שוק המט"ח: הדולר היציג התחזק ב-0.3% ל-3.515 שקלים

האירו התחזק בכ-0.2% ל-4.749 שקלים ■ היום החלטת ריבית לאוקטובר

שינוי כיוון בשוק המט"ח. בבוקר עוד המשיך הדולר להיחלש (ב') מול השקל בפתיחת שבוע המסחר המקומי במט"ח, ונסחר ברמת שפל של מעל שנתיים. לאחר מכן שינה הדולר כיוון ובנק ישראל קבע לפני זמן קצר את השער היציג בעלייה של כ-0.3% לרמה של 3.515 שקלים. האירו התחזק בכ-0.2% ל-4.749 שקלים.

החזאים בשוק ההון מעריכים באחרונה כי רמה של 3.5 שקלים לדולר מהווה רמת סף לבנק ישראל וכי הוא לא ייתן לדולר לרדת מתחתיה ויתערב במסחר ע"י רכישת דולרים שלא מן המניין. כזכור, בנק ישראל רוכש כ-200 מיליון דולר מדי חודש כדי להסיט את השפעת הגז מ"תמר" על שער החליפין, אם כי רכישות אלה נפרסות על פני מספר ימים ולא גורמות להשפעות חריגות במהלך המסחר.

ביום שישי, נזכיר, הדולר היציג נחלש מול השקל ב-0.93% ל-3.504 שקלים, לאחר שבמהלך יום המסחר צנח שערו מתחת לרף הפסיכולוגי של 3.5 ש'. הפעם האחרונה בה שערו היציג של הדולר נקבע מתחת לרף זה היה בתחילת חודש אוגוסט 2011.

היום ב-15:00 יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש אוקטובר, ולפי רוב ההערכות, הוא יתיר את שיעורה ללא שינוי על 1.25%. למרות זאת, קיימים מספר גורמים שעשויים לגרום לבנק דווקא להוריד את הריבית ב-0.25% ל-1% בלבד: חשש מירידה בקצב הצמיחה במשק; סביבת אינפלציה נמוכה מאוד הרחק מאמצע יעד יציבות המחירים; צניחה בשער הדולר מול השקל; שיפור במאזן התשלומים מגירעון לעודף בשני הרבעונים הראשונים של 2013 וגם השיפור הניכר בתמונה הפיסקלית מעניק מרחב נוסף להרחבה מוניטרית, או לכל הפחות, לא מונע אותה. (לסיפור המלא)

ב-FXCM ישראל סבורים כי הבנק אכן יוריד ריבית היום, ומציינים כי כרגע, רק שילוב של התערבות בנק ישראל, ביחד עם שינוי בדולר העולמי, עשויים לשנות את התמונה השלילית של הדולר-שקל.

עוד ברקע למסחר במט"ח, החלטת הפדרל ריזרב מיום רביעי האחרון שלא לצמצם או להפסיק את ההקלה הכמותית שבמסגרתה הוא רוכש אג"ח ממשלתיות ב-85 מיליארד דולר מדי חודש. בהודעה של הבנק המרכזי נאמר כי "הפד מחכה לעדויות נוספות לכך שהשיפור הכלכלי מתמשך". כלכלני FXCM ישראל ציינו, כי "החלטתו של הבנק הפדרלי היא מכה לדולר, היא איתות מדאיג על חומרת המצב הכלכלי בארה"ב, והיא עשויה לעורר שוב בעולם את השיח סביב 'מלחמת המטבעות'".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, אומר כי "להערכתנו, בנק ישראל והאוצר יידרשו לנקוט שורת צעדים ובכללם הפחתת שער ריבית השקל כבר בעתיד הקרוב, זאת במטרה לאושש את הדולר ולמתן את הפגיעה ברווחיות הייצוא ושמירת תנאי סחר נוחים לתעשייה הישראלית בכלל וליצואנים בפרט.

"בהיעדר הנהגה מוסכמת בראשות בנק ישראל, עשוי הבנק להמשיך בגישה האנמית ולהימנע מנקיטת צעדים בעלי השלכות רחבות על כלל הפעילות במשק. לדעתנו, בראשות בנק ישראל הנהגה ראויה ומקצועית היכולה לקבל את ההחלטה, אך נדרשת לגיבוי המתאים במטרה לקיים צעדי מדיניות בעלת השפעות לטווח ארוך".