הסדרה הפוליטית שמשגעת את דנמרק ואת העולם כולו

אם אתם יודעים להגיד "תודה" בדנית, כנראה שגם אתם בין מיליוני המעריצים שקנתה לעצמה הסדרה הפוליטית "בורגן" ■ רגע לפני עליית העונה השלישית והאחרונה ב-yes oh, מספרים שניים מכוכבי הסדרה על ההצלחה הבינלאומית

מלון "ד'אנגלטר" בלבה של קופנהגן, בירת דנמרק, הוא אחד ממלונות היוקרה הראשונים בעולם. מאז הוקם בשלהי המאה ה-18, התארחו בו אינספור נסיכים, נשיאים, כוכבי רוק והאנס כריסטיאן אנדרסן אחד - אולי יוצר הפורמטים הראשון בממלכה. מבחוץ מבהיק המבנה בלובנו ובפנים תקרותיו גבוהות ורחוקות, נתמכות על-ידי קירות תכלכלים מעוטרי שבכה. את פניהם של באי המלון שנמצא בין התיאטרון המלכותי של דנמרק לרציף Nyhavn הצבעוני, מקבל שולחן עגול עמוס מאות פרחים בצבעי לילך ולבן, מסודרים באגרטלים שקופים, שונים האחד מהשני. 3 נשים עוד נעות סביב המיצג בחריצות, מקצרות גבעול סורר, מגרשות פירור. ארשת פניהן הידידותית ממילא קורנת באור גדול יותר כשלמלון נכנס מיקאל בירקייר. הוא מתעניין במעשיהן, מפלרטט בחן, והן, ששירתו שועי עולם, נמסות באחת.

בירקייר, 55, גבוה ומרשים, חף מכל גינון של כוכב. הוא שביקש להיפגש במונומנט הדני שנפתח מחדש רק שבועות ספורים לפני הריאיון, כדי לבחון מקרוב את תוצאות השיפוץ שעלה לבעליו האיסלנדיים 80 מיליון אירו. כחצי שנה חלפה מאז הסתיימה בדנמרק העונה השלישית והאחרונה של "בורגן", סדרת המופת הפוליטית, שבה הוא מגלם את דמותו של פיליפ כריסטיאנסן, בעלה של ראשת הממשלה (העונה תחל בערוץ yes oh, ב-21.9). לא פחות מ-2 מיליון דנים צפו בדרמה בכל ערב שבת שבו שודרה בערוץ הציבורי, והרגישו (בדרכם הסקנדינבית) שפיליפ הוא בן בית.

"עשיתי סדרות טלוויזיה אחרות, סרטים, ובעיקר הצגות תיאטרון", מספר מי שכיכב גם בגרסת המקור של "דה קילינג" בראיון ל"פירמה". "אבל כשאתה מופיע בטלוויזיה במדינה קטנה כמו דנמרק, כולם מכירים אותך מיד. אני זוכר שהתפקיד הראשון שגילמתי בטלוויזיה היה של רופא, ואנשים עצרו אותי ברחוב להתייעצות. הם אמנם עשו זאת בהרבה נימוס, אבל אני די נבהלתי מכל הנושא הזה של התהילה".

במשך שנים, התעקש בירקייר להימנע מאור הזרקורים ועשה זאת בהצלחה על במת התיאטרון הדני המלכותי. לפני כארבע שנים הגיע לידיו התסריט של "בורגן", ויוצר הסדרה אדם פרייס העמיד בפניו דילמה. "שאלו אותי מה אני מעדיף לגלם, פוליטיקאי או מישהו מהחיים הפרטיים של הגיבורה. עניתי שאני לא רוצה להיות פוליטיקאי. מה שמעניין אותי הוא מה עושה הכוח לחיים של האנשים. חיי המשפחה זה הדבר הבסיסי בחיים שלנו. כולנו צריכים מישהו שיאהב אותנו".

- ונדמה שאכן הסיפור ב"בורגן" הוא יותר משפחתי מפוליטי.

"אחרי העונה הראשונה בדנמרק, העיתונים כתבו 'אנחנו אוהבים את החיבור בין בירגיטה לפיליפ, הם זוג נהדר' וקבעו שזה סיפור משפחתי, לא על פוליטיקה. ולא לזה התכוונו הכותבים. הם רצו שכל תחום המשפחה יהיה רק ערך מוסף, לכן הם קצת דילגו על זה בעונה השנייה והרחיקו ביניהם. וזה בסדר".

