למכירה: זכות לתבוע את דנקנר

שווי הפטור מתביעות לראשי אי.די.בי מוערך ב-200 מיליון שקל

הגל העכור של הסדרי החוב שפקד את שוק ההון המקומי בשנים האחרונות הביא עימו במקרים רבים דרישה של בעלי השליטה לקבלת פטור גורף מאחריות בגין התנהלותם העסקית, כתנאי סף להזרמת הון במסגרת ההסדר.

פטור זה מיועד לקבור סופית את קופת השרצים - במקרים שאכן הייתה כזאת - שנלוותה להתנהלות החברות הקורסות ערב ההסדר, ולאפשר לבעלי השליטה ולדירקטורים שלהן לצאת לדרך חדשה, נטולת גיבנת משפטית מעיקה, המלווה במשמעויות כלכליות וציבוריות לא מבוטלות.

לתפיסתנו, התהליך הראוי במקרים כאלה הוא שבעלי השליטה יעמידו סכומים ספציפיים בגין הפטור מתביעות לו יזכו, ולא יערבבו תרומה כספית זו עם התרומה הכלכלית שלהם להסדר החוב. ואם הם לא מוכנים לכך, אז פתוחה בפניהם האפשרות לוותר על בקשת הפטור מתביעות, ולנהל את הדיון עם הנושים על הסדר החוב בלבד.

דוח שפורסם לא מכבר על-ידי אייל גבאי, המומחה שמונה על-ידי בית המשפט בהסדר אי.די.בי, מאיר את הסוגייה הזו דרך הסדר החוב המשמעותי ביותר שבוצע בישראל. הדוח קובע כי הפטור הגורף מתביעות שמבקש בעל השליטה בקונצרן, נוחי דנקנר, במסגרת הצעת ההסדר שהגיש, אינו זוכה לתמחור כלל.

בהמשך מעריך גבאי באופן שמרני את השווי הכלכלי של פטור כזה ב-200 מיליון שקל לכל הפחות - לפני הוצאות בגין התדיינות - ולפיכך ממליץ לתמחר את השווי הכלכלי של התביעה הזו בנפרד מן ההזרמה המוצעת על-ידי בעל השליטה ומשקיעיו.

גבאי מנתח במסגרת הדוח את הרציונל הכלכלי שמביא אותו לתמחר את הפטור מתביעות בסכום כה גבוה, ונשען בין השאר על ההיקף הכספי הנגזר מהסכם הפשרה אליו הגיעו שותפיו של דנקנר לשליטה באי.די.בי, משפחות לבנת ומנור, כרף תחתון ועל האפשרויות להיפרע גם מביטוח נושאי המשרה.

הטבה למבטחים

גבאי טוען - ובצדק לטעמי - כי לאחר שנים בהן אי.די.בי שילמה פרמיות ביטוח בסכומים נכבדים, אין מקום להעניק פטור מתביעות, שמשמעותו המעשית מתן הטבה דווקא למבטחי המשנה, המבטחים את הקבוצה, מאחר שהסדר הפטור מתביעות חופף בחלקו עילות שאמורות להיות מכוסות על-ידי פוליסת הביטוח.

הוא ממליץ כי גם אם יינתן פטור מסוים מאחריות, יש לצמצמו באופן ניכר כך שהוא לא יתייחס לחברות בשליטת או בהחזקת אי.די.בי פתוח. עוד הוא מציע לא להעניק פטור מתביעות תלויות ועומדות הנמצאות לקראת סיום והכרעה.

בנוסף, מוצע כי ביחס לנושאי משרה בקונצרן ימשיכו לחול הסדרי הביטוח והשיפוי הקיימים באי.די.בי, ללא שיינתן פטור מצד הנושים לאותם נושאי משרה. גבאי מציין כי מבחינתו מובן מאליו כי לא יינתן פטור מאחריות ותביעות ביחס לעילות שחוק החברות אינו מאפשר מתן פטור בגינן, ובפרט בגין הפרת אמונים.

במצבה הנתון של אי.די.בי, אם הדבר אפשרי מבחינה משפטית, ראוי לשקול ביצוע מכרז על הנכס הלא מבוטל שהתגלה בחברה - הזכות לתבוע את מנהלי אי.די.בי - ולמכור אותו לכל המרבה במחיר. בדרך זו יזכו נושי החברה בזריקת מזומנים מהותית ובלתי צפויה באופן מיידי.

ייתכן כי מדובר בפתרון לא רע גם עבור דנקנר עצמו, שיוכל לקנות לעצמו שקט משפטי, וכך כל הזרמת מזומנים עתידית נוספת לחברה תתבצע אך ורק ממניעים כלכליים טהורים.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.