עשרות צוותים של רשות המסים פשטו על מגדלי יוקרה בת"א

החשד: אי-דיווח על הכנסות מהשכרת דירות לתיירים ■ קיץ עמוס ברשות המסים: בי"ס בת"א השכיר כיתות, בעל קפיטריה השתולל בעת בדיקה של חוקרים, ובמועדון כושר ברמת-גן נבהל מסאז'יסט וברח כשהוא מותיר את המטופל שלו עירום

צוותים של רשות המסים החלו לפשוט על מגדלי יוקרה בתל-אביב, בעקבות תלונות שהגיעו ל"מלשינון" על העלמות מסים.

במסגרת מבצעי הקיץ שעורכת רשות המסים בכל רחבי הארץ ובעקבות מידע שנתקבל ב"קו הצדק" (ה"מלשינון"), הגיעו צוותי מס הכנסה בשבוע שעבר למגדלי יוקרה ברחבי תל-אביב וגילו כי רבות מהדירות בהם מושכרות לתיירים ללא דיווח לרשות המסים על הכנסות אלה, ולרוב תוך פגיעה בענף המלונאות ובעוסקים בו השומרים על החוק.

לדברי רשות המסים, במהלך המבצע נשלחו עשרות צוותים למגדלי היוקרה ברחבי תל-אביב לאיסוף מודיעיני, במסגרתו התבקשו חברות האחזקה ו-ועדי הבתים למסור את רשימות הדיירים השוכרים דירה וכן את רשימות בעלי הבתים.

מהצלבה שנערכה מול המידע המצוי בידי רשות המסים, אותרו מספר תושבי חוץ המחזיקים בדירות יוקרה במגדלים אלה, אשר כלל אינם מדווחים על הכנסותיהם מדמי שכירות.

במגדל אחר נתגלו 6 דירות שגם הן הושכרו ללא דיווח, אך לצורכי תיירות שכירות המחויבות במס גבוה יותר, במטרה להגן על תעשיית המלונאות המקומית. זאת ועוד; לדברי הרשות, מהבדיקה התברר כי למרות הדירות שייכות לחברה ישראלית בבעלות אזרח צרפת, אשר כלל לא קיים לה תיק במס הכנסה. עוד התברר כי גם חברת הניהול המטפלת בתפעול הנכס בשטח, אינה מנכה מס במקור.

לפי הודעת הרשות, בכל המקרים מדובר בהכנסות שנתיות של מאות אלפי שקלים ומעלה, ויחד מסתכמות ההעלמות במיליוני שקלים. לאור הממצאים נפתחו חקירות רשמיות בנושא, והוחלט על הרחבת הבדיקות לכלל מגדלי היוקרה בתל-אביב בשלב הראשון וליתר הארץ בהמשך.

מבצע רחב נגד מעלימי מס

כאמור, הבדיקות נערכו במסגרת מבצע שטח של רשות המסים בניהולו של פקיד שומה תל-אביב 5 ומנהלת מע"מ תל-אביב 3, שהתקיים בשבוע שעבר באזור תל-אביב-יפו, בני-ברק, גבעתיים ורמת-גן, שבו נבדקו מאות עסקים הקשורים לנותני שירות בתחום חופשות הקיץ - ביניהם השכרת הדירות לתיירים וכן חנויות המשווקות ציוד ומוצרים לקראת חגי תשרי ולשנת הלימודים החדשה.

למעלה מ-170 עובדי מס הכנסה ומע"מ השתתפו במאמץ והתפרשו על פני מאות עסקים באזור. נערכו למעלה מ-500 ביקורות, מתוכן נרשמו ליקויים בדיווח בקרב כ-23% מהעסקים שנבדקו. בנוסף, במהלך המבצע גבו וערכו הסדרי חובות בסך של כ-18 מיליון שקל ותפסו 14 כלי רכב.

למרות ההישגים המרשימים, פעילות אנשי רשות המסים לא תמיד פשוטה: לדברי רשות המסים, במקרה אחד הגיעו עובדי מע"מ לבית-ספר תיכון בתל-אביב אשר משכיר את הכיתות שלו לפעילויות שונות במהלך החופש הגדול. הם ביקרו בעסק של בעל הקפיטריה במקום. במהלך הביקורות בעסק בוצעו 3 קניות ניסיון שכולן לא נרשמו בקופה.

לאחר שהזדהו הקונים כעובדי רשות המסים, החל בעל הקפיטריה לאיים באלימות על העובדים, ואלה הזמינו סיוע משטרתי. לאחר הגעת השוטרים איפשר בעל הקפיטריה, שמחזור הכנסותיו מוערך שהוא גבוה כמעט פי 10 מהמחזור המדווח, לבדוק את הקופות, ואכן התגלו בהן אלפי שקלים שלא נרשמו. הוא נחקר במקום תחת אזהרה.

במקרה אחר, עובדי מס הכנסה הגיעו למועדון כושר ובילוי ברמת-גן, שם נתנו עוסקים חיצוניים שירותים משלימים. אחד מהעוסקים היה מסאז'יסט, שברגע שהבין שהוא נתון לביקורת, נמלט והותיר את המטופל שלו כשרק מגבת לגופו.

המבצעים נערכו כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל רשות המסים, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

עו"ד דורון ברזילי, ראש לשכת עורכי הדין בישראל ומייסד המשרד ברזילי ושות' המתמחה בדיני מסים וצווארון לבן, אמר הערב כי "הפשיטה של רשות המסים במגדלי yoo ובמגדל השופטים מעידה על שינוי כיוון משמעותי בפעילות הרשות. אין ספק כי פעולה זו צריכה להדליק נורה אדומה בקרב דיירי כל מגדלי היוקרה, שנמצאים גם הם על הכוונת".