ירוחם תוכפל: 677 יחידות דיור אושרו לבנייה בעיירה

רשות מקרקעי ישראל: "מטרת התוכנית למשוך אוכלוסייה איכותית לירוחם, תוך ניצול ההזדמנות של מעבר עיר הבה"דים לדרום באמצעות בניית שכונת איכות חיים גבוהה"

הוועדה המחוזית דרום אישרה למתן תוקף תוכנית לבניית 677 יחידות דיור חדשות על שטח של 740 דונם בירוחם. התוכנית, שאושרה כעת למתן תוקף, מצטרפת לתוכנית נוספת בעיר, לבניית אלף יחידות דיור נוספות שאושרה במסגרת הועדה לדיור לאומי (וד"ל) בתחילת השנה. את שתי התוכניות יזמה רשות מקרקעי ישראל.

התוכנית החדשה שאושרה כעת כוללת 444 יחידות דיור שיוכלו להיבנות בבנייה רוויה, 233 מגרשים שישווקו על-ידי רמ"י לבניית עצמית (בנה ביתך) ועוד 275 דונם של שטחים ציבוריים פתוחים וכ-135 דונם המיועדים לפארק.

כעת, לאחר שאושרו התוכניות, שעל-פי האוכלוסייה הקיימת של העיר ירוחם צופים ככל הנראה גל של הגירה חיובית לעיר משום שהם מכפילים את היצע הדיור הקיים, נותר יהיה לראות כיצד יקבלו הקבלנים והיזמים את ההיצע החדש כשזה יבשיל למכרזים. הצפייה לגידול משמעותי של אוכלוסיית העיר מתבססת לא מעט על הפוטנציאל של עיר הבה"דים שהולכת ונבנית כיום אולם לא מן הנמנע שמדובר בכמות יחידות דיור ומכרזים ששיווקם יארך זמן רב.

מרמ"י נמסר היום כי "מטרת התוכנית למשוך אוכלוסייה איכותית לירוחם, תוך ניצול ההזדמנות של מעבר עיר הבה"דים לדרום באמצעות בניית שכונת איכות חיים גבוהה. השכונה החדשה תהיה מוקפת בשטחים ירוקים פתוחים, המשולבים בפארק טיילת לאורך נחל שועלים, המהווה אזור בעל איכויות נופיות גבוהות". עוד נמסר מרמ"י כי 130 יחידות דיור מתוך הדירות שייבנו בבנייה הרוויה ייועדו לדיור בר-השגה.

יש לציין כי כל עוד אין הגדרה אמיתית או התייחסות מפורשת למונח זה בחוק, ההגדרה דיור בר-השגה היא ריקה מתוכן ומתייחסת לכל היותר לסעיף בתב"ע שקובע כי דירות אלה יהיו דירות קטנות. אפשרות נוספת היא שיחידות דיור אלה יוצאו במסגרת מכרזי מחיר למשתכן או מכרזי שכירות. כזכור, הגדרת המונח דיור בר-השגה הייתה אמורה להיכנס לרפורמה הגדולה בחוק התכנון והבנייה שמעולם לא אושרה בפועל (רפורמת המרפסות). ברפורמה החדשה, רפורמת הפרגולות, אותה מקדם כעת שר הפנים גדעון סער, נושא זה כלל לא עלה על הפרק או הוזכר.

בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל, אמר לאחר אישור התוכנית כי "אנו ערים למקומה המשמעותי של ירוחם במטרופולין וביכולתה למשוך אוכלוסיות חזקות עם המעבר לעיר הבה"דים שיגבירו את קצב הצמיחה ותנופת הפיתוח בעיר הדרומית ונעשה כל שנוכל לסייע לירוחם לממש את הפוטנציאל הטמון בה".

מנהל אגף תכנון ופיתוח ברמ"י, רפי אלמליח, אמר היום כי "ירוחם מהווה בשנים האחרונות מוקד משיכה לאוכלוסיות מגוונות והביקוש למגרשי מגורים, בעיקר צמודי קרקע, גדל באופן משמעותי. הרשות נערכת מחד לקידום תוכניות גדולות בהיקפים של 1600 יחידות דיור בתמהיל מגוון בדרומה של ירוחם, ובקידום תוכניות לשיפור פני העיר והתחדשותה מאידך, זאת על-ידי שדרוג תשתיות בשכונות הוותיקות,על-ידי קידום בנייה חדשה בשטחים פנויים במרקם הקיים והוספת מוסדות ציבור".