סוכות ללא מס: רשות המסים פשטה על מבריחי ארבעת המינים

במכס בנתב"ג נתפסו כ-400 אתרוגים שהוברחו לארץ ■ על-פי הערכות רשות המסים, הברחה זו מהווה העלמת הכנסות בסך כ-43 אלף שקל

‎‎במיוחד לכבוד סוכות, רשות המסים יצאה במבצע נגד סוחרי ארבעת המינים המעלימים הכנסות. כחלק ממבצע רחב לתפיסת עברייני מס המנצלים את תקופת החגים לרווחים מהירים ללא דיווח, הפנו ברשות המסים את אור הזרקורים לשוק ארבעת המינים, המהווה חלק מהנוף הישראלי ומגלגל מיליוני שקלים מדי שנה בתקופת החגים. ‏

ברשות זיהו כי רבים מהסוחרים בתחום אינם מדווחים לרשות המסים על הכנסותיהם או מספקים דיווח חלקי בלבד, כאשר במקביל מתנהלת גם פעילות של הברחת ארבעת המינים מזנים משובחים פנימה אל תוך הארץ, תוך ניסיון להתחמק ממס.

בשבועיים האחרונים תפס מכס נתב"ג כ-400 אתרוגים ברשותם של 3 נוסעים, שניסו להבריח את האתרוגים לארץ, תוך התחמקות מתשלום מסים וללא אישור של הגנת הצומח במשרד החקלאות ואישור שירות המזון במשרד הבריאות.

‏בין המבריחים נתפסו מנהל ישיבה מבית"ר עילית שעבר במסלול הירוק, ובבדיקה במזוודותיו נמצאו כ-125 אתרוגים מהודרים. מתשאול של מנהל הישיבה עלה כי הוא הגיע ארצה עם נוסע נוסף, שכבר יצא אל אולם מקבלי הפנים. הבודקים איתרו את הנוסע הנוסף, שברשותו נמצא תיקו האישי של מנהל הישיבה, שאף הוא הכיל אתרוגים.

ההסבר שסיפק מנהל הישיבה, ששב ארצה ללא כל כבודה אישית אלא עם האתרוגים בלבד, היה: "נסעתי לג'רבה כדי להביא את האתרוגים הללו - רק עליהם אנחנו מתפללים".

עוד בין מבריחי האתרוגים: יהודי צרפתי שהגיע מצרפת ובמזוודתו נתפסו על-ידי בודקי מכס נתב"ג כ-150 אתרוגים מהודרים העטופים בקפידה. לדבריו, הוא רצה לקיים מצווה ולכן הביא את האתרוגים מצרפת "כדי לחלק אותם בישראל ליהודים"; וכן אזרח ישראלי, שעבר במסלול הירוק, ובמזוודתו נתפסו כ-125 אתרוגים מהודרים.

המסים החלים ביבוא אתרוגים הם מכס בשיעור של 2.72 שקלים לק"ג אך לא יותר מ-144%, בתוספת תשלום מע"מ. שווי כל אתרוג לצורך תשלום מסים נאמד בכ-30 דולר לאתרוג. ‏

על-פי הערכות אלה של רשות המסים, הברחת 400 אתרוגים מהווה העלמת הכנסות בסך של כ-43 אלף שקל. ‏‎‎‏