טיולים בניחוח סתיו: הנה כל אזורי פריחת החצב בישראל

כשהחצב פורח, הקיץ בורח: איפה ריכוזי החצבים הכי מרשימים בארץ, מצפון לדרום. לנשום עמוק, הסתיו מגיע

הטבע של סוף הקיץ הישראלי מתאפיין במחזה שגרתי מאוד לא שגרתי. במרחבים החרבים והצחיחים מזדקפים "תרנים" של עמודי פריחה לבנים גאים. החצב, סיפרו בגן, הוא מבשר הסתיו. לא רק שהוא מלבלב ראשון, הוא מביא רוחות של שינוי, עננים רכים וטמפרטורות שמזמן שכחנו.

חצבים הם גיאופיטים, צמחים רב שנתיים בעלי איבר אגירה תת-קרקעי (פקעת, שורש מעובה או בצל), שמזין אותם כל השנה. בקיץ, כשהתנאים קשים, הם מורידים פרופיל, קמלים מעל פני השטח אבל שומרים על חיים מתחתם, ועם הבשלת התנאים הם מתעוררים לחיים חדשים. לחצב המצוי יש הבצל הגדול ביותר בארץ, ושורשים חזקים שמכים בסלע ו"חוצבים" בו, ומכאן שמו.

"כשהחצב פורח, הקיץ בורח": הפריחה מתחילה באזורים הקרירים מסוף אוגוסט ומתפשטת דרומה עד אוקטובר (להוציא אזורי מדבר מובהקים). שרביטי החצב מיתמרים עד לגובה של כשני מטרים ומזדקרים אל על כמו שיבולים. בתפרחת הצפופה יש כ-250 בני אחווה קטנים עדינים וצחורים. מדי יום נפתח מקבץ פרחים כוכביים שמקשט את הנוף ל-24 שעות בלבד ונובל. למחרת יפרח מקבץ חדש.

לפניכם כמה ריכוזים מרשימים שיוציאו מכם "וואו" אמיתי, מצפון לדרום.

צפון

מצד עתרת והירדן ההררי. בעיקול האחרון לפני גשר בנות יעקב (ממערב למזרח), פונה שביל אדום דרומה (וימינה) למצד עתרת. משמאל נראה שביל שחור לפני שרידי המבצר הצלבני, שגולש במדרון שופע חצבים. אפשר לנצל את ההזדמנות ולהמשיך בשביל לאורך הירדן ודרך טחנת הקמח העות'מאנית עד לאגם קטן. המסלול מעגלי, קצר וקל. המשך השביל האדום מתאים לכל רכב ולאורכו יש עוד המוני חצבים בשולי הדרך.

תל יודפת. בשולי מושב יודפת ניצב תל יודפת, שבו התרחש קרב היסטורי בין היהודים לרומאים בתקופת המרד הגדול. בראש היהודים עמד יוסף בן מתתיהו, שלבסוף ברח מהמערכה, נשבה בידי הרומאים, שינה את שמו ליוספוס פלביוס והפך להיסטוריון שתיעד את המרד. בין שרידי התל נמצא אחד מריכוזי החצבים המדהמים ביותר בארץ, וכשצועדים בו נדמה שעל כל שעל עלולים לדרוך על בצל או שניים וצריך לפסוע ביניהם בזהירות. בראש התל מסלול מעגלי שחציו כחול (וממשיך להר עצמון) וחציו לא מסומן. בדרך נראים שרידי מבנים מהתקופה, בית בד, מקווה ועוד, ובעיקר שדה שרביטי חצבים ונוף נפלא.

נחל צלמון. כביש 804 נפרד בצומת רמה מכביש 85 (עכו-עמיעד). כעבור כארבעה קילומטרים פונה שביל כחול שמאלה, והוא מוביל לצדו של נחל צלמון. זהו שביל לרכבי שטח בלבד (רכב רגיל יכול להיכנס מעט ולהמשיך ברגל), שמטפס על שלוחה, והמדרון הימני שלו זרוע בשלל חצבים שיוצרים מראה מרהיב ומיוחד.

נחל כורזים ורמת כורזים. ברמת כורזים שמצפון לכינרת יש אוסף חצבים נאה, וכך גם בנקודת המפגש של נחל כורזים עם הכינרת. כ-300 מטרים מזרחית לכניסה לכפר נחום, על כביש 87, מסתעף ימינה שביל עפר שמתעקל ימינה עד לאין מוצא. מסביב יש ים של חצבים שהשתקפותם על רקע תכול הכינרת פשוט משגעת. לרכבים שאינם 4X4 מומלץ לחנות בכפר נחום ולהגיע רגלית.

חירבת קרתא ותל דור. החצבים אופייניים לרכס הכורכר, ובחוף הכרמל הם מלבלבים בשני ריכוזים: בחירבת קרתא, שנמצאת מדרום למחנה המעפילים בעתלית וממערב לכביש 7110, שם היא ניצבת על תל הצופה לים. על התל שרידי מבצר צלבני, צומח ים תיכוני ונוף קסום. החניה מסודרת גם ממערב לתל (ממחנה המעפילים ממשיכים ישר). לתל דור מגיעים מכביש 4 לכיוון קיבוץ נחשולים.

עוד בצפון: בשמורת נחל עיון ובבית הקברות הישן של מטולה הנושק לה, ברמת כורזים בנחל מחניים, במצפה אופיר שמעל הכינרת, בעין קדם (ממזרח לטירת הכרמל) ובתל עכו, בתל עתיק בכניסה למושב בית חנניה, ואפילו בבית הקברות הערבי ליד בית ספר שדה מעגן מיכאל.

מרכז

תל חפר. התל החולש על צומת חפר (בכביש 4), בסמוך לנחל אלכסנדר, הוא תופעה חצבית ידועה. בסתיו מתמלאים מדרונותיו בצפיפות בפריחה לבנה מרהיבה. אמנם בראשו יש בית עלמין, אבל לא צריך להרחיק עד לשם.

עוד במרכז: במורדות הר ציון בירושלים, בכביש מס' 1 באזור מישור אדומים ומעל תחנת הדלק של מישור אדומים, בשרידי מבצר לטרון (מאחורי המנזר), בשמורת הטבע נאות קדומים, בשמורת חוף השרון, ובמערות אפקה - צפונית לרמת אביב (ועד לפי גלילות).

דרום

נגב. את כביש 40, בקטע שבין צומת משאבים למצפה רמון מעטרים בשוליים חצבים רבים. נכון שהנגב יחסית דליל בהם, אולם כאן יש פיזור יפה במיוחד.

עוד בדרום: באזור פארק אשכול (בעיקר אזורי לס) ניתן למצוא חצבים השתולים בפסים - זכר לסימון החלקות מלפני 1948, ויש גם מעט באזור ערד. ולנוסעים בכביש 6 יש ריכוזי חצבים לאורך הדרך - שמשמחים את הנסיעה.

פסטיבל רגאיי במדבר

הרגאיי כובש את המדבר זו השנה השישית ברציפות: פסטיבל רגאיי במדבר חוזר, עם אמנים מהארץ ומהעולם, שיקיימו ביניהם גם שיתופי פעולה ייחודיים לרגל האירוע. את הפסטיבל יזמו והקימו צעירים מהאזור. חאן השיירות, 01.5-4 מחיר כרטיס לכל אירועי הפסטיבל במכירה מוקדמת: 081 שקלים. ילדים מתחת לגיל 8 - ללא תשלום. ניתן לרכוש כרטיסים דרך האתר (לא מובטח שתתקיים מכירה במקום). aedesert.co.il