"סיכוי קלוש שהפד יתחיל בספטמבר בצמצום הרכישות"

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות: "תשואות האג"ח עלו חזק מדי ומהר מדי. ברננקי טען בעבר שלא יצמצמו לפני האבטלה תהיה נמוכה מ-7%, יש עדיין סכנת דפלציה, האינפלציה מאוד מאוד נמוכה, ויכול להיות שתהיה פגיעה מתמשכת בשוק הדיור"

השאלה שכמעט כל משקיע-סוחר-אנליסט-מנהל השקעות בעולם שואל את עצמו בימים אלה היא האם הפדרל ריזרב יצמצם את רכישות האג"ח שלו. שוק האג"ח האמריקני רשם בשבועות האחרונים ירידות חדות על רקע החששות מצמצום תוכנית ההקלה הכמותית. בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, לא מודאג.

- זה נראה ששוק האג"ח כבר מגלם את צמצום הרכישות.

"נכון. ברמת ודאות גבוהה מאוד השוק מגלם את זה שבספטמבר יתחילו לצמצם ועד אמצע 2014 יגמרו את המהלך. השוק עובד על ציפיות וכך הוא מתנהל. בעיקר שוק האג"ח. בגלל זה התשואות עלו כל כך לכיוון ה-3% בשבועות האחרונים".

"להערכתי הפד לא יתחיל לצמצם בספטמבר. תשואות האג"ח עלו מהר מדי וחזק מדי. בנוסף, ביום שישי פורסם נתון רע על שוק הדיור. אם מכירות הדירות החדשות יסבלו בגלל העלאת הריבית זה פוגע במטרה של ברננקי. כל המטרה שלו הייתה לעודד את ענף הדיור ואם הולכת להיות פגיעה בשוק הדיור אז זה פוגע באחת המטרות העיקריות שלו. בוועדת השוק הפתוח של הפד יהיו מספיק מתנגדים למהלך".

- מה עוד?

"ברננקי טען שלא יצמצמו לפני האבטלה תהיה נמוכה מ-7%, יש עדיין סכנת דפלציה, האינפלציה מאוד מאוד נמוכה, ויכול להיות שתהיה פגיעה מתמשכת בשוק הדיור. יכול להיות שיהיו מתנגדים ובסופו של דבר ברננקי והסגנית שלו יצביעו נגד ויכריעו".

- ייתכן שהשוק מגלם גם את העזיבה של ברננקי?

"נכון. ברננקי יוחלף בתחילת 2014 וזה מגדיל את אי הוודאות. לארי סאמרס יכול להיות יותר קשוח ואילו ג'נט ילין תמשיך את דרכו כמעט במדויק".

- ברננקי לא היה בג'קסון הול.

"נכון. יכול להיות שהוא רצה להמנע ממתן הצהרה מסויימת. תשים לב שגם אם הם יתחילו בצמצום הם יעשו את זה באופן מאוד הדרגתי והם יכולים לעצור באמצע, ויש ביניהם כאלה שאומרים שייתכן שינוי מוחלט של התהליך והגדלה מחודשת של הרכישות. גם ברננקי אמר את זה. לכן אני מתפלא על שוק האג"ח שלוקח את זה כל כך קשה. אני מעריך שהשוק יתייצב סביב הרמות האלה".

- מה יקרה בשוק הנפט?

"לדעתי הנפט ה'מתוק' האמריקני הולך לרדת בחודשים הקרובים, לרמה של 90 דולר לחבית או פחות. כל הפעולות של המפיקים וחברות הזיקוק מצביעים על כך שהנפט הולך לרדת. בעבר, בכל פעם שהם פעלו כך, מחיר החבית ירד בכ-20 דולר לערך. הם לא מאמינים שהנפט ימשיך לעלות. והגופים האלה אף פעם לא טועים. הם פועלים כך כבר כמה שבועות. וכשהנפט יירד זה יעזור לכלכלה האמריקנית".

"גם השימוש בגז הטבעי מתגבר וגם עונת הנסיעות של יולי אוגוסט מסתיימת וזו עוד סיבה שהנפט צריך לרדת. באופן מסורתי יש ירידה בביקושים החל מחודש ספטמבר".