יש כבר סוכן בארה"ב

דנמרק היא מדינה קטנה וצוננת, שאנשיה החמימים ידועים בצניעותם. בירקייר מספר על כ-200 שחקנים עובדים במדינה ("מרוויחים מספיק טוב כדי לקנות בית, אופניים, ולקחת את הילדים לחופשה"), ואלה נפגשים במשך שנים, כמו גם יתר אנשי הצוות, שוב ושוב באותן הפקות - על הבמה או המסך. ההצלחה הבינלאומית של "בורגן" ושל "דה קילינג" לא רק טלטלה את התעשייה הדנית, היא גם משכה אליה תשומת לב ופתחה בפני אנשיה אופקים שלא הכירו עד כה.

"המנטליות הדנית היא 'היצמד למה שאתה יודע ואל תשאף רחוק מדי'", מספרת בירגיטה היורט סורנסון, המגלמת בסדרה את העיתונאית הערכית קתרינה פונסמרק. "לקח לי זמן להתרגל לרעיון שאני יכולה לעשות הרבה גם מעבר לדנמרק. ביליתי באביב האחרון בבריטניה והם השתגעו שם על 'בורגן' וקיבלתי שם עבודה, ואחר כך קיבלתי עוד עבודה ואני מצלמת סרט בינלאומי בבולגריה. עכשיו לוקחים אותי בחשבון הרבה יותר לתפקידים מעבר לים. יש לי כבר סוכן באנגליה וסוכן בארה"ב. 'בורגן' כנראה עזרה לי לדלג על כמה שלבים בקריירה שלי. בכל אופן, אני עדיין צריכה לעשות אודישנים".

- הוליווד בתכנון?

"ככל שאני מבינה, הוליווד הוא כבר לא מקום, זה מותג. כי הפקות רבות של מה שנחשב 'הוליווד' הן ברחבי העולם. מה שמעניין אותי זה לעבוד ברחבי העולם, זו זכות גדולה לנדוד עם העבודה שלך. משום שדנמרק היא מדינה קטנה והתקציבים שלנו קטנים, אין לנו אפשרות לעשות כאן דברים בסדר גודל עצום, וזה בהחלט מרגש. בהחלט הרבה יותר קל להיות עכשיו שחקן סקנדינבי מאשר בעבר".

חייבים להודות, יש קושי לנהל את הריאיון כשמביטים אל תוך עיניה הכחולות של היורט סורנסון, 31. היא כבר לא בלונדינית כמו קתרינה, שיערה כהה יותר, אבל נדמה שהיא נחושה לא פחות מהכתבת הלוחמנית. "בורגן", שינתה "הכל" עבורה, היא אומרת. "גדלתי במשפחה נורמלית, עם שתי אחיות גדולות. הייתי תלמידה טובה, ישבתי בשקט והכנתי שיעורים, רק כשהייתי בת 19 נרשמתי לקבוצת דרמה של חובבים ושם החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות. התחלנו לצלם את הסדרה שנתיים אחרי שסיימתי את לימודי המשחק. עשיתי קצת תיאטרון, שני סרטים, אבל טלוויזיה היא פלטפורמה עצומה כי אתה מגיע לכל כך הרבה אנשים, והייתי כל כך צעירה. אז זה שם אותי על המפה, תחילה בדנמרק ומיד אחר כך ברחבי העולם, מה שהיה די מפתיע".

- מה לדעתך מושך כל כך ב"בורגן" ברחבי העולם?

"אני שואלת את עצמי את השאלה הזאת כל הזמן. חשבנו שזה יהיה רק בדנמרק ולא תיארנו לעצמנו שזה יהיה סיפור הצלחה כזה, אז אנחנו די מבולבלים. זה גם בזכות התזמון. 'דה קילינג' די סללה את הדרך ויצרה עניין במה שנעשה כאן. מעבר לזה, יש עניין הולך וגובר בפוליטיקה ובשלטון על המסך. אם נשווה את 'בורגן' ל'בית הלבן', סדרה שאני מעריצה גדולה שלה, אצלנו יש התוספת של החיים הפרטיים וזה נוגע ליותר אנשים, כי רואים את השפעת הפוליטיקה והעבודה התובענית הזו על החיים האישיים. במדינות מסוימות העובדה שהייתה דמות נשית ראשית חזקה הייתה לה משמעות רבה".

לדברי בירקייר, "יש לנו היסטוריה ארוכה של מספרי סיפורים. אנשים יצירתיים שעטים על רעיונות ומוציאים אותם לפועל במהירות ובזריזות. המפיקים של הסדרות טובים בלתת לאנשים תחושה אותנטית, כך שאתה יכול להאמין למה שמתרחש על המסך. וכשאנחנו קוראים את התסריט כולם נמצאים שם, החל מאנשי האיפור והשיער ועד למפיק, ומעירים הערות".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"