ככה לא חוקרים שחיתות

איך איתן רוב יצא מכל החשדות והחקירות בלי אף כתב אישום?

לזכותו של מבקר המדינה, יוסף שפירא, אפשר לומר שהוא מנסה לתקן מחדל של קודמיו, מיכה לינדנשטראוס ואליעזר גולדברג: להכיר ברפי רותם, קצין המודיעין של יחידת החקירות המרכזית מכס-מע"מ, כמי שחשף שחיתות ברשות המסים, ולנסות להשיב לו את זכויותיו הסוציאליות שנשללו ממנו על-ידי המערכת הנקמנית של רשות המסים.

הבעיה היא שזה לוקח לשפירא יותר מדי זמן. פרשת רפי רותם היא המבחן העליון של מוסד מבקר המדינה בתפקידו הבסיסי - הגנה על חושפי שחיתות.

רותם, יחד עם בכיר במס הכנסה שוקי משעול, הובילו קבוצה של 15 חוקרים, שהתריעו על שחיתות פנימית בתוך מערך החקירות ברשות המסים. בין היתר התריעה הקבוצה על רו"ח קובי בן-גור, ממורשעי פרשת המינויים ברשות המסים, שלטובת אינטרס עסקי שלו נפתחה חקירה "מוזמנת" נגד חברה מתחרה, שהובילה להתמוטטותה; חוקר שדרש שוחד מיני מנישומה; קשרים מפוקפקים עם משפחות פשע; הטבות חריגות לאנשי עסקים; וטיוח פרשיות הקשורות לספורט ובעיקר לעולם הכדורסל. טענות חמורות הושמעו גם כלפי מי שהיה מנהל רשות המסים, איתן רוב.

פרשת רותם התעוררה לאחרונה מחדש, בעקבות פרסום בתוכנית "מבט שני". בכיר במערכת אכיפת החוק אמר לי: "יזמתי פגישה, כי אתה כותב על הפרשה את הדבר הנכון. החשדות לשחיתות, שעליהם התריעו ה-15, לא נחקרו כראוי. בהנחיה מלמעלה, נחקרה לעומק רק התקופה שאחרי מינוי ג'קי מצא לתפקיד מנהל רשות המסים במקום איתן רוב. הבנו שצריך להעמיק רק בפרשת המינויים הפסולים ברשות המסים, על בסיס האזנות הסתר שנערכו בעקבות המידע של רותם, ובאמת הגענו להרשעות של מאה אחוז. הוכח כי בן-גור החזיק את רשות המסים בכיס הקטן שלו, והורשע ב-4 פרשיות שוחד עבור מינוי 'מומלציו' במערכת המס".

"לערוך עימות בין השניים"

טענת טיוח החשדות לשחיתות במערך החקירות פורסמה, אמרתי, מה יש להוסיף? הבכיר במערכת אכיפת החוק שלף מסמך: מהסדר ניגוד העניינים של איתן רוב עולה כי בן-גור ורוב שותפים בשתי חברות מסחריות (השקעות זמבה וג'ויה נכסים).

"עכשיו קרא את המסמך הזה", אמר. מדובר בהודעה במשטרה של אבי שהבזי, מי שהיה סגן מנהל היחידה למודיעין שטח וחקירות במס הכנסה.

קראתי ולא מצאתי רלוונטיות, אמרתי.

"עכשיו", הוא אמר, "קרא מזכר שתוכנו לא הוכנס משום מה לטופס מסירת ההודעה של שהבזי, אלא נכתב כמזכר אחרי העדות". במזכר נאמר, ששהבזי סיפר בהודעתו על פנייה אליו מצד איתן רוב, שהביע "עניין אישי" בתיק הפועל ראשון-לציון כדורסל.

מה הרלוונטיות, שאלתי. "שהבזי מבין בחקירות ובתכנים של עדות", הוא אמר, "ויומיים אחרי עדותו הוא התקשר לחוקרים ודרש לקבל ממנו מידע. הנה המסמך".

כך נכתב במזכר המודיעין המשטרתי: "אבי שהבזי מוסר כי בתקופה שכיהן איתן רוב כראש רשות המסים, ביקש רוב להקל בעניינם של שני נישומים שיוצגו על-ידי קובי בן גור, מכבי ראשון-לציון ועיריית טייבה".

אז מה אם שהבזי אמר, הקשיתי, הרי איתן רוב הכחיש את כל הטענות מהסוג הזה כשקרים או כנקמנות מצד כפופים לו שלא קודמו. "זה פשוט מאוד", השיב החוקר. "ייתכן שלגבי המידע הזה איתן רוב צח כשלג. אבל היה צריך לערוך עימות בין השניים, היה צריך ללכת לתיקים הרלוונטיים, לבדוק כל מסמך, להשוות בין השומות הראשונות לבין מה שנקבע בסוף ההליך ולבדוק את ההבדלים. מדובר בפעולות חקירה אלמנטריות ".

ומה מאלה עשתה המשטרה, שאלתי. "שום דבר", הוא ענה. "לא הייתה חקירה. זו רק דוגמה קטנה להזנחת החקירה לחשד השחיתות במערך החקירות, על חשבון התמקדות במינויים הפסולים".

עובדה, אמרתי, שאיתן רוב יצא מכל החשדות והחקירות בלי אף כתב אישום.

"היה לו עורך דין מצוין בשלבי החקירה", הוא חייך, "יהודה וינשטיין".