נטייה לירידות בנעילת המסחר; חברה לישראל ירדה ב-1.1%

וול סטריט סגרה בעליות ביום שישי ■ תשובה שיפר שוב את הצעת הרכש לדלק אנרגיה ■ טעות הקלדה הובילה באמצע היום לקריסה במניית החברה לישראל ולנפילה במדד המעו"ף

המסחר בבורסה באחד העם ננעל היום (א') בנטייה לירידות קלות, חרף סגירה חיובית בוול סטריט ביום שישי. במהלך המסחר צנח מדד המעו"ף עקב טעות הקלדה במניית החברה לישראל אולם מהר מאוד המסחר חזר לפעילות רגילה (ראו הרחבה בהמשך). המשקיעים ממשיכים להתמקד במהלך היום והשבוע בדוחות כספיים של חברות מובילות במשק.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור שלשום בעליות שערים, חרף פרסום נתון מכירות הבתים לחודש יולי, שהיה גרוע בהרבה מהציפיות. במוקד תשומת הלב עמד כנס בכירי הפדרל ריזרב בג'קסון הול, שם נשאו דברים מספר בכירים בנוגע למדיניות המוניטרית של ה'פד'.

ראש שלוחת ה'פד' באטלנטה, דניס לוקהארט, אמר כי הוא תומך בצמצום רכישות האג"ח בספטמבר, ובכך מעלה מחדש את הדיון הער בנושא. "אני אתמוך בצמצום בספטמבר, כל עוד הנתונים שיגיעו עד אז יאשרו באופן בסיסי את המסלול שאנחנו נמצאים בו", אמר לוקהארט בראיון ל-CNBC מהכנס בג'קסון הול, ועורר שוב את הספקולציות בנוגע לעתיד המדיניות של ה'פד' בכל הנוגע לתוכנית רכישות האג"ח, במסגרתה הוא מזרים 85 מיליארד דולר לכלכלה מדי חודש.

בזירת המאקרו בארה"ב פורסם נתון מכירות הבתים החדשים לחודש יולי, שהצביע על ירידה של 13.4% למספר שנתי של 394 אלף בתים, המספר הנמוך ביותר מאז אוקטובר האחרון. מדובר בנתון נמוך בהרבה מהערכות האנליסטים, שעמדו על 485 אלף בתים בשיעור שנתי. ישנן הערכות כי הסיבה לנפילה החדה היא העלייה במחירי המשכנתאות. לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מדובר בעלייה של 6.8% במכירות. המחיר הממוצע לבית ירד ל-257,200 דולר.

ברקע למסחר בוול סטריט, בורסות אירופה רשמו עליות, לאחר פרסום נתוני צמיחה טובים מהצפוי בבריטניה. באסיה מוקדם יותר נסחרו המדדים בנטייה לירידות שערים ורק בורסת יפן היא היחידה שרשמה עליות על רקע היחלשות הין מול הדולר, ולאחר נתוני מאקרו חיוביים.

כלכלני לאומי: קנו מניות

כלכלני בנק לאומי ממליצים בסקירת סוף-השבוע שלהם על השוק המקומי, על חשיפה גבוהה לאפיק המנייתי, תוך הערכה שרמת המחירים של שוקי המניות בעולם עדיפה ביחס לאג"ח קונצרניות. הם מסבירים את האיתנות היחסית של הבורסה הישראלית מול שוקי העולם בעונת דוחות טובה לרבעון השני: נכון לעכשיו, פירסמו 55 חברות ממדד תל אביב 100 דוחות ומרביתן הציגו התייעלות תוך קיטון או יציבות בהכנסות ועלייה ברווח הנקי, כלומר בלטה מגמת ההתייעלות בחברות המובילות.

הסיבה השנייה לדבריהם היא פרסום נתוני המאקרו החיוביים ובראשם הצמיחה המפתיעה ברבעון השני בישראל (5.1% בחישוב שנתי, כאשר עיקר העלייה נובעת מרכיב הצריכה הפרטית, ומרכיב הצריכה הציבורית).

עונת הדוחות בישורת האחרונה

עונת הדוחות לרבעון השני של 2013 תגיע בימים הקרובים לשיאה, עת יפרסמו תוצאות הבנקים הגדולים - הפועלים , לאומי ודיסקונט. במקביל יפרסמו דוחות גם שאר החברות הציבוריות הגדולות שעדיין לא פרסמו.

חברת אסם דיווחה הבוקר על רווח של כ-184.7 מיליון שקל בחצי הראשון של 2013 לעומת כ-180 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 2.4% . ברבעון השני גדל הרווח הנקי של אסם בכ-4% לרמה של 90.1 מיליון שקל.

אלוני חץ דיווחה הבוקר כי הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה במחצית הראשונה של השנה הסתכם בכ-175 מיליון שקל, לעומת כ-129 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-35%. הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם בכ-132 מיליון שקל, לעומת כ-86 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-54%.

חברת דיסקונט השקעות דיווחה ביום שישי לבורסה על תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2013. החברה הפסידה ברבעון 29 מיליון שקל, לעומת הפסד של 1.26 מיליארד שקל ברבעון השני של 2012. ברבעון המקביל דסק"ש הפסידה בגין ירידת ערך בהשקעותיה ובגין מכירת ההשקעה במקסימה.

קבוצת דלק נחושה למחוק את דלק אנרגיה מהמסחר בבורסה. הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה ושבניהולו של אסי ברטפלד שיפרה ביום שישי את הצעת הרכש למניות דלק אנרגיה מהציבור - בפעם הרביעית. על פי ההצעה החדשה, תשלם קבוצת דלק סכום נוסף של כ-73 מיליון שקל (מחציתה במזומן ומחצית נוספת ביחידות השתתפות של אבנר ודלק קידוחים) לעומת ההצעה מחודש אוגוסט.

מניית החברה לישראל נסחרה בתנודתיות גבוהה מאוד, לאחר שבמהלך המסחר צנחה עקב טעות הקלדה של אחד הפעילים בשוק. (לסיפור המלא)