יחימוביץ': "מסתבר שלפיד לא היה 'מוכרח' להעלות מסים"

יו"ר האופוזיציה בוועידת העסקים הקטנים והבינוניים: "מלכתחילה לא היה צורך להטיל גזרות כה קשות על הציבור. אתם מנוע הצמיחה של המשק ושוב במקום לטפח אתכם - שוחקים וחונקים אתכם"

"אם העסקים הקטנים ינהלו משא ומתן משותף מול הבנקים, הם ישנו את כללי המשחק ויהפכו את פירמידת האשראי על הראש", כך אמר היום (ד') ח"כ אראל מרגלית (העבודה) בוועידת העסקים הקטנים והבינוניים של מידע כנסים, והודיע כי הוא מגבש קבוצה של עסקים קטנים ובינוניים שתפעל מול הבנקים לרכישה מרוכזת של אשראי בריבית נמוכה.

לדבריו, "יש בישראל מעל 400 אלף עסקים קטנים ובינוניים שמסבסדים את החובות של אחוז אחד מהמשק. העסקים הקטנים מהווים 99% מהמשק, אבל מקבלים רק 25% מהאשראי ובריבית גבוהה של 8%-11%, לעומת שכבה דקה של עסקים שנהנית מ-75% מהאשראי בבנקים שאותו היא מקבלת בריבית נמוכה של 4%".

גם ראש מפלגתו, שלי יחימוביץ', קראה לפעול למען העסקים הקטנים והבינוניים באופן שלפחות רבע מהמכרזים שמפרסמת המדינה ייועדו למגזר זה. היא גם ביקרה את אופן חלוקת הטבות המס לחברות הגדולות, ואמרה "קחו את 4 מיליארד השקלים שקיבלו ב-2010 ארבע החברות הגדולות במשק כהטבות מס, חלקו אותם ב-4,000 עסקים קטנים ובינוניים ותקבלו יצירת מקומות עבודה, צמיחה, מאבק אמיתי בריכוזיות וצמצום של פערים ויזמות".

יחימוביץ' גם הזכירה את חבילת השכר המיועדת של מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, בהיקף של 16 מיליון שקל, וזאת לדבריה, בזמן שכל החברות של החברה לישראל, למעט כיל, מפסידות. היא פנתה אל בעלי העסקים הקטנים ושאלה: "אתם מדמיינים את עצמכם מושכים חבילות שכר מטורפות כשהעסק שלכם נתון לחובות או שהוא אפילו רק מאוזן?".

יחימוביץ' עקצה גם את יאיר לפיד כשאמרה: "מסתבר שלפיד לא היה 'מוכרח' להעלות מסים... מלכתחילה לא היה צורך להטיל גזרות כה קשות על הציבור. אתם מנוע הצמיחה של המשק ושוב במקום לטפח אתכם - שוחקים וחונקים אתכם".

במסגרת הוועידה אמר אהוד רצאבי, נשיא להב, המייצג את העסקים הקטנים והעצמאיים, כי הרשויות המקומיות אחראיות לחלק ניכר מקשיי ההישרדות שלהם. לדבריו, אם הרשויות לא ירחיבו את משאביהן למען מגזר העסקים הקטנים "זה רק עניין של זמן עד שיקרסו". לדבריו, "העסקים הקטנים נאבקים על קיומם ולעתים תכופות השלטון המקומי רק מקשה עליהם. הבחירות לרשויות המקומיות שיערכו בחודש הבא מהוות הזדמנות מצוינת לשינוי סדרי עדיפויות ולחשבון נפש".

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, קרא בוועידה לשר האוצר, יאיר לפיד, להשיב את מס החברות לרמה של 25% ולהורות על השבת המס על משיכת דיבדנד בחברות בשיעור דומה, זאת בעקבות הגעת התוצר הלאומי של ישראל לטריליון שקל. "את השיפור בתקציב המדינה יש לראות כהזדמנות לביסוס מדיניות אורכת טווח, שתעניק תנופה מחודשת למגזר העסקי", אמר.