משה טרי ירוויח 750 שקל לשעה כנאמן כלל ביטוח

משרד האוצר: לשופט איתן אורנשטיין אין סמכות לפסול את מינויו של טרי לנאמן כלל ביטוח - מדובר בהחלטה מינהלית, ורק בג"ץ מורשה לדון בכך ■ ובינתיים, אלכסנדר גרנובסקי מקדם הסרת מכשול בדרך להשתלטות על אי.די.בי

‎‎עוד גורם מקצועי צפוי להתחבר בזמן הקרוב לעטיני המזומנים של קבוצת אי.די.בי . משה טרי, מי שמונה אתמול (ד') על-ידי האוצר כנאמן למניות השליטה בחברת כלל ביטוח , יקבל 750 שקל בתוספת מע"מ עבור שעת עבודה.

טרי, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך, צפוי לקבל מידי אי.די.בי פתוח, החברה-האם של כלל ביטוח, מקדמה של 75 אלף שקל וכיסוי "כל ההוצאות הסבירות" במסגרת תפקידו. נציין כי הממונה הורה לטרי להוביל את "מכירת גרעין השליטה בכלל ביטוח, ולא רק חלק ממנו". ‏‏

לקראת הדיון המכריע בגורל השליטה באי.די.בי, שיתקיים ביום ראשון באולמו של שופט המחוזי איתן אורנשטיין, נמשכה גם היום (ה') המחלוקת באשר לצעד שנקט אתמול האוצר - מינוי נאמן לכלל ביטוח, על רקע חוסר הבהירות באשר לשליטה באי.די.בי.

בעקבות צו מניעה שהוציא אתמול השופט אורנשטיין לגבי מינויו של הנאמן, טען היום האוצר כי לשופט אין הסמכות לפסול את המינוי, ולפיכך הוא מבקש מאורנשטיין לבטל את צו המניעה.

בתגובה שהוגשה מטעם המפקח על הביטוח באוצר, פרופ' עודד שריג, טען האוצר כי לאורנשטיין אין סמכות לפסול את מינויו של הנאמן משתי סיבות מרכזיות: הראשונה היא שאת הסוגייה צריך לבחון בהיבט המינהלי תוך בחינת הסבירות של החלטת האוצר, ולא כפי שאורנשטיין עשה בהחלטתו הלקונית והבלתי מנומקת; והשנייה היא שהערכאה המוסמכת לדון בסוגייה שכזו היא בג"ץ, ולא בית המשפט המחוזי.

בהתייחס לסוגייה עצמה ולצורך במינוי נאמן, טוען האוצר כי "מינוי הנאמן אינו גורע מסמכות בית המשפט בכל הקשור להליכי השיקום וההבראה של החברות במעלה קבוצת השליטה".

לטענת האוצר, מינוי נאמן הוא "צעד משמעותי שנעשה בכובד-ראש, החלטה מושכלת ומידתית וצעד מתחייב בכל מקרה, שכן כל החלטה שאותה יקבל בית המשפט תיצור 'תקופת מעבר', שבה אין שולט בעל היתר שאושר על-ידי הממונה". ‏‏‏ ‎‎

חילוקי דעות בעסקה עם המשקיע הסיני

‎‎העניין הרב שיוצרות ההתפתחויות בכלל ביטוח לא עוצר כאן. היום התברר כי יש חילוקי דעות ביחס לעסקה שדווחה אתמול להעברת השליטה בחברת הביטוח לידי קבוצה בראשות לי הייפנג הסיני, לפי שווי חברה של 4.6 מיליארד שקל לכלל ביטוח.

כחלק מתנאי הסכם מכירת השליטה בכלל ביטוח שהציגה אי.די.בי אתמול, אמור השופט אורנשטיין לאשר או לדחות את העסקה עד 15 באוקטובר (כאשר הרוכשת רשאית להאריך את התקופה הזו ב-45 ימים).

כך, בעוד שאייל גבאי, המומחה הכלכלי מטעם בית המשפט באי.די.בי, סבור כי "אין בהילות לקבל את אישור בית המשפט לעסקת כלל ביטוח בטרם יתברר גורל השליטה בחברה" - סבור עו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני מטעם בית המשפט בחברה, כי על בית המשפט לקדם את העסקה.

צד נוסף לאופרת הסבון של אי.די.בי הוא כונס הנכסים הרשמי, שסבור כי למרות שעסק כלל ביטוח ראויה להישקל, עולות ממנה שאלות המטילות את "היתכנותה בספק רב", כאשר לפי שעה מתווה העסקה הינו "בגדר אופציה בלבד". בהתאם, הוא מציע כי אם בתום 45 יום לא תוכח האיתנות הפיננסית של המשקיעים הפוטנציאליים, תפקע ההגבלה על ניהול המשא-ומתן ומכירת מניות כלל ביטוח. ‏‎‎‏ ‏‏

גרנובסקי ממשיך לקדם

בינתיים ממשיך אלכסנדר גרנובסקי, השותף החדש של דנקנר, לקדם את השקעתו באי.די.בי. היום הודיעה חברת BGI שבשליטתו כי ערכה שינוי בשטר הנאמנות לטובת מחזיקי האג"ח שלה, אשר מאיימים כזכור בפירעון מיידי של החוב כלפיהם, זאת בשל כוונתו של גרנובסקי למנף את קופת המזומנים של החברה להשקעה באי.די.בי.

בהתאם, החברה דיווחה כי תעמיד לזכות בעלי האג"ח פיקדון בסך 5.6 מיליון דולר (כ-20 מיליון שקל) להבטחת התשלום האחרון עבורם, שצפוי להיפרע בעוד כשנה וחצי.

היום צפויה אסיפת האג"ח של החברה לדון בנושא ולהחליט האם בעקבות כך תיאות להסיר את האיום מצדה לפירעון מיידי של החוב.