"החברה החדשה שאושרה בקבינט הדיור מהווה בזבוז ציבורי"

בכירי ענף הנדל"ן הגיבו להחלטות קבינט הדיור ■ יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, טען כי "אנו נמשיך להסתפק בהצהרות והבטחות ולא בתוצאות" ■ מנכ"ל התאחדות בוני הארץ: יש לדאוג שהתשואה שהקבלנים יקבלו לא תפחת מ-8%

רגע אחרי שקבינט הדיור דן היום (א') בישיבתו החמישית בהצעות שעסקו בהסכמי הגג בין משרד השיכון רשות מקרקעי ישראל והעיריות ובהקמת החברה הממשלתית החדשה לקידום דיור להשכרה כבר נשמעות התגובות של בכירי ענף הנדל"ן. בעוד שרי הקבינט אישרו את הסכמי הגג, ההצעה להקמת החברה הממשלתית החדשה אושרה רק בחלקה כאשר החלק המהותי הנוגע לאופן בעילותה נדחה לישיבה הבאה.

"נראה כי בקבינט הדיור, טרם הפנימו את המצוקה הקשה שבה מצויות עשרות אלפי משפחות, אשר ויתרו מזמן על חלום הדירה בבעלותן. מה שביכולתן לעשות כרגע הוא להמשיך ולשלם את דמי השכירות, התלויים בגחמותיו ובטוב ליבו של בעל הבית, ללא כל ביטחון שיוכלו להישאר בדירה או אפילו להמשיך ולהרשות לעצמם אותה, בעתיד הקרוב", כך אומר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס.

"החברה החדשה שהקמתה אושרה בקבינט הדיור מהווה לא יותר מאשר בזבוז כספי ציבור וזאת, על מנת לייצר עוד כותרת שאולי תיתן מנוח למספר ימים למקבלי ההחלטות", הוא הוסיף. "גופים מתכננים קיימים בשפע, אם ברשות מקרקעי ישראל, במשרד הפנים או בעיריות. הבעיה היא שבבניה להשכרה אין תמריץ כלכלי ולמעשה התמריץ הכלכלי הוא כה נמוך, שאפילו הממשלה לא רוצה לעסוק בו ולא מוכנה לבנות בעצמה להשכרה. היא תסתפק בחברה ש'תקדם' תכנון ואנו לצערי, נמשיך להסתפק בהצהרות והבטחות ולא בתוצאות. אם הממשלה לא תתחיל לבנות בעצמה להשכרה, על קרקעות שבבעלותה, היא תמשיך להיכשל בייצוב מחירי הדירות, בדיוק כמו שקודמתה כשלה וחבל".

אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ מסר לאחר תום ישיבת הקבינט כי: "התאחדות בוני הארץ רואה בבנייה להשכרה פיתרון אחד מסל כולל הנחוץ כדי לפתור את מצוקת הדיור בישראל כמו הרחבת הבנייה למגורים, עידוד התחדשות עירונית ועוד. על מנת שפרויקטים של בנייה להשכרה יצאו אל הפועל יש לדאוג שהתשואה שקבלנים או גופים מוסדיים יקבלו לא תפחת מ-8%. בעבר כבר ראינו מכרזים לדיור להשכרה שנכשלו בשל חוסר כדאיות כלכליות. הפתרונות שיעודדו בנייה להשכרה הם בין השאר הבטחת תשואה או הנחה על מחיר הקרקע".

אהוד המאירי יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות': "הרעיון הוא יפה אבל הביצוע קשה. מאחר ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) אין קרקעות זמינות לבניה באזורי הביקוש, אם ייבנו היום דירות להשכרה, הן יהיו באזור הפריפריות כאשר שם בדרך כלל לא קיים לחץ רציני בביקושים להשכרה, ודמי השכירות ממילא נמוכים. לכן, במשך השנים הקרובות אנחנו מדברים על בנייה שאין בה כדי פתרון לדמי השכירות באזורי המרכז. למעשה שוב מקימים חברה כדוגמת 'עמידר' בזמנו, שוב הממשלה תהיה בעלת נכסים, דבר שיגביר את העומס על התקציב ויהווה פרנסה להרבה פקידים חדשים במערכת הציבורית. התכנית שאפתנית אבל הביצוע יהיה מתון לאורך 20 שנים במינימום".