5 שנים".

4. על משרד המשפטים להודיע מיידית כי ההתמחות תוארך לשנתיים.

5. לא יחולקו רישיונות לעורכי דין חדשים במשך 5 שנים, לדוגמה מ-2017 עד 2022.

6. לפי עו"ד ארז, "הגיע הזמן לטפל גם בהונאה הגדולה שמתבצעת כלפי תקציב המדינה, בה עשרות אלפי עובדי מדינה לומדים לתואר במשפטים במכללות, משקיעים בקניית התואר 100 אלף שקל - ולאחר מכן מקבלים מהמדינה במשך 50 שנה משכורת ופנסיה כאקדמאים בשווי של 800 אלף שקל לפחות.

"מדוע המדינה צריכה לאפשר לעשרות אלפי עובדי מדינה, שוטרים ואנשי קבע, לקבל תוספות שכר של מיליארדי שקלים כמשפטנים, כאשר אינם עובדים בתחום? מספיק שיש 10,000 כאלה, שכל אחד יקבל במשך 50 שנה מיליון שקל תוספת אקדמית - והרי לכם הוצאה של 10 מיליארד שקל מהמדינה".