נכנסים לכוננות אזהרות

הרבעון השלישי מסתיים, ובקרב ישראליות כמו מלאנוקס ואיזיצ'יפ קל להבחין על פי מחירי המניות ממי חוששים וממי לא

מחר יסתיים לו חודש ספטמבר, אותו חודש שמדי שנה מזהירים אותנו שלפי נתוני העבר הוא החודש הכי גרוע בשנה. מה לעשות שהשנה ספטמבר שיבש לסטטיסטיקאים את המגמה, והוא ייכנס להיסטוריה של וול סטריט דווקא כ-September to Remember, עם תשואות של עד 6%, בהובלת מדד המניות הקטנות ראסל 2000.

על אוקטובר יגידו לנו בימים הקרובים שהוא חודש המפולות הגדולות, אבל הסיכוי שזה יקרה השנה נמוך מאוד, על רקע הרגיעה הגיאופוליטית שנחתה בהפתעה על אזורנו, שכנראה תחזיק מעמד לפחות כמה שבועות. אם יש סכנה לשווקים בחודש הקרוב, היא נובעת בעיקר מעונת התוצאות שתתחיל השבוע, כי הציפיות בשמים לגבי לא מעט "מניות מומנטום", וזה יוצר לי דז'ה וו של תקופת הבועה.

כל עוד אפל (AAPL) נסחרת במכפיל רווח של 11, והרבה פחות - אם מפחיתים את הר המזומנים שלה - אין חשש מבועה. אבל מפחיד לראות לא מעט מניות שמכפילי המכירות לשנה האחרונה שבהם הן נסחרות כפולים ויותר ממכפיל הרווח של אפל. נכון שגם גוגל (GOOG) בראשית דרכה כחברה ציבורית נראתה בועה, אבל להערכתי יש היום יותר מדי "גוגלים", ומניסיון תקופת הבועה אנחנו יודעים שרובן לא ישרדו.

מלאנוקס: הערפל יוסר עד סוף השבוע

כאלו הן טסלה (TSLA), ה"בטר פלייס" האמריקאית, לינקדין (LNKD) ואפילו פייסבוק (FB) - עם שווי של 125 מיליארד דולר אחרי הריצה האחרונה. גם כמה חברות תוכנה נמצאות ב"עננים", תרתי משמע, כמו ספלאנק (SPLK), טאבלו (DATA) או זו שהונפקה רק ביום שישי האחרון, רינגסנטרל (RNG). האחרונה עלתה 40% מעל מחיר ההנפקה, לשווי של יותר ממיליארד דולר, על מכירות של 73 מיליון דולר והפסד כבד של 24 מיליון דולר, שניהם לחצי השנה הראשונה.

מחר נסגר הרבעון, ובשבוע הקרוב יהיו המשקיעים בכוננות אזהרות רווח. בקרב הישראליות קל להבחין על פי מחירי המניות ממי חוששים וממי לא. מלאנוקס (MLNX) מדשדשת בתחתית של יותר משנה וחצי, מה שמרמז על חשש מאזהרה, והערפל יוסר עד סוף השבוע לכאן או לכאן. אני חוזר וממליץ לאלה שיש להם טווח השקעה של שנה פלוס לנצל את המחיר הנמוך.

מכנס אורקל (ORCL) בשבוע שעבר למדנו שמלאנוקס רק בתחילת דרכה כספקית OEM למערכות הענן מסוג EXA של ענקית התוכנה. נוסף על כך אין לי ספק שהיו ויהיו לה זכיות גדולות בין חברות הענק שמקימות מרכזי אחסון נתונים, זכיות שישפיעו משמעותית על המכירות בשנה הקרובה. למשל, בשבוע שעבר הודיעה גוגל על הרחבת מרכז כזה, בהיקף של 600 מיליון דולר, וידוע שהיא לקוחה של מלאנוקס.

גם איזיצ'יפ (EZCH) מדשדשת בתחתית, אבל כאן אין לי ספק שאין שום בעיה ברבעון, וסביר להניח שגם לא בהנחיות. הנפילה החדה הייתה לפני שבועיים, עם הכרזת סיסקו (CSCO) על מעבד חדש, שלגביו היו שהעריכו שהוא יערער את מעמדה האיתן של איזיצ'יפ כספקית שלה. אגב, כמו במקרים דומים בעבר במניה הזאת, השורטיסטים שוב ידעו איך לעשות מהעכבר הזה הר.

הבהרה חד-משמעית מצדה של סיסקו בשבוע שעבר, שמשפחת המעבדים החדשה לא באה להחליף את אלה של איזיצ'יפ, אמורה להפיג סופית את החששות. אבל מבחינת המניה, ידוע שמי שנופל בטעות ממצוק ואינו סופרמן לא חוזר בבת אחת למצבו הקודם. כלומר ייקח זמן - אולי עד התוצאות בתחילת נובמבר - עד שהמניה תראה שוב את המחיר של יותר מ-30 דולר.

אחת בתחתית, אחת בשיאים

מבין הישראליות הקטנות יותר יש אחת שנמצאת בתחתית, קליקסופטוור (CKSW), ויש אחת ששוברת שיאים שוב ושוב, אודיוקודס (AUDC). אני חושש שקליק שוב לא תעמוד בהנחיות השנתיות המופחתות שמסרה בתוצאות הקודמות. לגבי אודיוקודס, מי ששמע את האופטימיות של המייסד והמנכ"ל שבתאי אדלרסברג במצגת למשקיעים בתחילת החודש בתל אביב, מבין שמצבה מעולם לא היה טוב יותר.

קליק, כמו הרבה חברות ענן אחרות, סובלת ממחלה טובה. הלקוחות הפוטנציאליים מתלהבים מפתרונות הענן שלה - כלומר מכירה כשירות מתמשך, לעומת המודל הרגיל של מכירה מיידית. בטווח של שניים-שלושה רבעונים זה אומר ירידה במכירות, עד אשר הצטברות הסכמי הענן החדשים יכניסו סכומים משמעותיים מדי חודש בחודשו, והחברה תחזור לצמוח. אז היא גם תהיה עם ראות טובה קדימה, ועידן האזהרות הרבות אמור להסתיים.