עתיד מעונן לסנדיסק, מלאנוקס ואטיוניטי

בכנס OpenWorld 2013 של אורקל, שמתחיל היום, המילה "ענן" תישמע מכל עבר, ושלוש הישראליות יהיו שם עם הכרזות חדשות בתחום

יום השישי הגדול של אפל (AAPL), שבו השיקה לראשונה שני דגמי אייפון שונים בו-זמנית, היה גם יום השישי השחור של בלקברי (BBRY), שפרסמה אזהרת רווח קשה מאוד. יהיו סיכומי המכירות של אפל בסוף השבוע הראשון להשקות אשר יהיו - מה שברור שהמותג שלה חזק מתמיד, וזה לא מקרי שבחודש אחד הרימו ידיים שני מותגי עבר מפוארים: נוקיה (NOK) ובלקברי.

אפל מסונכרנת מצוין עם מאות מיליוני לקוחותיה, שהמתינו בסבלנות שנה שלמה לדור הבא של האייפון. התחרות הגדולה שלה היא בעצם על לקוחות חדשים, בעיקר על אלה שלראשונה בחייהם רוכשים סמארטפון, ורובם נמצאים במדינות המתפתחות, ובראשן סין. כאן אפל לא מסונכרנת עם האנליסטים, שרצו לראות אייפון זול מאוד, התאכזבו והורידו המלצות, והיא מצדה הבהירה, שלעולם לא תשחק במגרש הזה של מכשירים זולים.

אחד האירועים הטכנולוגיים הגדולים של השבוע הוא ללא ספק OpenWorld 2013, הכנס השנתי הגדול של אורקל (ORCL), שמתחיל היום בסן פרנסיסקו, ויסתיים ביום חמישי. זה יהיה שבוע שבו ישמעו אלפי פעמים את המלה "ענן", גם אם מזג האוויר יהיה נפלא, כי כמעט הכול יהיה שם על "מחשוב ענן".

נוקיה ובלקברי כתמרור אזהרה

אין כבר לאיש ספק שעולם ה-IT, תשתית טכנולוגיות המידע, עובר ויעבור שינויים גדולים מאוד. כמו בעולם מכשירי הסלולר, גם כאן בעוד כמה שנים ניווכח ששחקנים חדשים ולא ידועים לקחו את ההובלה, וסוסים ותיקים ידעכו, או חמור אף יותר - עלולים להגיע לסוף דרכם אם לא יתעשתו בזמן.

סימנים ראשונים מראים שהסוסים הוותיקים אכן מתעשתים, על רקע המקרים של נוקיה ובלקברי מהסלולר, שעומדים לנגד עיניהם כתמרור אזהרה. למשל, יש שאומרים שפרישת סטיב באלמר מניהול מיקרוסופט (MSFT) קשורה בין היתר לניעור הגדול שלו זקוקה החברה הוותיקה הזאת, לקראת העידן החדש של מחשוב ענן וטיפול חכם בביג דאטה.

"סוס" ותיק אחר, לארי אליסון מייסד ומנכ"ל אורקל, כבר הפנים מזמן את השינויים הללו בתחום ה-IT. לאחרונה הוא חתם על הסכמי שת"פ בתחום הענן עם שתי חברות מהמתחרות הקשות שלו, שבעבר די השמיץ אותן: מיקרוסופט וסיילספורס.קום (CRM). מחרתיים ידבר אליסון בכנס על תחום הענן, לצדו של מנהל בכיר ממיקרוספט, שיסביר על השת"פ.

מבין החברות שאני מחזיק כאן אני מצפה להכרזות בכנס מסנדיסק (SNDK), ממלאנוקס (MLNX) ומאטיוניטי (ATTU) הקטנה. זיכרונות פלאש NAND נכנסים יותר ויותר למחשוב ענן כפתרון אחסון מהיר וחסכוני באנרגיה - וסנדיסק מכוונת חזק לשם, בין השאר באמצעות הרכישות הקטנות שביצעה בשנים האחרונות.

מלאנוקס מרגישה בבית בכנס הזה, כי אורקל מחזיקה סביב 10% מהחברה. המניות נרכשו לפני כשלוש שנים בבורסה במחיר של כ-21 דולר, והוגדרו כ"השקעה אסטרטגית", אחרי שהצעה לרכישת כל החברה נענתה בשלילה.

כמה מפתרונות הענן והביג דאטה של אורקל מבוססים על טכנולוגיית האינפיניבנד של מלאנוקס, ובאורקל צופים להם צמיחה חזקה מאוד בשנים הקרובות.

עם רכישת המניות דיווחה אורקל ש"קשרים חזקים וחבריים בין שתי החברות קריטיים לאורקל", ולמרות שעברו שלוש שנים, להערכתי הקשרים רק התהדקו מאז. אם אייל ולדמן, המייסד והמנכ"ל, מיואש בימים אלה ממחיר המניה - שצנח לתחתית של שנה וחצי - הוא ללא ספק יכול לצלצל לאליסון, ולהכתיב לו את סכום ההמחאה למכירת החברה.

אטיוניטי: הסכמים עם הענקיות

לעומת מלאנוקס, מניית אטיוניטי, שמוביל שמעון אלון, שברה בשבוע שעבר שיא של יותר משנה, ונראה שהמשבר של תחילת השנה חלף. אם הטכנולוגיה של מלאנוקס משנעת את הדאטה במהירות - ובהשהיה הכי נמוכה - במערכות כמו Exadata של אורקל, הפתרונות של אטיוניטי הם ה"משפך" שמביא את הדאטה מבסיסי הנתונים אל תוך אותן מערכות ענן, ולא רק של אורקל.

לקראת כנס אורקל השיקה אטיוניטי את Replicate 3.0, שהיא דור שלישי לפלטפורמת שכפול הקבצים שפיתחה בשנים האחרונות. בעידן של מחשוב ענן וביג דאטה, הצורך בכלים שמסוגלים להעביר קבצים מסוגים שונים בין בסיסי נתונים שונים - "שלא מדברים אחד עם השני" - הופך קריטי. לאטיוניטי הסכמים עם חברות ענק, שאמורים להניב לה הכנסות משמעותיות עם הזמן, כמו אמזון (AMZN), EMC, טרדטה (TDC), HP, IBM, SAP, מיקרוסופט וכאמור אורקל.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.