אוהד דנוס: צפו להסתערות על דירות ולזינוק במחירי השכירות

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין צופה "הסתערות בשוק הדיור על דירות זולות יחסית, וכתוצאה מכך המשך עליות מחירים במעגלים השני והשלישי" וכן "עלייה תלולה נוספת במחירי השכירות"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, מעריך שההגבלות שהטיל היום (ד') בנק ישראל בשוק המשכנתאות יגרמו לזינוק במחירי דירות זולות יחסית וכן לנהירה של עשרות אלפי צעירים לשוק השכירות, מה שיגרום לעלייה חדה במחירי השכירות.

דנוס צופה "הסתערות בשוק הדיור על דירות זולות יחסית, וכתוצאה מכך המשך עליות מחירים במעגלים השני והשלישי". כמו כן, הוא צופה "עלייה תלולה נוספת במחירי השכירות, כשעשרות אלפי זוגות צעירים בני מעמד הביניים צופים שחלומם לרכישת דירה בישראל נגוז".

דנוס משתמש כדוגמה בדירת 4 חדרים שעולה 1.1 מיליון שקל, כאשר כדי לרכוש אותה נטלו הרוכשים משכנתא ל-25 שנה בעוד הם מחזירים 600 שקל בחודש על כל 100 אלף שקל מהמשכנתא. "בהתאם למגבלה קודמת של 25% הון עצמי, רק זוגות צעירים המשתכרים מעל 10,000 שקל בחודש יוכלו לרכוש דירה כזו. באופן פרדוכסלי, דווקא משקיעי הנדל"ן, שנפגעו ממגבלה קודמת של הון עצמי בשיעור 50%, אינם נפגעים משמעותית מהמגבלות החדשות, ודומה שהן מיועדות ספציפית לפגוע ב'מירוץ לדירה' של זוגות צעירים. כתוצאה מכך ימשיכו אלו האחרונים לגור בשכירות ולשלם את מיטב כספם הדל לבעלי הבתים שלהם".

דנוס תוקף את בנק ישראל וטוען כי "מדינת הרווחה הופכת אט אט למדינה לרווחת העשירים ובעלי הממון. בנוסף, חיזוק המגמה של צמצום ההלוואות בריבית משתנה דומה שבאה להגן בעיקר, לנוכח נתוני המאקרו כלכלה העולמיים, על רווחיות הבנקים ושוב על גבם של החלשים יחסית ומעוטי היכולת. חבל מאוד שבנק ישראל, בימים שלאחר עידן סטנלי פישר, ממשיך במדיניותו ה'אחראית' שחסרה כל כך את הראייה הכלל-מערכתית".