"אם הממשלה לא תעצור את מחירי הדירות - אל תבחרו בה"

יד ימינו של יאיר לפיד בטיפול במצוקת הדיור: "זה לא יהיה תוך שנה-שנתיים, זה ייקח זמן" ■ המשנה ליועמ"ש לשעבר: "תוכנית הדיור של לפיד לא תוכללצאת אל הפועל בתוך חמש שנים"

"צריך לעצור את העלייה המטורפת במחירי הדירות. אם הממשלה לא תעשה זאת - אל תבחרו בה", כך אמר היום (ד') אורי שני, יד ימינו של שר האוצר יאיר לפיד בוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט". "המטרה איננה הורדת המחירים, אלא לגרום לכך שלא יעלו עוד", המשיך שני. "הממשלה יכולה לעשות את הדברים והיא גם רוצה, וכל מי שטוען שהיועצים המשפטיים הם שעוצרים את כל התהליכים טועה כי יש פתרונות משפטיים להכל".

שני, שעל פי פרסומים שונים מועמד מוביל של לפיד לכהן בתפקיד בכיר או בייעוץ לחברה הממשלתית שתקום ליישום תוכנית בניית 150 אלף דירות להשכרה, התייחס בקצרה גם למשך הזמן ליצירת פתרון מצוקת הדיור: "הטיפול במצוקת הדיור לא יהיה תוך שנה או שנתיים, זה ייקח זמן. ברגע שהמדינה תקבל את ההחלטה ותחוקק את החוקים הנכונים היא תוכל לבצע את המשימה".

לעומתו, הציגה עו"ד שרית דנה, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, תחזית פסימית: "יש היום מבול של הצעות לפתרון ורעיונות, ויש פיזור אחריות בין משרדי הממשלה השונים", אמרה דנה, "בשנות ה-90 היה גורם מרכזי שהוביל תהליכים. היום אין. כל משרד ממשלתי עובד לעצמו. הרבה הצעות החלטה שכל אחד מעלה והן כולן מתנגשות אחת עם השנייה. בנוסף, כולן מתייחסות לטווח הארוך או בראייה אופטימית לטווח הבינוני. התוכנית של שר האוצר לא תוכל לצאת לפועל תוך פחות מ-5 שנים, וגם זו הערכה מאוד אופטימית. מי שחושב אחרת לא מבין את התחום. הממשלה חייבת לתת גם פתרון לטווח הקצר. אני לא מאמינה שמחירי הדירות ירדו".

גם מנכ"ל עיריית תל אביב-יפו, מנחם לייבה, הוסיף לאווירה הפסימית: "למדינה אין יכולת תפקוד. אין לה יכולת אמיתית לממש את התוכניות. עד היום אין שום הגדרה לדיור בר השגה, ולמדינה אין שום כוונה לעשות דיור בר השגה. ההוכחה היא שכבר שנים אין תוצאות בתחום הזה. רק דיבורים. אני חושב שהממשלה רוצה להוריד המחירים, אבל יש לי ספק גדול אם היא יכולה וספק גדול יותר אם היא תהיה מוכנה לשלם את המחיר שתהיה צריכה לשלם בשביל זה".

במהלך הפאנל התייחס מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, לטענה כי החברה הממשלתית שתוקם ליישום פתרון הדיור בשכירות תהווה "מסלול עוקף מינהל". "אין לאף אחד רצון לחיסול מינהל מקרקעי ישראל", טען. בהמשך הדברים התייחס ליברמן למצוקת הדיור ואמר: "אנחנו עומדים ביעדי השיווק ומחירי הקרקע באזורים שונים בארץ ירדו. כך למשל בראש העין. למה לא רואים את זה במחירי הדירות? כי יש עוד הרבה רבדים בדרך שצריך לטפל בהם. חסמי תשתיות, למשל".