נשיא התאחדות התעשיינים: "להכפיל את השכר בתעשייה"

צביקה אורן סבור כי הדבר יתרום לעלייה בפריון, אולם מבהיר שקודם הממשלה צריכה להשקיע בחינוך טכנולוגי ובהכשרות מקצועיות

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, מאמץ את המחקרים האחרונים של בנק ישראל ושל מרכז טאוב, שלפיהם הפריון הנמוך במשק הישראלי נובע בין היתר בשל שכר נמוך והשקעה מועטה בחינוך טכנולוגי. "כדי להמשיך לפתח את התעשייה המפוארת שלנו, עלינו להכפיל את השכר בתעשייה ולהגדיל משמעותית את הפריון", אמר היום (ד') אורן בביקור משותף יחד עם נשיא המדינה שמעון פרס במפעל "פלסאון" מקיבוץ מעגן מיכאל, העוסק בייצור מחברי פלסטיק.

מה מונע מהתעשיינים להכפיל כבר היום את השכר של עובדיהם? בשיחה עם "גלובס" הסביר אורן, כי 80% מהמפעלים בתעשייה סובלים ממחסור בכוח-אדם מקצועי, וכי כדי שהתעשיינים ישלמו יותר, קודם צריך שכוח-האדם יהיה מותאם. במי זה תלוי? לדברי אורן, בראש ובראשונה בממשלה: "אלוהים ברא לא רק ראש חכם, אלא גם ידיים טובות, וברור שאני מעדיף רתך מאושר עם משכורת של 13 אלף שקל בחודש לעומת עובד מתוסכל עם משכורת של 5,000 שקל בחודש. אנחנו בעד. הפריון של העובד הישראלי עומד על 40%-60% בלבד מהפריון של העובד המקביל באירופה ובארה"ב, ובשביל שנגיע לרמה של 80% לפחות, מדינת ישראל צריכה לעשות את מה שעושות אותן מדינות - להשקיע בחינוך טכנולוגי ובהכשרות מקצועיות. אם המדינה תעשה את זה, כמו שהיא עשתה, אגב, בעבר - נוכל להכפיל את המשכורות ועדיין לשמור על כושר תחרות. זה כדאי לי".

מדוע התעשיינים לא יכולים להכשיר בעצמם את העובדים? "כשאני מכשיר בעצמי, מתוך עשרים אנשים שמגיעים אלי, אולי אחד נשאר בסוף וגם זה עולה לי הון תועפות", מסביר אורן. "לא צריך להיות כלכלן גדול כדי להבין שאם תהיה הכשרה מרוכזת והשקעה מרוכזת, זה גם יעלה פחות מאשר השקעה של מפעל בודד", הוסיף. לדבריו, בממשלה מבינים היטב את הצורך שעליו הוא מצביע, אולם קבלת ההחלטות בעניין מתמהמהת. "בכל מדינה באירופה שיש בה כלכלה חזקה, תמצא מערך רציני להכשרה מקצועית", הוא אומר.

2013: עלייה קלה בשכר

על פי נתוני התאחדות התעשיינים, ברבעון הראשון של 2013 נרשמה עלייה נומינלית של 3.9% בשכר העובדים בתעשייה, שעמד על 13,057 שקל ברוטו בחודש - זאת לאחר תוספת משמרות, שעות נוספות וכדומה.

במונחים ריאליים, לעומת זאת, נרשמה עלייה מתונה יותר של 2.5%.

השכר הממוצע כולל הן את תעשיית ההיי-טק, להוציא את עובדי התוכנה והמו"פ, והן את עובדי הכרייה והחציבה. האחרונים, שהם בעיקר עובדי כימיקלים לישראל, מרוויחים את השכר הגבוה ביותר בתעשייה, עם ממוצע של 32,569 שקל ברוטו בחודש.

לעומתם, העובדים בענפי העור, הטקסטיל, מוצרי העץ והריהוט, המזון והמשקעות וענפי נוספים בתעשייה, מרוויחים פחות מהשכר הממוצע (ראו גרף מצורף בעמוד זה).

פרס: להגדיל את היצוא

בביקורו במפעל פלסאון, אמר הנשיא פרס, כי "חשוב שעם ישראל ידע איזו תעשייה מפוארת קיימת פה בישראל. אנשים קונים מוצרים 'כחול לבן' לא בגלל התנדבות, אלא בגלל האיכות, שהיא א'-א'. לכן, כמו שחשוב להגן על הביטחון, חשוב להגן על התעשייה הישראלית ולפעול להגדלת היצוא. לא רק להקטין את האבטלה, אלא להגדיל את הסחר. התעשייה הישראלית מובילה בעולם ואני מעריך את התחכום, היצירתיות והכישרון הישראלי". על מפעל פלסאון, אמר פרס: "לקחתם פלסטיק והפכתם אותו להון".

שכר בתעשיה
 שכר בתעשיה