השימוע של לחיאני אצל פרקליט המדינה נדחה למחרתיים

(עדכון) - בפרקליטות ינסו להגיע להחלטה סופית בשאלת העמדתו לדין עוד לפני הבחירות לרשויות המקומיות, שיתקיימו ב-22 באוקטובר

השימוע לראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני, שהיה אמור להתקיים אצל פרקליט המדינה משה לדור היום (א'), נדחה ברגע האחרון מסיבות טכניות למחרתיים. לחיאני נחשד בשורת עבירות שחיתות, ובראשן לקיחת שוחד. בפרקליטות ינסו להגיע להחלטה סופית בשאלת העמדתו לדין עוד לפני הבחירות לרשויות המקומיות, שיתקיימו ב-22 באוקטובר. לפני כ-10 ימים דחה בג"ץ את עתירתו של לחיאני, שביקש לדחות את השימוע עד לאחר הבחירות המוניציפליות, ולהעביר את הסמכות לקיימו ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

לפני כ-4 חודשים הודיעה הפרקליטות ללחיאני כי החליטה להעמידו לדין בשורת עבירות, ובהן לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים והלבנת הון, וזאת בכפוף לשימוע. לפי טיוטת כתב האישום, חברות קבלניות בבעלות לחיאני צברו חובות של מיליונים, וכדי לעמוד בהסכמים מול הבנקים, קיבל לחיאני שוחד מגורמים עסקיים בבת-ים בסך של 900 אלף שקל, ואילץ עובדי עירייה ליטול עבורו הלוואות.

על פי טיוטת כתב האישום נגד לחיאני, החל משנת 2003 הוא מכהן כראש עיריית בת-ים וכיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. לפני בחירתו לראש העיר, נקלעו החברות שבבעלותו - אלשב וא.י.ש.מ לקשיים כלכליים משמעותיים, וצברו חובות לבנקים בסך מצטבר של עשרות מיליוני שקלים. במארס 2002 עמדו חובותיה של הקבוצה לבנק המזרחי על יותר מ-32 מיליון שקל, בנוסף ל-21 מיליון שקל ערבויות מכר של דירות שלא הוחזרו לבנק. לחיאני ורעייתו היו ערבים אישית לחובות החברות, והרכוש הפרטי של בני הזוג ושל החברות שבבעלותם היוו בטוחות להלוואות, אך לא היה בהם די כדי לכסות את החובות. במארס 2003 נכרת הסכם להחזרת חלק מהחובות לבנק, תוך מחיקת סכומי חוב נכבדים, ואולם עד סוף 2006 - אז הסדירה קבוצת לחיאני את חובה לבנק המזרחי באמצעות מכירת החוב לבנק איגוד - התקשתה קבוצת לחיאני לעמוד בדרישות ההסכם.

כנגד לחיאני עמד גם חוב בסך 2.4 מיליון שקל לבנק הפועלים. אי עמידה בהסכם התשלומים בין לחיאני לבנק עלול היה להביא אותו ואת החברות שבבעלותו לפשיטת רגל. על פי טיוטת האישום, החל משנת 2004 החל לחיאני לפעול ביחד עם אחיו, אבי לחיאני, לקבלת טובות הנאה מגורמים שיש להם עסקים בעיריית בת-ים: בין היתר, הלוואה בסך 700 אלף שקל מעובד דודטחי ואבנר קריאף; הלוואה בסך 200 אלף שקל מעזרא דוש; וכן הלוואות וכספים משורת עובדים בעיריית בת-ים, בסכום כולל של 440 אלף שקל. בנוסף מואשם לחיאני שהפקיד בחשבונות החברות מיליוני שקלים במזומן שקיבל ממקורות שונים, שעליהם לא דיווח לשלטונות המס. לחיאני מואשם בלקיחת שוחד, הלבנת הון, הפרת אמונים, התקשרות אסורה בחוזה לפי פקודת העיריות, שבועת שקר והעלמת הכנסות.