מה מרוויחה סיוה ממכירת נוקיה

החשש שסיוה תיפגע מרכישת נוקיה חסר היגיון: עם הגב של מיקרוסופט נוקיה טובה הרבה יותר מאשר כלקוחה עצמאית שמדממת הפסדים

במשך שנים רבות התקנאנו בפינים ושאלנו מי תהיה הנוקיה (NOK) הישראלית. עם השקת האייפון הגאוני לפני שש שנים הנחיל סטיב ג'ובס מכת מוות לאימפריה הפינית, שגססה מאז, ובשבוע שעבר הגיעה הכניעה הרשמית.

בעקיפין לא רק שג'ובס גמל אותנו מהקנאה הזאת, אלא המצאתו הניעה אצלנו גל גדול של הקמת סטארט אפים לפיתוחי אפליקציות, שחלקם, כמו למשל ווייז, הגיעו לאקזיטים חלומיים.

אפל מצדה לא סיימה את העבודה. כשבוע אחרי ההודעה הדרמטית של נוקיה תשיק אפל אייפון ייחודי לשוק הסיני הענק, היכן שנוקיה מכרה עד לפני שנים ספורות מאות מיליוני מכשירים פשוטים בשנה, וכהרגלה בשאר העולם לא קלטה בזמן שגם שם רוצים היום סמארטפונים.

בגזרת המניות הישראליות נוקיה היא מקור תמלוגים חשוב של סיוה (CEVA), דרך ספקיות השבבים שלה, ובבנק ההשקעות הקטן וויליאם בלייר הורידו השבוע את מניית סיוה מ"קנייה" ל"ניטרלי", כי לדעתם מכירת החטיבה של נוקיה מגבירה את האי-ודאות. הסיבה העיקרית להורדה - שעלתה למשקיעים 10% - הייתה לקוחה גדולה של סיוה, ברודקום (BRCM), שהודיעה כי רוכשת את עסקי מעבדי ה-LTE של חברת השבבים היפנית רנסאס.

אני לא רואה שום היגיון בהורדה הזאת, ולדעתי נוצרה הזדמנות נוספת למשקיעים להיכנס לסיוה במחיר נוח יותר, לקראת חידוש הצמיחה במכירות וברווחים בשנה הבאה. על דחיית ההשקות של מעבדי LTE מצדה של ברודקום סיוה כבר חטפה בחודש יולי, אז צנחה המניה מרמות של 21 דולר. אם האנליסטים של בלייר חוששים שברודקום תיטוש בהמשך הדרך את סיוה, הם טועים.

למרות שמעבדי ה-LTE של רנסאס לא מבוססים על סיוה, אפשר היה להבין ממנכ"ל ברודקום בשבוע שעבר, בשיחת הרכישה, שקו מעבדי ה-LTE של רנסאס לא בא להחליף את הקיים, אלא להאיץ את מאמצי הפיתוח. זאת במטרה שמעבדי ה-LTE של ברודקום (שמפותחים על בסיס DSP של סיוה) יגיעו מהר יותר לשוק, ויהוו תחרות לקוואלקום (QCOM), שמובילה היום.

אגב, רנסאס גם היא לקוחה של סיוה, אבל בתחומים אחרים שבהם היא תתרכז בשנים הקרובות - כמו למשל מעבדים למכוניות ללא נהג - מה שמוכיח שלא היו לרנסאס פתרונות DSP טובים משלה בתוך הבית.

גם החשש שרכישת נוקיה תפגע בסיוה חסר כל היגיון, כי עם הגב של מיקרוסופט נוקיה טובה הרבה יותר לסיוה מאשר כלקוחה עצמאית שמדממת הפסדים כבדים.

הרוח הגבית של איזיצ'יפ

החזרה לעבודה אחרי חופשות הקיץ הביאה לחידושם של כנסי משקיעים, ובין החברות הישראליות שאני מחזיק כאן יציגו מחרתיים סיוה, מלאנוקס (MLNX) ואיזיצ'יפ (EZCH) בכנס של דויטשה בנק (DB) בלאס וגאס.

איזיצ'יפ תציג גם מחר, בכנס קטן של 13 חברות שבבים מנישות שונות שמארגן בנק ההשקעות רות' קפיטל בסן פרנסיסקו, שיתרכז בתחומים הכי מעניינים היום: הניידות ותשתיות מחשוב ענן. בתחום האחרון מעבדי ה-NPS החדשים של איזיצ'יפ יעוררו עניין רב בכנס הזה, למרות שהמכירות יחלו רק בעוד כשנתיים.

איזיצ'יפ מגיעה לכנסים השבוע עם רוח גבית כתוצאה מהעלאת המלצה ל"קנייה" ומחיר יעד של 32 דולר, שהוציא ביום שישי בנק ההשקעות צ'ארדן. המניה נסוגה מאז התוצאות החזקות בתחילת אוגוסט, בגלל דבריו הפסימיים משהו של ג'ון צ'יימברס מנכ"ל סיסקו (CSCO), למרות שספציפית הוא ציין את הצמיחה החזקה של קווי הנתבים, שבשוק ידוע כי הם מבוססים על מעבדי איזיצ'יפ.

להערכתי מצבה של איזיצ'יפ איתן מתמיד, כי נוסף על המכירות החזקות לסיסקו וההתעוררות אצל אריקסון (ERIC), שני הלקוחות הסינים שלה, ZTE ו-Huawei, צפויים להאיץ את ההזמנות בקרוב. זה אמור לקרות כי כל חברות הסלולר הסיניות דיווחו בתוצאות לרבעון השני על העלאת קצב ההשקעות בתשתית הרשתות בחצי השני של השנה.

לסיום, בכנס הנ"ל של רות' קפיטל תופיע גם קוויקלוג'יק (QUIK), שהיא חברת שבבים אמריקאית קטנה, מעין חברת חלום, שאני מחזיק כאן כבר הרבה זמן, בתקווה שתצליח לחדור לשוק הסמארטפונים והטאבלטים של הגדולים. לחברה יש פתרונות ייחודיים לשיפור איכות הצפייה תוך כדי חיסכון משמעותי באנרגיה, ולאחרונה היא הצליחה לחדור לטאבלט חדש של סמסונג - שלב שאני מגדיר בחברות חלום כיציאת הרכבת מהתחנה.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.