מהומה בחריש סביב המענקים לרוכשי הדירות בפריפריה

חברת רייסדור יזמות, שזכתה במספר מתחמים בחריש, דורשת משר האוצר ושר השיכון לשנות את הוראות המעבר כך שיחולו גם על רוכשי דירה מקבלן

עוד לפני שהוראות המעבר החדשות הנוגעות למענק לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה יצאו לבנקים, הם כבר יוצרים מהומה לא קטנה בחריש. לאחר שבסוף השבוע האחרון הודיע משרד האוצר כי החליט להאריך את הוראות המעבר עד לסוף אוקטובר אך ציין כי מדובר בהארכת מועד שאיננה תקפה לגבי רוכשי דירה מקבלנים, התעורר זעם על ההחלטה בקרב האחרונים שאף מאיימים בהגשת בג"צ בנושא.

מכתב שנשלח על ידי משרד עוה"ד דורון אריאל ושות' בשם החברה רייסדור יזמות בע"מ שזכתה במספר מתחמים ביישוב חריש דורש מנמעניו, שר האוצר, יאיר לפיד ושר השיכון אורי אריאל, לשנות את הוראות המעבר כך שיחולו גם על רוכשי דירה מקבלן.

"החלת הוראות המעבר באופן סלקטיבי יוצרת חוסר שיוויון ברור, פוגעת בעיקרון הוודאות וההסתמכות ויוצרת אפליה פסולה ומלאכותית כנגד חלק מהמשתתפים והזוכים במכרזים וכן כלפי צדדים שלישיים נוספים, ללא כל סיבה או הצדקה עניינית", כך על פי המכתב שנשלח לשרים ביום חמישי האחרון.

עוד על פי המכתב: "סיווג הוראות המעבר מהווה ניסיון ליצור לראשונה ובדיעבד הפרדה ואבחנה מלאכותית בין שני סוגי זוכים במכרזים, וממילא מדובר במהלך שאיננו שוויוני, איננו חוקי, איננו חוקתי ואיננו ראוי כלל ועיקר". שולחי המכתב מדגישים כי אם תועבר החלטה זו לבחינת בית המשפט, היא לא תתקבל וכי היא "לא תתקבל בעין יפה על ידי בית המשפט, ובכל מקרה, תוצאותיו של הליך משפטי כאמור ידועות מראש".

בסיום המכתב מתבקשים השרים על ידי שולחיו לשנות את ההחלטה להחיל את הוראות המעבר על כל הגורמים באופן שווה, קרי, על היזמים והקבלנים וגם על קבוצות הרכישה והעמותות ואף להאריך את תוקפם עד למרץ 2014. שולחי המכתב מדגישים כי אם לא ישתנה המצב הנוכחי לא מן הנמנע שיוגש בג"צ בנושא.

ממשרד השיכון נמסר כי "המכתב המדובר התקבל רק היום במשרדנו. נלמד אותו ונגיב בהתאם, כמקובל".

גורם בעיר באוצר התייחס לדברים ואמר היום כי ההחלטה להאריך את תוקף הוראות המעבר רק לעמותות וקבוצות רכישה היא פרי הבנת האוצר כי ההוראות המקוריות לא היו אפשריות למימוש על ידי גופים אלו. "ההחלטה על ביטול המענקים כבר עברה הממשלה", אומר אותו הגורם, "כדי להקל על ההתמודדות עם הביטול החלטנו שיהיו הוראות מעבר. לקבלנים לא היה תנאי של הוצאת היתר בנייה לעומת העמותות שכן היו צריכות לעמוד בתנאי זה. כלומר, כבר בהוראות המעבר הראשוניות היו דרישות שונות. בעוד לקבלנים לא הייתה כל בעיה לעמוד בהם, לחברי הקבוצות והעמותות התגלה כי יש קושי. זו הסיבה שכעת הוחלט כי הוראות המעבר יהיו תקפות לחברי הקבוצות ולעמותות בלבד".

כזכור, באותו היום בו פורסמה הודעת האוצר על הארכת מועד הוראות המעבר לקבלת המענק, הוגשה עתירה לבג"צ העוסקת באותו הנושא בדיוק. העתירה הוגשה על ידי חברת 'באמונה' שגיבשה 5 קבוצות רכישה בחריש יחד עם מספר רוכשי דירות ביישוב. גם לאחר ההודעה על הארכת מועד ניצול המענקים טרם החליטו מגישיה האם למשוך אותה או להמשיך בהליך.