סונול, דלק, פז ודור-אלון ישלמו קנס כולל בסך כ-2.6 מיליון שקל

זאת בעקבות הרשעתן במסגרת הסדר טיעון בשורה של עבירות על תקנות המים (מניעת זיהום), ובהן אי-דיווח על דליפת דלק ואי-ביצוע בדיקות אטימות

4 חברות הדלק הגדולות - סונול, דלק, פז ודור-אלון - ישלמו קנס כולל בסך כ-2.6 מיליון שקל, לאחר שהסתירו בדיקות אטימות למכלי דלק וצנרת הדלק שהעלו חשש לדליפות דלק אשר עלולות לזהם את הקרקע ומי התהום.

בגזר דין שניתן הבוקר (א') קבע השופט בני שגיא כי בעקבות הרשעת החברות במסגרת הסדר טיעון בשורה של עבירות על תקנות המים (מניעת זיהום) - ובהן אי-דיווח על דליפת דלק, אי-ביצוע בדיקות אטימות, אי-מסירת תוצאות בדיקות אטימות לממונה ואי-טיפול במתקן לא אטום - תשלם סונול תשלם קנס בסך 630 אלף שקל; על דלק יושת קנס בסך 750 אלף שקל; פז תשלם 700 אלף שקל; ודור-אלון תשלם סך של 510 אלף שקל.

ב-2010 הוגשו כנגד 4 חברות הדלק כתבי אישום המתייחסים לאירועים שהתרחשו בין השנים 2004-2000, שהוגדרו על-ידי המדינה כ"הסתרה שיטתית ומתמשכת של תוצאות בדיקות אטימות למכלי דלק וצנרת דלק בתחנות דלק" המנוהלות על-ידן, תוך שהוסתרו נתונים הנוגעים לדליפות שהתגלו במכלי הדלק ובצנרת הדלק, אשר לכל הפחות היו עלולות לגרום לזיהום קרקע ומי תהום.

בתום הליך גישור גובש בין הצדדים הסדר טיעון, במסגרתו הוגשו נגד החברות כתבי אישום מתוקנים, מהם נמחקו נאשמים שכיהנו כבעלי תפקידים בחברות, ביניהם מודי בן-ש"ך מפז, ישראל יניב מדור-אלון, משה ארז מסונול ויעקב בן-אסייג מדלק.

בית המשפט מתח ביקורת על השיהוי שחל בהגשת כתב האישום כנגד החברות, "על גבול ההתיישנות", וציין כי "באי-כוח המאשימה הרחיבו על הצורך ביצירת הרתעה, אולם הרתעה אינה נובעת אך ורק מענישה מחמירה, אלא - ואולי בעיקר - גם מאכיפה יעילה ומהירה".

עוד ציין השופט כי בשל השיהוי היום "אנו עומדים 'רק' במרחק 9-13 שנים ממועד ביצוע העבירה".