אקורד הסיום של קרנית פלוג? בנק ישראל הוריד את ריבית אוקטובר ל-1%

ב"י: "התמתנות הצריכה הפרטית" ■ "בתחילת השנה ייכנסו לתוקף העלאות מס נוספות" ■ תחזית הצמיחה יורדת וצופים עלייה באבטלה ב-2014 ■ ריבית אפס זה השחור החדש/ עמדה - ד"ר ישי אשלג

בנק ישראל הוריד היום (ב') את ריבית חודש אוקטובר ל-1%, לעומת 1.25% בספטמבר. זאת, בהתאם לתחזית "גלובס" מאתמול. הריבית צפויה להישאר על כנה עד אמצע 2014. בספטמבר 2011 עמדה הריבית על 3.25% ומאז היא נמצאת במגמת ירידה. כעת משמשת בתפקיד הנגידה ד"ר קרנית פלוג, עד שיתמנה נגיד חדש.

בין הגורמים להחלטה להוריד את הריבית מציין בנק ישראל את הדברים הבאים:

- האינפלציה אשר ב-12 החודשים האחרונים, והציפיות לשנה הקרובה, נמצאות מתחת למרכז יעד האינפלציה.

- בנוסף, האינדיקטורים שנוספו החודש ממשיכים לתמוך בהערכה שבניכוי השפעת תחילת הפקת הגז הטבעי, הפעילות הכלכלית ממשיכה להתרחב בקצב המתון שאפיין אותה בשנתיים האחרונות, ונמשכת היציבות בשוק העבודה. בתוך כך, נמשכת הירידה ביצוא על רקע הקיפאון בסחר העולמי, וחלה התמתנות בקצב צמיחת הצריכה הפרטית. הגידול בהוצאות הממשלה צפוי להתמתן ב-2014, ובתחילת השנה ייכנסו לתוקפן העלאות מסים נוספות.

- התמונה העולמית מצביעה על האטה אפשרית בקצב ההתאוששות במשקים המפותחים, תוך המשך התמתנות הצמיחה במשקים המתעוררים: החודש הופחתו תחזיות ארגון הסחר העולמי לצמיחת הסחר, תחזיות ה-FED לצמיחה בארה"ב, ותחזיות ה-OECD לצמיחה בארה"ב ובסין. הסביבה האינפלציונית העולמית ממשיכה להיות נמוכה.

- ה-FED הודיע שימשיך בתכנית ההרחבה הכמותית בהיקף הנוכחי, עד שיצטברו עדויות נוספות להתבססות השיפור בפעילות הכלכלית. לנוכח דחיית תהליך צמצום ההרחבה הכמותית (tapering), נמשכת אי הוודאות לגבי העיתוי המדויק של תחילת התהליך, עוצמתו והשלכותיו. הבנקים המרכזיים של אירופה, בריטניה ויפן צפויים להותיר את המדיניות המוניטרית מרחיבה מאוד לאורך זמן.

- עם ירידת המתח הגיאופוליטי ועל רקע המדיניות המרחיבה בעולם, התחדש הייסוף בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי, והוא יוסף ב-1.0% מאז הדיון המונטרי האחרון, וב-6.7% מתחילת השנה.

- נמשכת העלייה במחירי הדירות ונטילת משכנתאות בהיקפים גבוהים. אולם, הנחיות המפקח על הבנקים, המגבילות את שיעור ההחזר מן ההכנסה, את חלק ההלוואה שניתן בריבית משתנה ואת התקופה הסופית לפירעון ההלוואה במשכנתאות, צפויות להפחית את הסיכון לציבור נוטלי המשכנתאות ולמערכת הבנקאית.

בנק ישראל מציין כי הוא "ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשקים הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים ובפרט נוכח האי ודאות הנמשכת במשק העולמי. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

החלטת הריבית התבצעה היום למרות שתחילה לא הייתה כוונה לקבל החלטה חדשה, וההחלטה של אוגוסט הייתה אמורה להיות תקפה גם לאוקטובר. עם זאת, בחודש אוגוסט נמסר מבנק ישראל כי הוועדה המוניטרית החליטה להתכנס ולדון בריבית שוב בסוף חודש ספטמבר. זאת, למרות ההחלטה מחודש פברואר השנה שלא לקבל החלטות על שיעור הריבית בסמוך לחגים פסח וסוכות, לאור העובדה שעקב החגים הנתונים מגיעים בפיגור ומאופיינים באי סדירות ורמת פעילות נמוכה.

חטיבת המחקר מורידה תחזית צמיחה; האבטלה תעלה

במקביל, חטיבת המחקר של בנק ישראל הורידה היום את תחזית הצמיחה ל-2013 ל-3.6% לעומת תחזית קודמת של 3.8%, כאשר ההפחתה נובעת בעיקר מהתמתנות בקצב הגידול של הצריכה הציבורית. בניכוי ההשפעה של הפקת הגז מקידוח "תמר" על מדידת התוצר הצמיחה צפויה לעמוד על 2.6%.

את התחזית ל-2014 העלתה חטיבת המחקר ל-3.4% לעומת 3.2%. בניכוי ההשפעה של הפקת הגז הצמיחה צפויה לעמוד על 2.7%.

עוד מעריכים בחטיבת המחקר כי "בשנת 2014 צפויה עלייה בשיעור האבטלה יחסית ל- 2013 ב-0.4 נקודות אחוז. העלייה בשיעור האבטלה נובעת משילוב של עלייה בשיעור ההשתתפות עם קצב צמיחה מתון ב-2014. העלייה הצפויה בשיעור ההשתתפות היא בחלקה תוצאה של הירידה בתשלומי ההעברה".