המועצה לצרכנות: הקנייה בלחץ בדיוטי פרי עלולה לעלות ביוקר

מתכננים קניות בדיוטי פרי? קחו מקדם זמן כדי לא לקנות בלחץ, ערכו השוואת מחירים, בררו את תנאי החזרת המוצרים ובידקו מהי הכמות שהחוק פוטר ממע"מ

הצרכן הישראלי הוא אלוף הקניות בדיוטי פרי, או כך לפחות הוא אוהב לחשוב. אלא ששורת מגבלות המוטלות על מוצרים פטורים ממכס מביאות לא פעם את הצרכנים הישראלים לשלם בסוף הרבה יותר ממה שתכננו, וזאת בעיקר בגלל שהם אינם עושים את שיעורי-הבית טרם הנסיעה ואינם יודעים אילו מגבלות של משקל ושל סכומים יאפשרו להם למצות את ההנחה הגלומה בפטור ממע"מ בנתב"ג.

לאחרונה פרסמה המועצה לצרכנות שורת המלצות לרוכשים בדיוטי פרי, שאותן גיבשה על סמך תלונות שהגיעו אליה בנושאים שונים.

עו"ד הדס יעקובסון מהמועצה לצרכנות מספרת כי רבות מהתלונות נוגעות למבצעי כמות. כך למשל, מבצעי בישום של 3+1 מביאים צרכנים לקנות לעתים 4 בשמים של 100 מ"ל כל אחד, כך שהכמות הכוללת חורגת מהכמות שהחוק פוטר ממע"מ. בשורה התחתונה, הצרכן משלם יותר מכפי שהיה משלם בארץ.

"המידע מופיע באתר של המכס, ולא רק שם. גם בדיוטי פרי עצמו - לאחר מאמץ רב שהשקיעה בכך המועצה לצרכנות - מתפרסמות המגבלות החלות על מוצרים פטורים, כך שכל שנותר לצרכנים הוא להיות ערניים", אומרת עו"ד יעקובסון.

לדבריה, כדאי לבדוק את המכסה המותרת גם בכל הנוגע למשקאות אלכוהוליים (שני ליטרים לאדם), ובמקרים בהם משאירים בקבוקים בארץ - מומלץ לבקש שיארזו בכמה מארזים נפרדים. מתלונות של צרכנים עולה, למשל, כי בקבוקים שנארזו יחד התנפצו בשל משקל השקית/קרטון לאחר האיסוף עם החזרה לארץ.

דוגמאות נוספות שהיא מביאה נוגעות למוצרי חשמל, כאשר היא מזכירה כי הפטור נוגע למוצרים שמחירם עד 200 דולר. "יש לשים לב גם לחישוב עצמו, שהרי בדיוטי פרי המחירים נקובים בדולרים, והצרכן מקבל אשליה שהם הרבה יותר זולים מאשר מוצרים שמחיריהם נקובים בשקלים. יש לחשב כל מחיר ומחיר, כמובן לפי השער היציג".

אגב, ניתן לצלצל מראש למוקדי הדיוטי פרי ולבדוק זמינות של מוצרים (מידה מסוימת או דגם מסוים) ולברר את מחירם מראש בכדי לעשות השוואה מושכלת.

בשורה התחתונה, מזכירה יעקובסון, העובדה שמדובר בקנייה שנעשית בלחץ של זמן היא המקור לרכישות לא משתלמות לא מעטות: "לצרכן יש תחושה שמדובר בהזדמנות חד-פעמית. עליו לבצע השוואת מחירים לפני הגעתו לדיוטי פרי, כדי שברגע האמת יידע בביטחון שמדובר במחיר משתלם".

בנוסף, אם אתם מתכננים לבצע קניות בדיוטי פרי, כדאי לקחת מקדם זמן ולא לקנות בלחץ: יש לערוך השוואת מחירים שקולה ולבדוק את תנאי החזרת או החלפת מוצרים. בשמים, לדוגמה, ניתן להחליף רק בשטחי הדיוטי פרי, ואילו מוצרים אחרים ניתן להחליף בסניפים מסוימים של הרשתות, כשלא כל ההחלפות מתבצעות בו-במקום (לעתים יש לשלוח את המוצר להחלפה בשטחי הדיוטי פרי ולבוא שוב לאסוף את המוצר החלופי). על כל פנים, כדאי לוודא זאת מראש.