פרשת סלומיאנסקי עלתה לבנט ביוקר: נקנס ב-65 אלף שקל

ה‎‎מבקר קנס מועמדים בפריימריז שלא ניהלו את חשבונותיהם עפ"י חוק ‏‎‎‏■ קנסות הוטלו גם על דני דנון, עמיר פרץ, איילת שקד, אראל מרגלית, ציפי חוטובלי ועוד‏

מבקר המדינה, יוסף שפירא, החליט להטיל קנס חריג בגובהו בסכום של 65 אלף שקל על יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, לאחר שלא כלל בדיווח למבקר המדינה על הוצאות הפריימריז את הוצאות החוקר הפרטי שנשכר לעקוב אחרי ניסן סלומיאנסקי.

כזכור, במהלך הפריימריז לרשימת המפד"ל לכנסת שכר בנט, שהיה אז מועמד ועוד לא כיהן כיו"ר המפלגה, חוקר פרטי לאסוף חומרים על סלומיאנסקי, מועמד אחר ברשימה. החוקר תיעד קבלן קולות, מנהל ישיבה מנתניה בשם אביחי עמוריסי, שטען כי סלומינסקי קנה קולות בכסף.

‏בנט טען בפני מבקר המדינה כי לא מדובר בהוצאת בחירות שלו, אלא בהוצאה מפלגתית של המפד"ל, שכן מטרת העסקת החוקר הפרטי הייתה "שמירה על טוהר המידות בבחירות המקדימות"; אולם מבקר המדינה דחה טענה זו על הסף.

"אין בידי לקבל טענה זו. אין חולק כי המועמד ולא המפד"ל הוא שיזם את ההתקשרות עם החוקר, הוא שהתקשר אתו, והוא הגורם היחיד שהיה לו מגע עם החוקר בנושא", השיב המבקר והוסיף כי "אין חולק כי במועד ההתקשרות לא כיהן המועמד בתפקיד רשמי בהנהלת המפד"ל ולא היה מוסמך לבצע התקשרויות בשמה", קבע שפירא.

‏מבקר המדינה החליט לקנוס גם את פרופ' דניאל הרשקוביץ', שהתמודד אף הוא על ראשות המפד"ל, ב-2,000 שקל, מכיוון שלא היו לו אסמכתאות לחלק מהוצאות הבחירות שלו. בנוסף, נדרש הרשקוביץ' להחזיר תרומות בסך כ-116,000 שקל לתורמים, שלא התקבלו על-פי החוק.

בניגוד לבנט והרשקוביץ', קובע מבקר המדינה כי המועמד זבולון אורלב קיים את הוראות החוק ואת הנחיות מבקר המדינה.

‎‎קנסות לשליש ממועמדי הליכוד

‎‎במהלך בדיקת המבקר את דוחות המועמדים בפריימריז לקראת הבחירות האחרונות, החליט שפירא להטיל קנס על מועמדים נוספים שלא ניהלו את חשבונותיהם על-פי החוק והנחיות המבקר.

מהדוח עולה כי מתוך 98 מועמדים בליכוד, 28 קיבלו קנסות, ובהם ח"כ גילה גמליאל שנקנסה ב-3,600 שקל, סגן השר דני דנון חויב להחזיר לקופת המדינה 20 אלף שקל, סגנית השר ציפי חוטובלי תיאלץ להשיב 2,000 שקל, ואילו ח"כ משה פייגלין נקנס ב-18 אלף שקל.

‏בבית היהודי נמצא כי מתוך 14 מועמדים, 7 מועמדים (50%) קיבלו קנסות, ובהם ח"כ שולי מועלם שנקנסה ב-2,800 שקל, ח"כ יוני שטבון ב-4,750 שקל וח"כ איילת שקד ב-5,000 שקל.

במפלגת העבודה ספגו קנסות 14 מתוך 83 מועמדים, ובהם ח"כ אראל מרגלית שחויב להחזיר 3,000 שקל לקופת המדינה, ודניאל בן-סימון שלא הצליח להתברג למקום ריאלי ברשימה חויב להשיב 1,000 שקל. ח"כ עמיר פרץ, שהתמודד ברשימת העבודה לכנסת אך עבר מאוחר יותר לתנועה, חויב להחזיר 2,000 שקל.

במרצ נמצא כי מתוך 17 מועמדים 3 קיבלו קנסות, ובהם חברי הכנסת תמי זנדברג ועיסאווי פריג', שנקנסו ב-500 שקל ו-3,000 שקל בהתאמה. ‏‎‎‏

מהבית היהודי נמסר בתגובה: "הבית היהודי מברכת את מבקר המדינה על הדוח המקיף והמקצועי. יו"ר המפלגה וחברי הכנסת קיבלו את הדו"ח, לומדים אותו וידאגו לתיקון הליקויים. יש לזכור כי מדובר במערכת פריימריז ראשונה אי-פעם בתולדות הבית היהודי, ובה נטלו חלק מתמודדים שלא נטלו מעולם חלק בפריימריז לפני כן. עם זאת, עקב ריבוי הקנסות שניתנו למחצית מכלל המועמדים, יבחן יו"ר המפלגה את נכונות שיטת קיום הפריימריז לבחירות הבאות".

גורמים המקורבים לח"כ אורלב מסרו בעקבות הדוח נגד נפתלי בנט כי "דוח מבקר המדינה על הבחירות בבית היהודי מוכיח כי הכלל ש'רשע וטוב לו - צדיק ורע לו' מצליח שוב ושוב בפוליטיקה הישראלית, שמאפשרת לפוליטיקאים שסורחים ליהנות מפרי עמלם. כל עוד החוק לא יאפשר למבקר המדינה לפקח על הבחירות בזמן אמיתי, יהיו אישי ציבור שיעדיפו לעבור על החוק ולהיבחר, מאשר לשמור עליו. דוח זה מוכיח שוב שאפשר להיות נבחר ציבור שנים רבות, ועדיין לשמור על החוק ככתבו וכלשונו. אני קורא לחברי הכנסת לפעול לכך שתהיה אכיפה הדוקה על חוקי הבחירות, שתאפשר לאנשים הגונים להתמודד בצורה שוויונית".

קנסות למועדים לפריימריז
 קנסות למועדים לפריימריז