"לפתוח לציבור את מלוא המידע על עסקאות בדירות"

השמאי הממשלתי קורא להציג את מלוא הנתונים לציבור ולא רק לאנשי השמאי

"בעידן של שקיפות, אין שום סיבה שמלוא המידע לא יהיה נגיד לכולם, במגבלות של שמירה על צנעת הפרט של המוכר והקונה", כך אומר השמאי הממשלתי טל אלדרוטי, שמתייחס לנתוני הדיווח שמוסרים מוכרי דירה למחלקת מיסוי מקרקעין. לדברי אלדרוטי, המגמה של רשות המסים, שלפיה בתוך שנה יונהג דיווח מקוון על עסקאות מכירת דירות ומקרקעין, היא מבורכת, אולם יש להציג את מלוא הנתונים לציבור ולא רק לאנשי השמאי הממשלתי.

בעקבות עתירה לבג"ץ של ד"ר דני בן שחר וד"ר אפרת טולקובסקי, ובעקבות קמפיין ב"גלובס", נפתחו לציבור ב-2010 חלק מהנתונים על מאפייני הדירות הנמכרות, שעד אז היו חסויים. עם זאת, המידע הנוסף שהונגש לציבור באתר רשות המסים אינו כולל את מלוא הפרטים שנדרש מוכר הדירה למלא בטופס מס השבח אלא רק פרטים בסיסיים על הדירה.

המידע באתר סובל משתי בעיות: דיווח בסיסי לקוי וחסר של עורכי הדין של המוכר, דיווח שאותו מקלידים ברשות המסים ושגם בו נופלות טעויות. ברשות המסים יש כוונה לשדרג את האתר. לדברי מנהל רשות המסים משה אשר, "הדיווח יהיה מבוסס על הנתונים הנדרשים כיום, אם כי ניתן להרחיבו לנתונים נוספים המסייעים לקביעת שווי הדירה".

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, אומר כי "הדיווח המקוון לא יפתור את בעיית הנתונים הלקויים בטופס המש"ח שממלאים עורכי הדין. את זה אפשר לפתור רק אם שמאי מקרקעין ימלא את הפרטים הנדרשים, אבל יש לזה התנגדות מטעמים פופוליסטיים על הוצאה מיותרת כביכול של כמה מאות שקלים לשמאי, לעומת היתרון של דיווח מדויק ומקצועי, שיתרום למידע על השוק וימנע מניפולציות".