חברת התעופה אל-על מבטלת את טיסות היום לאילת

טיסות הבוקר והצהריים של אל-על לאילת המבוצעות במטוסי סילון מבוטלות בשלב זה, ואילו טיסות הלילה יימשכו ■ ההודעה באה עקב הנחיית רשות התעופה האזרחית על שינוי נתיב הטיסה ■ בישראייר ובארקיע הטיסות יתקיימו כסדרן

החל מהיום (ג'), חברת התעופה אל-על מבטלת שתיים מתוך 3 הטיסות היומיות שלה בקו לאילת.

ההודעה באה בעקבות הנחיית רשות התעופה האזרחית (רת"א) על שינוי נתיב הטיסה והליך הנחיתה וההמראה בשדה התעופה באילת במשך שעות היום - הנחיות שנכנסו לתוקפן ב-9 בספטמבר 2013.

בהודעת אל-על נכתב כי "אל-על בחנה באופן מעמיק ויסודי את רמת בטיחות הטיסות במתווה החדש, ולאור המלצתם של גורמי המקצוע והטייס הראשי של אל-על, קברניט עמוס מוהר, החליט מנכ"ל אל-על, האלוף במיל' אליעזר שקדי, להשעות את טיסות היום לאילת במטוסי הסילון".

עם זאת, אין שינוי לגבי טיסות הלילה של אל-על בקו לאילת, משום שהמתווה החדש אינו חל עליהן.

בישראייר ובארקיע התקבל המתווה החדש, ושתי החברות מודיעות כי הטיסות יתקיימו כסדרן.

לקוחות אל-על שטיסותיהם בוטלו יקבלו החזר כספי, ותועמד לרשותם העברה יבשתית מנתב"ג ומאילת (באמצעות אוטובוסים) ללא עלות.

כזכור, בתחילת אוגוסט השנה נסגר נמל התעופה באילת למשך שעתיים בשל החלטות ביטחוניות של צה"ל. 8 טיסות הופנו לשדה התעופה בעובדה. בעקבות המתיחות באזור ומשיקולים ביטחוניים, הודיעו רת"א על שינוי במתווה הטיסה לאילת.

חשוב לציין כי שינויים במתווי טיסות הן הליך לא שכיח, המתקבל לאחר חודשים של בדיקות הכוללות טיסות סימולטורים ובדיקת היקפית של בטיחות הנוסעים. הנחיות רת"א הועברו לחברות התעופה לפני כשבוע.

"לצערנו, לא קיבלה אל-על מרת"א מענה הולם לשאלות גורמי המקצוע והטייס הראשי של אל-על, ולא התקבלו עד כה פתרונות שיניחו דעתנו בדבר הפעלה בטוחה של המטוסים בסטנדרטים הבטיחותיים המקובלים", ציינה אל-על בהודעתה, והוסיפה כי מנכ"ל אל-על הביע בפני מנהל רת"א דאגה עמוקה להשלכות של ההנחיה החדשה בהיבט הבטיחות.

את ממצאיה העבירה אל-על בעקבות טיסת ניסוי שבצעו מומחיה ללא נוסעים בהתאם למתווה הטיסה החדש לאילת - ולפיהם "אין כל מקום לספק ביחס לסיכונים הגלומים במתווה כפי שהונח על-ידי רת"א".

אל-על חנכה את הקו לאילת באוגוסט 2010. משרד התחבורה הגביל את חברת התעופה הלאומית ל-3 טיסות בלבד, ולפיכך נקבעו טיסות בוקר, צהריים וערב. כאמור, טיסות הבוקר והצהריים המבוצעות במטוסי סילון מבוטלות בשלב זה.

מהחברה נמסר כי מנכ"ל אל-על שקדי העביר בקשה דחופה למנהל רת"א בכדי שיאשר את המשך הפעלת שדה התעופה באילת במתכונת הקודמת (טרם השינוי בהוראות הנחיתה וההמראה), כמו גם התייחסות לפתיחת שדה התעופה בעובדה כפתרון זמני, וזאת בכדי לאפשר דיאלוג מקצועי ומעמיק כמתחייב בסוגיות בטיחות ובחינה מתואמת של כלל הממצאים.

בתגובה להחלטת אל-על להשעות את טיסות היום לאילת, מנהל רת"א, גיורא רום, מסר היום כי תהליכי הטיסה החדשים לאילת בטוחים, וכי חברות התעופה ארקיע וישראייר הודיעו לרת"א כי הן ערוכות לבצע את תהליכי הטיסה החדשים בבטחה ואף מבצעות אותם בפועל מזה יומיים, בבטיחות רבה.