אלייד רוכשת 12.5% מהרכבת הקלה בירושלים בכ-40 מ' ש'

הקבוצה רכשה את מניות הזכיינית סיטיפס על פי שווי של 300 מיליון שקל - יותר מכפליים משוויה בעיסקה הקודמת ב-2011 ■ העיסקה כפופה לאישורים רגולטוריים ושל הגופים המממנים

קבוצת אלייד עומדת לרכוש 12.5% ממניות סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, לפי שווי לחברה של כ-300 מיליון שקל. את המניות ימכרו לאלייד בעלי מניות פרטיים בקבוצת אשטרום בסכום כולל המתקרב ל-40 מיליון שקל, בכפוף לקבלת אישורים רגולטוריים והסכמת הגופים המממנים והשותפים לבעלות על סיטיפס.

קבוצת אלייד, בניהול רו"ח יצחק סוארי ובבעלות משקיעים פרטיים מחברות ההשקעה הגדולות במשק, היא בעלת עניין באשטרום נכסים, ומחזיקה בכ-2% ממניותיה. קבוצת אשטרום מחזיקה 47.5% ממניות סיטיפס, המחולקים בתוך הקבוצה בין אשטרום נכסים (17.5%) לבעלי מניות פרטיים. בעקבות העסקה יירד חלקה של קבוצת אשטרום ל-35%, אך היא תישאר בעל המניות הגדול בסיטיפס, כשחלקה של אשטרום נכסים לא ישתנה.

המחיר המסתמן בעסקת אלייד משקף עלייה ניכרת בערכה של זכיינית הרכבת הקלה בירושלים לעומת עסקאות קודמות. ב-10 בינואר 2011 רכשה אשטרום נכסים 2.5% ממניות סיטיפס מידי אלסטום הצרפתית תמורה 3 מיליון שקל - מחיר המגלם לחברה שווי של 120 מיליון שקל. בעל מניות מרכזי נוסף בסיטיפס היא קבוצת הראל בשליטת יאיר המבורגר, שמחזיקה 20% מהמניות במישרין וב-40% מקרן תשתיות ישראל לצד עו"ד יהודה רוה וירון קסטנבאום. חברת ויאוליה, המפעילה את הרכבת, מחזיקה ב-5% הנותרים ממניות סיטיפס.

העלייה בשווי סיטיפס יכולה להיות מוסברת בהפעלה המוצלחת של הרכבת הקלה, שהחלה לפני שנתיים. סיטיפס טרם קיבלה את מענק סיום הפרויקט מהמדינה בשל מחלוקת משפטית ותביעות פיצויים הדדיות, שנדונות בפני צוות בוררים. עד לבירור התביעות נהנית הזכיינית מהסדר זמני מול המדינה (אדנדום), שבמסגרתו משלימה המדינה לזכיינית הכנסה חודשית של 18.25 מיליון שקל. ל"גלובס" נודע, כי לאחרונה דחתה סיטיפס הצעת פשרה של החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו להביא לסיום התביעות בינה למדינה.

בשנה הראשונה להפעלתה סבלה הרכבת מבעיות רבות. כיום, לאחר הגדלת מספר הרכבות מ-11 ל-24 וסיום התקנת הרמזורים החכמים, חל שיפור משמעותי בפעילותה. מספר הנוסעים ברכבת גבוה מהתחזיות, ועומד על כ-130 אלף נסיעות ליום בממוצע.

סיטיפס
 סיטיפס