הרצליה: מתחם מסחר, תעסוקה ומגורים במגדלי 60 קומות

עיריית הרצליה מקדמת מתחם ענק במערב העיר: כ-220 אלף מ"ר לתעסוקה מסחר ותעשייה, כ-25 אלף מ"ר של מבני ציבור וגם כ-1,500 יח"ד ■ בנוסף, עיריית הרצליה מחזיקה ב-16 דונם במתחם אותו היא מתכננת לייעד למטרת דיור בר השגה

עיריית הרצליה מקדמת מתחם תחבורה עסקים מסחר ומגורים ענק במערב העיר. מדובר בתוכנית חדשה (הר/2051) המקודמת מאז מתחילת 2012 במוסדות התכנון והומלצה לאחרונה על ידי הוועדה המקומית של העיר להפקדה בועדה המחוזית בתנאים.

התוכנית מתייחסת לשטח כולל של כ-102 דונם בסמוך לתחנת הרכבת בעיר, מזרחית לכביש החוף ונתיבי איילון וצפון מערבית למחלף שבעת הכוכבים. מדובר במתחם המשלב קרקעות בבעלות מגוונת של יזמים פרטיים, רשות מקרקעי ישראל, קיבוץ גליל ים וגם עיריית הרצליה.

יזמי התוכנית הם חברת מנרב וחברת רותם שני. נכון להיום ייעוד הקרקע הוא חקלאי וציבורי והתוכנית מציעה לשנות את ייעודו לשימושים מעורבים שיכללו מגורים, מסחר, תעסוקה לצד מרכז תחבורתי גדול.

התוכנית המוצעת כוללת מתחם תחבורתי, כ-220 אלף מ"ר לתעסוקה מסחר ותעשייה, כ-25 אלף מ"ר של מבני ציבור וגם כ-1,500 יחידות דיור חדשות. התוכנית מציעה בנייה של מגדלים בגובה של בין 50 ל-60 קומות שישלבו בתוכם את השימושים השונים בתוספת אפשרות למלונאות. עוד על פי התוכנית, המרכז התחבורתי שישלב רכבת, אופניים, אוטובוסים ועוד ייבנה בתת הקרקע כאשר פארק הרצליה הקיים שנמצא בסמוך ישולב בתוך התוכנית כאשר יהיה מעל המרכז התחבורתי וישלב גם מסחר.

בנוסף, עיריית הרצליה מחזיקה ב-16 דונם במתחם אותו היא מתכננת לייעד למטרת דיור בר השגה כפי שמסביר מהנדס העיר מייק סקה: "אנחנו מתכננים לעשות דיור בר השגה למכירה או דיור להשכרה במתחם הזה. מכיוון שאין היום הגדרה בחוק לדיור בר השגה, אנחנו מסמנים ייעוד חדש של הקרקע למטרת דיור בר השגה, קיבלתי אישור מיוחד מהמחוז לעשות זאת. כאשר ידעו מה זה דיור בר השגה זה כבר יהיה מסומן לכך. הכוונה היא לבנות דירות קטנות של כ-75 מ"ר בצפיפות גבוה".

חשוב לציין שאומנם התוכנית קודמה במהירות יחסית בוועדה המקומית אולם כעת שעברה לוועדה המחוזית קשה להעריך את לוח הזמנים. בעירייה מעריכים בזהירות כי הוועדה המחוזית תדון בתוכנית בתחילת השנה הבאה.

"התוכנית הייתה רדומה מספר שנים כי היו בעיות של התקשרות בין הקיבוץ ליזמים הפרטיים. לפני שנה הבנו שהגיעו להסכמות והתחלנו לקדם את התוכנית באופן אינטנסיבי", מספר סקה, "ערכנו ישיבות של פעם בשלושה שבועות ותוך מספר חודשים הייתה התוכנית בשלה לוועדה המקומית. התוכנית היא מעין תוכנית מתארית מקומית, ואני המלצתי שתהיה מפורטת שמכוחה נוכל להוציא היתרים. ייתכן שהמחוזית תקבע שיהיה צורך לתוכניות מפורטות פרטניות שכל אחת מהן תדרוש טיפול בנפרד".

דרור עזרא, חבר מועצת העיר וחבר בוועדת המשנה לתכנון ובנייה, סבור שמדובר בתוכנית משמעותית וחשובה אך הוסיף כי חשוב שתכלול הוראות ברורות ליזמים לגבי שימושי הקרקע, לקבוע כי תקן החנייה יהיה אפס בשל הקרבה למתחם התחבורתי ולשקול שוב את בניית המרכז התחבורתי בתת הקרקע.