בקרוב: רוב הערבים בישראל לא יוכלו לצפות בערוצים 2 ו-10

מרבית הערבים בישראל מחוברים לטלוויזיה דרך הלוויין "עמוס", אשר בדצמבר יפסיק לשדר את ערוצים 2 ו-10 ■ ח"כ עיסאווי פרג': "טעות קשה ועוול צרכני"

ישראל מנתקת את אזרחיה הערביים מערוצים 2 ו-10. השר גלעד ארדן ביקש לדון מחדש בהחלטה, שהתקבלה בזמן כהונתו של קודמו בתפקיד משה כחלון, להוריד את הערוצים 2 ו-10 מעל גבי הלוויין "עמוס" בסוף השנה הנוכחית. משמעות הדבר היא שחלק ניכר מתושביה הערביים של ישראל לא יוכלו לצפות בהם יותר.

זאת, לאור העובדה שמרבית האוכלוסייה הערבית בארץ לא מחוברת לחברת כבלים הוט או לחברת הלוויין yes, אלא משתמשת בחיבור ללוויינים המעבירים ערוצים מרחבי המזרח התיכון.

הצופים שקלטו עד כה את שידורי הערוצים המסחריים באמצעות הלוויין "עמוס", לא יוכלו לעשות זאת יותר ולמעשה לא יקלטו עוד שידורים בעברית כלל.

ההחלטה התקבלה במשרד האוצר בשנה שעברה, במסגרת הכוונה לחסוך לזכייניות הטלוויזיה המסחרית את דמי התשלום בעבור העברת שידוריהם. בסך-הכול מדובר ב-4 מיליון שקל שמועברים מדמי הזיכיון של רשת, קשת וערוץ 10 גם יחד לטובת העניין.

על מנת להקל על הזכייניות, במסגרת ההסכמים שנחתמו עמן בסוף השנה שעברה הוחלט לבטל תשלום זה. הרשות השנייה היא זו שאמורה להוציא את העניין לפועל.

במגזר הערבי החלו מתקיני לוויינים להלין על ההחלטה ואמרו כי היא גורמת למורת-רוח.

אל השר ארדן הגיעו מספר פניות, בהן מצד ח"כ (מרצ) עיסאווי פרג'. ח"כ פרג' אמר ל"גלובס": "שר התקשורת אוהב לדבר על חשיבות הצרכנים? הוא רוצה להיות כחלון הבא? זה טוב ויפה, אבל כנראה שהאזרחים הערבים לא נכנסים להגדרה של צרכנים. אחרת איך נסביר את הפגיעה בצופי הטלוויזיה שקולטים את שידורי הערוצים הישראלים באמצעות צלחות לוויין פרטיות? מכריחים אותם להתחבר לכבלים או ל-yes או לרכוש ממיר עידן+? את האוכלוסייה הענייה בישראל?

"גם בראיית המדינה, מדברים רבות על חיבור האוכלוסייה הערבית לחברה הישראלית - אז איך ניתוקה מהשידור הישראלי, אותה 'מדורת שבט', יקדם את השילוב? המהלך הזה הוא טעות קשה ועוול צרכני. אם רוצים להפסיק את השידורים החופשיים, אז יש לזכות כל משלם אגרה בסכום הרכישה של ממיר עידן+. לא ייתכן שאזרח גם ישלם אגרה וגם יידרש להוציא כסף על חיבור לשירותי טלוויזה או עידן+".

פרג' ציין כי פנה לשר ארדן בנושא, וכי בכוונתו לבקש דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "ההחלטה על הפסקת ההפצה הלוויינית של ערוצים 2 ו-10 התקבלה בשנת 2012. שר התקשורת גלעד ארדן ביקש לבחון את הנושא מחדש, ודיון בעניין זה ייתקיים בימים הקרובים".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "עמדת הרשות השנייה היא כי יש לשקול להמשיך ולהפיץ את שידורי הערוצים 2 ו-10 בהפצה לוויינית לכלל תושבי מדינת ישראל. זאת, בין היתר, על מנת שלא ייווצר מצב בו משקי-בית רבים בישראל ינותקו מערוצי הברודקאסט הישראליים, המהווים את 'מדורת השבט' התקשורתית וכן מספקים מידע חדשותי עדכני לציבור בשגרה ובזמן חירום. עמדה זו הובעה בעבר על-ידי הרשות השנייה בפני משרדי האוצר והתקשורת, ולפיכך הרשות מברכת על כך ששר התקשורת הנוכחי יוזם דיון נוסף בנושא".