בדיקה: גרוש, חד-הורי ועצמאי? לא תקבל משכנתא

נתוני עתיד משכנתאות מהשנתיים האחרונות מראים כי הורים יחידים ועצמאיים מתמודדים עם שיעורי דחייה גבוהים יותר בבקשת משכנתא מהבנק ■ מי שכבר מצליח לקבל - משלם יותר

הבנקים למשכנתאות מקשים על הורים יחידים ועצמאים במתן אישורי משכנתא. כך עולה מבדיקה שנערכת ע"י חברת עתיד ניהול משכנתאות, על בסיס נתונים של כ-3,700 מבקשי משכנתא בשנתיים האחרונות (יולי 2011 עד יוני 2013).

מהבדיקה עולה כי שיעור הסירובים למתן משכנתאות להורים יחידים עם יכולת החזר חודשי גבוהה והון עצמי מספק עומד על 28%, ולעצמאים מדובר בכ-26%. זאת, בהשוואה לשיעור דחייה של 19% בלבד ללקוחות נשואים ושכירים.

כאשר מדובר במבקש משכנתא גרוש או הורה יחיד שהוא גם עצמאי, שיעור הסירוב גבוה בהרבה מזה של שכירים נשואים ועומד על 35% מהפונים.

ומה בנוגע לעצמאים והורים יחידים שכן מאושרת להם משכנתא? מנתוני עתיד משכנתאות עולה שבמקרים רבים הם נאלצים לשלם פרמיה גבוהה יחסית ולספוג החזר חודשי גבוה יותר, על אף שמהנתונים עולה כי בממוצע, הכנסת העצמאים גבוהה משל השכירים.

המשמעות היא ייקור ההחזר החודשי בכ-70-150 שקל במשכנתא של חד-הוריים עצמאיים, בהשוואה להורים נשואים. כך, המשכנתא לאותה אוכלוסיה "מקופחת" יכולה להתייקר בעשרות אלפי שקלים.

"על אף שמדובר בלקוחות בעלי הון עצמי וכושר החזר מספק, ההנחה של הבנקים למשכנתאות היא שההלוואה של עצמאים הם יותר מסוכנת בגלל היעדר יציבות", אומר עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בעתיד ניהול משכנתאות. לדבריו, "מדיניות זו של הבנקים היא מחשש להיעדר יציבות כלכלית של הורה יחיד ושל עצמאים. התפיסה המיושנת במקצת בבנק מניחה שבעוד שכיר יכול לבנות על הכנסה קבועה ובטוחה, עצמאי עלול להיקלע לתקופה קשה ולהיעדר נזילות ויכולת תשלום. כמו כן, הבנק רואה בהלוואה ללווה גרוש או הורה יחיד כמסוכנת יותר, זאת משום שקיימת הסתמכות על משכורת בודדת באופן מגדיל את רכיב הסיכון".