"לנגיד הבא תהיה עבודה קשה יותר - נשק הריבית מוצה"

אסף שאול מאלפא פלטינום קרנות נאמנות: "בנק ישראל משתמש בכדור האחרון בקנה" ■ אילן ארצי מהלמן-אלדובי: "הבנק המרכזי מעוניין להגיב להתחזקות השקל בימים האחרונים ועדיין חושש מהאטה במשק הישראלי"

בנק ישראל הוריד היום (ב') את ריבית חודש אוקטובר ל-1%, לעומת 1.25% בספטמבר. בספטמבר 2011 עמדה הריבית על 3.25% ומאז היא נמצאת במגמת ירידה. במקביל פרסם בנק ישראל תחזית צמיחה מעודכנת של 3.6% לשנת 2013.

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי, מציין כי "בנק ישראל החליט שלא להמתין לבחירת נגיד בנק ישראל, ולהוריד את הריבית ב- 0.25%. למרות נתוני הצמיחה האחרונים שהיו טובים יחסית, כנראה שהבנק מעוניין להגיב להתחזקות השקל בימים האחרונים ועדיין חושש מהאטה במשק הישראלי. בנוסף, גם דברי ברננקי מהשבוע שעבר והחלטתו שלא להפסיק את תוכנית הרכישות מעלים את החשש מפני האטה עולמית שתפגע גם במשק המקומי. לדעתנו, מדובר בצעד אמיץ ונכון של מ"מ הנגיד לנוכח העובדה שתהליך מינוי הנגיד עדיין מתמהמה".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "בנק ישראל החליט לשוב ולהוביל על פני להיות מובל, כאשר בחר להפחית את הריבית ברבע אחוז ולצמצם בכך את כדאיות ההימור על שער החליפין. דרך הקטנת פערי הריביות בין ישראל לשוקי חו"ל, מתכוונת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל לצמצם את היצע המט"ח ואף לעודד ביקוש מחודש לדולר. על רקע החלטת נגיד בנק ישראל וכצפוי, הדולר שב ומתחזק למול השקל ועולה מעל לרמת 3.53 שקלים לדולר. פעולתו של בנק ישראל לא יכולה להיות פעולה בודדת שתביא לשינוי המגמה של ייסוף השקל והפגיעה המתמשכת ברווחיות הייצוא ובעתיד התעשייה הישראלית. נדרש מהלך רחב יותר שיבטיח את רווחיות הייצוא וימנע הצפה של השוק המקומי בייבוא מתחרה".

חיים נתן, הכלכלן הראשי במנורה מבטחים בית השקעות: "להערכתנו, להחלטת הפד אשר הפתיע והחליט לא להאט את קצב הרכישות היה חלק מהותי בהחלטה הנוכחית. עם זאת צריך להסביר כי להערכתנו, העובדה שבנק ישראל אינו מצליח לשמר את שער החליפין ברמות אותן הוא רואה לנכון, אינה מספקת להורדת ריבית. הורדת הריבית במצב של משק הקרוב לתעסוקה מלאה, ובמצב בו למרות כל צעדי המפקח על הבנקים ממשיכים מחירי הדיור לעלות בחדות (9.3% ב-12 החודשים האחרונים), איננה נראית נכונה. להערכתנו, והן על פי תחזית מחלקת המחקר שפורסמה היום, זו תהיה הריבית הנמוכה, ולאחריה סביר להניח שצעד הריבית יהיה כלפי מעלה".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין כי "הסבירות להפחתה נוספת של הריבית בטווח הנראה לעין נמוכה מאוד. סביר כי בחודשים הקרובים בנק ישראל (כמו יתר הבנקים המרכזיים במרבית המדינות המפותחות), ימתין להחלטתו הבאה של הפד (בדצמבר) בנושא צמצום ההרחבות הכמותיות, ויבחן את השלכות הצמצום על ביצועי הכלכלות והמטבעות המרכזיים".

"השוק מגלם באופן חלקי בלבד את הורדת הריבית"

איילת ניר כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות: בהיעדר לחצים אינפלציוניים ובהינתן תחזית הלמ"ס ותחזית בנק ישראל לצמיחה מתונה ב-2013 ביחס לתחזיות הקודמות, הגורם שהשפיע יותר מכל על החלטת הוועדה המוניטרית הוא שער החליפין של השקל מול סל המטבעות, המהווה גורם המעכב את צמיחת המשק. אמנם, היום נרשם פיחות בשער השקל, אך ניתן להסביר את הפיחות על ידי תחזיות המשקיעים להפחתת ריבית, כך שהחלטה שלא להפחית את הריבית, הייתה עשויה לגרור לתיקון חד במטבע. מה הלאה? כאמור, הסיבה להפחתות הריבית האחרונות היא התחזקות השקל. ללא התחזקות זו סביר להניח שהריבית עדיין הייתה עומדת על 1.75%. קשה לחזות, האם יהיה די בצמצום פער הריביות לרמה הנוכחית כדי שהכוחות להמשך התחזקות השקל יחלשו באופן משמעותי. עם זאת, מאחר ובטווח הארוך יותר, הבנק המרכזי האמריקאי צפוי לצמצם את ההרחבה הכמותית, צעד שעשוי לצמצם עוד יותר את פער התשואות בין המשקים, הרי שאנו נותנים הסתברות גבוהה יותר לאי שינוי בריבית המוניטרית בשנה הקרובה".

