הצעת חוק: להקל על המלחמה בדייר סרבן בפרויקט של פינוי-בינוי

הצעת חוק חדשה מציעה לערוך שינוי בחוק המקרקעין, כדי לתת עוד כלים בידי בעלי דירות בפרויקט המיועד לפינוי-בינוי הנתקל בדיירים סרבנים

הצעת חוק חדשה מציעה לערוך שינוי בחוק המקרקעין, כדי לתת עוד כלים בידי בעלי דירות בפרויקט המיועד לפינוי-בינוי הנתקל בדיירים סרבנים.

על-פי הצעת החוק, אפשר יהיה להגיש תביעה נגד דייר סרבן בפרויקט פינוי-בינוי גם אצל המפקח על הבתים המשותפים ולא רק בבית משפט השלום. דווקא בפרויקטים המבוצעים מכח זכויות תמ"א 38, ניתנת האפשרות לתבוע את הדייר הסרבן אצל המפקח על הבתים המשותפים והצעת החוק האמורה באה להשוות את המצב הקיים גם לפרויקטים של פינוי-בינוי.

את הצעת החוק גיבשו עורכי הדין אברהם ללום ולירון לוי לב ממשרד עמית פולק מטלון ושות', והיא הועברה לעיון חברי הכנסת. "החוק בנוסחו הקיים, אינו מעניק מענה הולם לבעלי נכסים אשר מעוניינים להתקשר בעסקת פינוי-בינוי, במקרה שבו מסרב דייר סרבן להוציא את הפרויקט אל הפועל", מסביר עו"ד ללום, "דרך הפעולה היחידה הקיימת בפני בעלי הזכויות במתחם פינוי-בינוי הינה לפנות בתביעה נזיקית כנגד הדייר הסרבן, דרך שאיננה מבטיחה כלל את הוצאתו לפועל של הפרויקט. התיקון המוצע, מעניק פתרון הולם ואחראי לבעלי הזכויות, אשר ביטחונם האישי חשוב להם יותר מאשר הרווח הכלכלי הטמון ממילא בתמורה אותה הם מקבלים במסגרת העסקה".

בפנייה לחברי הכנסת, שנשלחה על-ידי עורכי הדין ללום ולוי-לב, נכתב כי: "לעניות דעתנו יש לפעול לתיקון החוק בהקדם האפשרי, דווקא בפרויקטים מסוג פינוי-בינוי, אשר בהם בעקבות סירוב של הדייר הסרבן נכשלים פרויקטים רבים, וכל כישלון כזה מאיים על פתרון העל -התחדשות עירונית במדינת ישראל, קרי תוספת בנייה באזורים מבונים החשובה כל כך לאור המחסור במשאב הקרקע בישראל , החייאת המרקם הבנוי, הכנסת שימושי קרקע חדשים, מניעת הזדקנות האוכלוסיה, ניצול יותר יעיל של תשתיות ומוסדות ציבור מתרוקנים ושמירה על שטחים פתוחים, כל זאת ללא הוצאה כספית מצד בעלי הדירות". עוד מדגישים מנסחי הצעת החוק כי השינוי המוצע במסגרת הצעת חוק זו אינו דורש תקציבים או משאבים חדשים.