מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות: לקחת את השליטה מנוחי דנקנר

(עדכון) - ההצבעה התקיימה באסיפת הנושים של אי.די.בי, שנערכה באישורו של השופט אורנשטיין ■ השופט השאיר "פתח מילוט" לדנקנר: עליו להוכיח את רצינות העסקה מול גרנובסקי ע"י הפקדת ערבות של כחצי מיליארד שקל תוך שבוע

"רוב מכריע של מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות הצביע על מתווה של לקיחת השליטה בחברה וחלוקת המניות לבעלי החוב. נציגות בעלי האג"ח הכוללת בית השקעות, קרן פנסיה ונציגי משקיעים פרטיים, נערכת כעת להעברת השליטה בחברה לבעלי החוב על מנת להבטיח להם החזר מקסימלי מן החוב" - כך נמסר מנציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות, לאחר אסיפה שהתקיימה הערב (א').

האסיפה כונסה באישורו של שופט ביהמ"ש המחוזי איתן אורנשטיין, שהעמיד מוקדם יותר היום לדנקנר ולמשקיע שגייס, אלכסנדר גרנובסקי, תנאי מאתגר שספק אם יוכלו לעמוד בו - הפקדת סכום של חצי מיליארד שקל לחשבון נאמנות ולקופת ביהמ"ש בתוך שבוע בלבד. זאת, כתנאי למתן פרק זמן נוסף לשניים לגבש הסדר חוב באי.די.בי.

השופט החליט כי אסיפות הנושים המקדמיות של אי.די.בי אחזקות, החברה הציבורית באמצעותה חולש כיום דנקנר על הקונצרן, יערכו כסדרן, והאסיפה אכן נערכה. אורנשטיין גם הותיר לפי שעה על כנו את תאריך ההכרעה על גורל השליטה בקונצרן - ה-25 באוגוסט, כלומר שבוע מהיום.

דנקנר, המנהל מירוץ נואש נגד הזמן, נדרש על ידי השופט להפקיד לחשבון נאמנות 430 מיליון שקל עד למועד זה ובנוסף להפקיד ערבות בנקאית או פיקדון כספי בקופת ביהמ"ש בסך של 70 מיליון שקל. אלה ישמשו כבטוחה שתועבר לידי נושי אי.די.בי אחזקות, במקרה שהצעת ההשקעה של גרנובסקי לא תתקבל.

"ככל שכך ייעשה", כתב אורנשטיין, "תינתן על ידי ביהמ"ש דחייה סבירה לכינוס אסיפות הנושים, שתאפשר לחברה להגיש הצעה מטעמה להסדר נושים ברוח המתווה שהציגה ושיועמד להצבעה על ידי נושי החברה. בשלב זה, וכל עוד לא ייעשה האמור, ימשיכו הליכי ההצבעה על הסדר הנושים כסדרם וללא כל דחייה במועדים שנקבעו לכינוס האסיפות".

בהחלטתו, קיבל אורנשטיין את שלל ההתנגדויות שהוגשו לו ביומיים האחרונים, מצד המומחים מטעמו, הכנ"ר, נציגויות האג"ח של החברה ובנק לאומי, ודחה את בקשת אי.די.בי אחזקות לעכב את אסיפות הנושים, במסגרתן יצביעו מחזיקי האג"ח על המתווה הרצוי להסדר חוב בחברה. הבקשה הוגשה בעקבות הסכם השקעה אליו הגיעו דנקנר עם חברת ההשקעות BGI שבשליטת אלכסנדר גרנובסקי ביום חמישי האחרון.

"לעת הזו מהווה ההסכם בין המשקיע לבין החברה רק הצעת מתווה עקרונות, שטרם קרם עור וגידים", כתב השופט בהחלטתו והוסיף כי "לא ניתן להתעלם מכך שננקטו זה מכבר מהלכים שונים לקידום הסדר הנושים, בוצעו פרסומים, נערכו הצבעות, הקולות נספרו, ומצויים אנו לקראת הישורת האחרונה, כך שהנושים פיתחו ציפייה לגיטימית שעניינם יגיע לידי סיום. אין ספק שקבלת הבקשה במלואה תהווה פגיעה בלתי מידתית בכל אלה".

"החברה לא קפאה על שמריה"

אורנשטיין השאיר כאמור לדנקנר פתח להישאר בעל השליטה בקונצרן, לאחר שלא שלל את בקשת הדחייה של אי.די.בי על הסף: "לא ניתן לשלול היתכנות, שלפיה ההצעה (הסכם ההשקעה בין דנקנר ל-BGI, א' פ') עשויה להשתכלל לכדי הצעה מחייבת ומגובשת שתיטיב עם הנושים על פני ההצעות הקיימות".

יתרה מכך, אורנשטיין ציין כי הוא ער למאמצים הניכרים שנעשו לאחרונה מצד החברה, ולכך שהעסקה מול אדוארדו אלשטיין שהתפוצצה לאחרונה, העמידה את אי.די.בי בלוח זמנים צפוף ביותר. "החברה לא קפאה על שמריה אלא פעלה לגייס משקיעים על מנת להציע הסדר נושים מטעמה", כתב אורנשטיין בהחלטתו.

בהתאם לכך ציין השופט כי הוא יאות לתת לדנקנר ארכה נוספת, אם כי מוגבלת, לגיבוש הצעה להסדר חוב באי.די.בי, בכפוף להפקדת הערבויות שיבטיחו תשלום נזקים שעלולים להיגרם לנושים בשל מתן ארכה זו. אלה, כאמור, צריכות להיות מופקדות תוך שבוע מהיום.