אסף שאול, סמנכ"ל השקעות באלפא פלטינום קרנות נאמנות, מציין כי "בנק ישראל משתמש בכדור האחרון בקנה ומוריד את הריבית בשוק ב-0.25% ל-1%. המשמעות היא שלנגיד הבא תהיה עבודה קשה יותר מאחר ונשק הריבית מוצה באופן סופי והשלב הבא יצטרך להיות יצירתי יותר. הסיבות העיקריות להורדה הן הדחייה של צמצום ההרחבה הכמותית בארה"ב ושער הדולר שהגיע ל-3.5 שקלים. החולשה בנתונים הכלכליים בצמיחה ובתעשייה תרמה גם לשיקולים בעד הורדת הריבית. השוק מגלם באופן חלקי בלבד את הורדת הריבית ולכן נצפה לעליות שערים באגרות החוב ובשוק המניות".

"בבנק ישראל החליטו לא לחכות לנגיד הבא, אלא לפעול כבר עכשיו לעידוד הצמיחה במשק", כך אומר רו"ח אהוד רצאבי, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים בישראל, בעקבות החלטת בנק ישראל להוריד את הריבית. לדבריו, "זו החלטה חשובה ומבורכת אשר תקל על עלויות האשראי ותסייע למגזר העסקים הקטנים והעצמאים לשמור על יציבות פיננסית. הצמיחה הנמוכה, האינפלציה המתונה וחידוש מגמת התיסוף של השקל אפשרו את הפחתת הריבית, וטוב שבנק ישראל פעל כך".

רצאבי מוסיף כי "הגידול בצריכה הפרטית היה אירוע חד פעמי אשר חלף עם עליית המע"מ. המשק ממשיך לנוע על תוואי צמיחה מתון, כאשר הגידול בביקוש המקומי קיזז את הירידה ביצוא. החודש נרשמה עלייה קלה במדד הייצור התעשייתי וביצוא הסחורות כמו גם עלייה קלה במדדי הפדיון בענפי השירותים והמסחר. עליות אלו מותנו על ידי ירידות ביבוא מוצרי צריכה ומוצרי גלם, ביצוא השירותים ובשיעור המשרות הפנויות".

ליאור איילון, מנכ"ל משכנתא אובייקטיבית: "בנק ישראל מעביר לציבור מסרים סותרים. היום החליטו בבנק ישראל להוריד את הריבית ופעם נוספת מי שלא לקח הלוואות דיור ומשכנתאות במסלול ריבית פריים מפסיד. מצד אחד הטילו בחודש האחרון בבנק ישראל מגבלות בלתי אפשריות שחוסמות את הדרך בפני לווים המעוניינים לקחת משכנתא בריבית פריים, מצד שני הורדת הריבית ב-0.25% מיטיבה דווקא עם אותם הלווים בדיוק. למעשה, גם אם הריבית תכפיל את עצמה ואפילו תשלש את עצמה - עדיין משכנתא בריבית פריים תהיה משתלמת יותר ללווה הישראלי מאשר החלופה - משכנתא צמודת מדד".

שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר תכנון פיננסי: "הורדת הריבית על ידי קרנית פלוג בזמן היעדרותו של נגיד בנק ישראל מכהן מפתיעה, ומותירה את הנגיד שייכנס כמעט ללא תחמושת". לדבריו, "הורדת הריבית מתבקשת לאור שני גורמים עיקריים: האחד הוא שער הדולר אשר פוגע אנושות בייצוא הישראלי וכתוצאה מכך בצמיחה - מה שמקשה על בנק ישראל לעמוד ביעדים. הגורם השני הוא נאומו של יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, ממנו ניתן היה להבין כי סביבת הריבית הנמוכה בעולם הולכת להישאר זמן רב". בן אריה מוסיף כי "למרות שהורדת הריבית תמשיך לנפח את שוק המשכנתאות ותגרום, ככל הנראה, לעליית מחירי הדירות, אין זה מתפקידו של בנק ישראל לשמור על שוק המשכנתאות וההחלטה הייתה הכרחית לטובת הכלכלה הישראלית".