הרבה מכשולים בדרך לעסקה

בשוק ההון מפקפקים ביכולתו של גרנובסקי, המשקיע של דנקנר, להעמיד סכום של חצי מיליארד שקל בתוך שבוע. את רוב הכסף להשקעה באי.די.בי (כ-150 מיליון דולר) מתכננת BGI לשאוב מקופתה של חברת אמבלייז, וזהו מהלך שלא ניתן להוציאו לפועל מהיום למחר. בהודעתה האחרונה ציינה אמבלייז, הנסחרת בבורסה הבריטית, כי להוצאת הכסף מקופתה נדרשים עד שלושה חודשים. זאת, מאחר שעל פי הוראת הדין הבריטי נדרשת החברה לזמן אסיפה כללית, שבה צריך לאשר את המהלך ברוב רגיל של בעלי המניות.

וזה אינו המכשול היחיד העומד בפני דנקנר וגרנובסקי. ראשית, ההשקעה המתוכננת של BGI-אמבלייז באי.די.בי תייצר פירמידת חברות בת 7-8 קומות, העומדת בניגוד לדרישות ועדת הריכוזיות. בנוסף, לצורך ביצוע ההשקעה נדרש גרנובסקי לאישור הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, בשל החזקת השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח. מתן אישור זה אינו מובן מאליו, הן משום גובה הפירמידה, שיוצר מרחק רב בין חברת הביטוח לבין מי שמבקש להפוך לבעל השליטה בקונצרן, והן בשל שאלת חוסנו הפיננסי של גרנובסקי והפרופיל שלו (עליו לא ידוע הרבה).

למהלך ההשתלטות מתנגדים גם מחזיקי האג"ח של BGI. במכתב אזהרה ששלחו באמצעות עורך דינם גיא גיסין, לחברי הדירקטוריון בחברה, הם דורשים כי "החברה לא תבצע פעולות כלשהן לביצוע העסקה עם אי.די.בי לפני תוצאות אסיפות האג"ח" הצפויות להיערך מחר (ב'). בנוסף הם שולחים אזהרה לחברי הדירקטוריון של החברה, כי הם רואים בהם אחראים לכל נזק שיגרם למחזיקי האג"ח בגין ההשקעה באי.די.בי.

"דומה כי אין אפילו צורך להעלות שאלות בדבר התבונה וההיגיון העסקי העומדים מאחורי רכישת השליטה באמבלייז, תוך יצירת פירמידה עסקית נוספת שכל מטרתה לרכוש שליטה בפירמידה עסקית אדירה אחרת (אי.די.בי, א' פ') ותוך יצירת מינוף על מינוף מתמשך, והגדלת הסיכון שעל כתפי נושי החברה", כותבים מחזיקי האג"ח.

לטענת המחזיקים, רכישת מניות אמבלייז על ידי החברה נועדה להעמיד בפניהם עובדה מוגמרת מבלי שיוכלו לערער עליה. מחישוב שערכו עולה כי סך התחייבות החברה לעסקה שנחתמה בינה לבין בעלי מניות באמלבייז עומד על כ-60 מיליון דולר - סכום דומה לזה שהיה בקופת החברה בסוף הרבעון השני של השנה. זאת, בשעה של-BGI חוב של כ-120 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, שאמור להיפרע בשנה וחצי הקרובה.

BGI בראשות המנכ"ל יוסי שניאורסון לא נשארה חייבת, ובמכתב ששלחה למחזיקי האג"ח שלה באמצעות עורך דינה, אמיר ברטוב, היא דוחה מכל וכל את טענותיהם. "כל עוד החברה כשרת פירעון נהנית הנהלת החברה מאוטונומיה ניהולית ומשיקול דעת עסקי", נכתב בו. "...אין הנושים זכאים להתערב בהחלטותיה אלא בהתאם לתנאים החוזיים שבינם לבין החברה".

עו"ד ברטוב, ממשרד ליפא מאיר ושות', הוסיף כי החישובים אליהם הגיעו מחזיקי האג"ח לוקים "באי דיוקים עובדתיים ובציור מגמתי ומעוות של המציאות ובספקולציות חסר שחר לגבי פעולות שיקרו בעתיד שטרם אירעו ואין כל ודאות שיתממשו".

לטענת BGI, גם לאחר ביצוע החלק הראשון בעסקת הרכישה של מניות אמבלייז (במסגרתו רכשה בשבוע שעבר 20% ממניות החברה מידי נפתלי שני וקרן ההשקעות פורטיסימו תמורת כ-22 מיליון דולר) יש בידיה מזומנים בהיקף של 120 מיליון שקל, המספיקים לתשלום חוב האג"ח.

במסגרת העסקה נטלה על עצמה BGI התחייבות לרכישת מניות נוספות מידי המוכרים בהיקף של 27-28 מיליון דולר נוספים, כשבתווך היא מתכוונת לבצע הצעת רכש למניות אמבלייז בהיקף של כ-6.3 מיליון דולר נוספים.

בנוסף דוחה החברה את טענות המחזיקים, לגבי המבנה הפירמידלי שייווצר כתוצאה מההשקעה באי.די.בי, ומציינת כי חלוקה בעין של מניות אי.די.בי פתוח לבעלי מניותיה, משטחת את מבנה החברות.

אגב, עורכי הדין גיסין וברטוב - הראשון מייצג כאמור את מחזיקי אג"ח BGI ואילו השני את הנהלת החברה - משחקים תפקיד דומה גם בסאגת החוב של אי.די.בי. שם מייצג עו"ד גיסין את נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח שהובילה את מהלך ההשתלטות על הקונצרן, ואילו עו"ד ברטוב עובד עבור אי.די.בי פתוח של דנקנר.

דנקנר וגרנובסקי
 דנקנר וגרנובסקי